سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲ اسفند ۱۴۰۲ در ۳:۳۲ ب.ظ چاپ مطلب
چه فیلم‌هایی در نوروز ۱۴۰۳ اکران می‌شوند؟

از «تمساح خونی» جواد عزتی تا روایتی از مربی‌گری پرویز دهداری

Temsah-Norooz

طبق اصول هرساله و در ایام نزدیک به نوروز بسیاری از فیلم‌ها متقاضی دریافت اکران نوروز می‌شوند، اما در این بین فیلم‌های حاضر در جشنواره شانس بیشتری برای اکران دارند، امسال نیز ۶ فیلم از هفت فیلم اکران نوروزی متعلق به فیلم‌های جشنواره چهل و دوم هستند.

سوره سینما – با گذر از جشنواره فیلم فجر که سال نویی را برای سینمای کشور رقم می‌زند، صف بلندی از متقاضیان برای اکران ویژه نوروز شکل می‌گیرد. بدیهی است که همه آن‌هایی که فیلمشان در جشنواره فجر حضور داشته، علاقه‌مند هستند تا اکران نوروزی را به دست آورند اما اینکه کدام فیلم صلاحیت داشتن این اکران را دارد به کیفیت آن برمی‌گردد، آن هم برای ایامی که بیشترین فروش گیشه سینما را در طول سال دارد.

طی سال‌های گذشته جدای از اکران ویژه نوروز که شانس خوبی برای صاحبان آثار بود، اکران ویژه عید سعید فطر نیز گزینه دومی برای آن‌ها به شمار می‌رفت. امسال به علت تقارن عید نوروز و ماه مبارک رمضان این شانس تا حدودی برای صاحبان آثار از بین رفته و صف متقاضیان اکران نوروز را طولانی‌تر کرده است.

در حاشیه آخرین جلسه شورای صنفی نمایش، روح‌الله سهرابی؛ مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم اعلام کرد که اولویت اکران نوروزی با فیلم‌هایی است که در جشنواره فیلم فجر شرکت کرده و واجد کیفیت خوب و قابل دفاع باشند.

این در حالی است که ظهر امروز؛ دوم اسفندماه، خبری از سوی روابط عمومی سازمان سینمایی منتشر و در آن اسامی هفت فیلم اکران نوروزی اعلام شد. بر اساس همین خبر، از هفت فیلمی که به اکران ویژه نوروز رسیدند، ۶ فیلم در جشنواره چهل و دوم فیلم فجر و یک فیلم در جشنواره سی و پنجم کودکان و نوجوانان حضور داشته است.

براساس این خبر، روح‌الله سهرابی؛ مدیرکل اداره نظارت بر نمایش فیلم، ۲۳ اسفندماه را تاریخ آغاز اکران نوروزی اعلام کرد و گفت: فیلم‌های «تمساح خونی»، «بی‌بدن»، «آسمان غرب»، «پرویز خان»، «آپاراتچی»، «نوروز» و «ایلیا، جستجوی قهرمان» برای اکران نوروزی انتخاب شده‌اند.

وی افزود: با توجه به شرایط خاص این دوره از اکران نوروز ۱۴۰۳ و هم‌زمانی با ماه مبارک رمضان و البته با نگاه تأمین نیاز و سلیقه مخاطبان سینما از قشرها و گروه‌های سنی و فکری مختلف، چینش اکران نوروزی به گونه‌ای انجام شده که همه سلایق را پوشش دهد و از سینمای دفاع مقدس تا سینمای کودک و نوجوان، اجتماعی، ورزشی و کمدی در سبد اکران نوروزی جانمایی شده‌ است.

سهرابی با اشاره به فیلم‌های دیگری که متقاضی اکران نوروز بوده اما در این جدول لحاظ نشده‌اند، عنوان کرد: اکران دوم عید نوروز با توجه به شرایط فروش و کف فروش فیلم‌ها تعیین خواهد شد و چنانچه فیلمی طی مدت زمان مشخص شده حدنصاب لازم در جذب مخاطب را نداشته باشد مطابق با آیین‌نامه تصمیم‌گیری خواهد شد و تا سقف ۴ فیلم جدید هم‌زمان با عید سعید فطر به روی پرده خواهند رفت. بنابراین فیلم‌ها باید از تمام ظرفیت خود در بازه زمانی تعیین شده برای اکران استفاده کنند تا بیشترین جذب مخاطب را داشته باشند.

مدیرکل اداره نظارت بر نمایش فیلم سازمان سینمایی یادآور شد طبق تصمیم سازمان سینمایی با آغاز اکران فیلم‌های نوروزی، نمایش فیلم‌های روی پرده به پایان خواهد رسید.

در میان فیلم‌های انتخاب شده، «تمساح خونی» و «آپاراتچی» درون مایه طنز دارند، «بی بدن» یک فیلم اجتماعی و اقتباسی از یک پرونده جنایی است. فیلم سینمایی «نوروز» و «ایلیا، جستجوی قهرمان» متعلق به قشر کودک و نوجوان است، «آسمان غرب» در ژانر دفاع مقدس و برشی از عملیات شهید علی‌اکبر شیرودی با بازی میلاد کی‌مرام است و در کنار این اسامی، فیلم سینمایی «پرویز خان» نیز یک فیلم بیوگرافی و درام ورزشی است که در رابطه با پرویز دهداری ساخته شده است.

*«تمساح خونی»؛ جواد عزتی

فیلم سینمایی «تمساح خونی» اولین تجربه کارگردانی جواد عزتی است که در جشنواره امسال به خوبی دیده و با استقبال مخاطبان رو به رو شد. جواد عزتی در اختتامیه چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر توانست سیمرغ بهترین کارگردان فیلم اول را برای کارگردانی این فیلم از آن خود کند.

«تمساح خونی» به تهیه‌کنندگی کامران حجازی است و در خلاصه داستان آن آمده است: «من یه تمساحم، یه تمساح خونی‌! یه آدم زخمی که کل زندگیش فقط باخته و چیزی برای از دست‌ دادن نداره… ولی باز دلش ریسک‌های بزرگ می‌خواد!»

Temsahe-Khooni

جواد عزتی، عباس جمشیدی فر، سعید آقاخانی، الناز حبیبی، بهزاد خلج، شبنم قربانی گروه بازیگران این فیلم را تشکیل می‌دهند.

«تمساح خونی» به اکران ویژه عید نوروز رسید و با توجه به استقبالی که در ایام جشنواره فیلم از آن شد و عنوان رکورددار سانس‌های فوق‌العاده را گرفت، می‌تواند یکی از ۵ فیلم پرفروش سال ۱۴۰۳ باشد.

*«بی‌بدن»؛ مرتضی علیزاده

یکی دیگر از فیلم‌هایی که در جشنواره چهل و دوم فیلم فجر حضور داشت و حواشی زیادی را به دنبال خود کشاند، فیلم سینمایی «بی‌بدن» ساخته مرتضی علیزاده بود که در بخش فیلم‌های اول در جشنواره رونمایی شد. این فیلم به نویسندگی کاظم دانشی و تهیه‌کنندگی سید مصطفی احمدی است.

طی روزهای جشنواره حواشی زیادی برای این فیلم به وجود آمد. اکثر منتقدین در کنار نویسنده و دیگر عوامل فیلم، بر این باور بودند که فیلم «بی بدن» قابلیت این را داشت که در بخش اصلی (سودای سیمرغ) حضور داشته باشد و با باقی فیلم‌های حاضر در این بخش رقابت کند.

در همین بین، الناز شاکردوست؛ بازیگر نقش اصلی این فیلم در یکی از اکران‌های مردمی در پردیس کوروش، به شدت به جشنواره فیلم فجر و برگزار کنندگان آن اعتراض کرد. شاکردوست که به برخورد مسئولان سازمان سینمایی و دبیر جشنواره با این فیلم معترض بود، اعلام کرد که تمام تریبون‌هایی که او می‌توانست از طریق آن‌ها با مردم ارتباط برقرار کند از او سلب شده است.

Bi-Badan

پس از این ماجرا، در نشست رسانه‌ای فیلم «بی‌بدن» در خانه جشنواره که بدون حضور بازیگران برگزار شد، کاظم دانشی؛ نویسنده فیلم در واکنش به صحبت‌های مسئولین جشنواره که اعلام کرده بودند به دلیل کامل نبودن فیلم، «بی بدن» در بخش اصلی قرار نگرفته است، گفت: «فیلم‌هایی که سال گذشته در لیست رزرو بوده، امسال با پرده سبز به نمایش درآمده، چطور فیلم ما ناقص بود؟ ما ادعا نداریم که بن‌هور ساخته‌ایم ولی فیلم تروتمیز تحویل جشنواره داده‌ایم.»

در پی صحبت‌های کاظم دانشی در نشست فیلم، محمدمهدی اسماعیلی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد در روز هفتم جشنواره (۱۸ بهمن‌ماه) در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا فیلم «بی‌بدن» امکان انتقال به بخش اصلی را دارد یا خیر؟ با امیدواری بیان کرد: « انشالله دبیر جشنواره بعدازظهر در این مورد اطلاع‌رسانی می‌کند.» اما در نهایت به صلاحدید برگزارکنندگان جشنواره این فیلم به بخش اصلی راه پیدا نکرد!

حال با این تفاسیر و با ایجاد حواشی‌ای که برای «بی‌بدن» به وجود آمد و این فیلم را سر زبان‌ها انداخت و البته با توجه به سوژه آن که در رابطه با یک پرونده جنایی است (پرونده قتل غزاله توسط آرمان و پدرش)، این فیلم می‌تواند به یکی از فیلم‌های پرفروش اجتماعی در سال ۱۴۰۳ تبدیل شود.

گفتنی است؛ الناز شاکردوست، نوید پورفرج، پژمان جمشیدی، سروش صحت گروه بازیگران این فیلم را تشکیل می‌دهند.

*«آسمان غرب»؛ محمد عسگری

فیلم سینمایی «آسمان غرب» به کارگردانی محمد عسگری و تهیه‌کنندگی حبیب‌الله والی نژاد، یکی از تولیدات سازمان سینمایی سوره است که در جشنواره امسال رونمایی شد. این فیلم با بازی میلاد کی‌مرام در نقش شهید علی‌اکبر شیرودی، با نگاهی متفاوت، رشادت، غیرت و میهن‌دوستی این خلبان (شهید علی‌اکبر شیرودی) و دیگر هم‌رزمانش را در روزهای آغازین جنگ به تصویر می‌کشد.

محمد عسگری؛ کارگردان این فیلم سیمرغ بهترین کارگردانی را در بخش جلوه‌گاه شرق بین‌الملل جشنواره فیلم فجر از آن خود کرد. همچنین بهترین فیلم از نگاه ملی شد و جایزه ویژه سرباز وطن را دریافت کرد. در بخش سودای سیمرغ نیز سیمرغ بهترین صداگذاری را گرفت.

Asemane-Gharb

میلاد کی‌مرام، امیرحسین آرمان، نادر فلاح، آرمین رحیمیان، کریم امینی، روح‌الله زمانی، محمدرضا صولتی، پیام اینالوئی، احسان عباسی، صفر محمدی، احسان صاحب‌الزمانی، یوسف فروتن، راهله لطفی، پرهام غلاملو، سمیه مهری، نیوشا علیپور و باحضور افتخاری تورج الوند و نسیم ادبی گروه بازیگران فیلم سینمایی «آسمان غرب» را تشکیل می‌دهند.

*«نوروز»؛ سهیل موفق

فیلم سینمایی «نوروز» به کارگردانی سهیل موفق و تهیه‌کنندگی محمدرضا نادری در بخش سودای سیمرغ در چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر حضور داشت. این فیلم اولین فیلمی در تاریخ سینمای ایران است که با فرم و ساختاری رئالیسم جادویی درباره نوروز، آیین و رسوم، افسانه‌ها و اساطیر نوروزی ساخته شده‌است.

«نوروز» گرچه استقبال چشمگیری در ایام جشنواره نداشت اما بنا بر سوژه‌ای که دنبال می‌کند و حال و هوای نوروزی که دارد، یکی از هفت فیلم منتخب برای اکران نوروزی است.

Norooz

این فیلم مخاطب کودک و نوجوان را دربرمی گیرد و حالا که به اکران نوروزی رسیده، در کنار فیلم «ایلیا، در جستجوی قهرمان» مخاطبان کودک و نوجوان را در ایام نوروز به سینما می‌کشاند.

علی نصیریان، شبنم مقدمی، مهدی هاشمی، افشین هاشمی، سیاوش چراغی‌پور و مهتاب ثروتی بازیگران این فیلم هستند.

*«پرویز خان»؛ علی ثقفی

فیلم سینمایی «پرویز خان» اولین ساخته علی ثقفی و با تهیه‌کنندگی عطا پناهی و تولید سازمان هنری اوج است. این فیلم یک ژانر درام-ورزشی است که مقطعی از مربی‌گری پرویز دهداری را برای تیم ملی ایران به تصویر می‌کشد.

پرویز دهداری؛ مربی تیم ملی فوتبال ایران که پس از پیروزی انقلاب و در دهه ۶۰، نام او بار دیگر بر سر زبان ها افتاد. فیلم سینمایی «پرویز خان» برشی از سال‌هایی است که پرویز دهداری تیم ملی را برای حضور در بازی‌های آسیایی۱۹۸۶ سئول آماده کرد. داستان اختلاف با ستاره‌های نامدار تیم ملی هم از اینجا شروع شد. وقتی تیم ملی از سئول بازمی‌گشت نامه‌ای توسط ۱۴ بازیکن امضا شده بود که پس از رسیدن به فرودگاه مهرآباد، به بمب خبری تبدیل شد. استعفای ۱۴ بازیکن از حضور در تیم ملی جنجالی‌ترین رخداد فوتبالی دهه ۶۰ بود.

Parviz-Khan

دهداری تیم ملی تازه‌ای با جوانان گمنام تشکیل داد که از میان‌شان تعدادی جزو ستاره‌های بزرگ فوتبال شدند؛ از احمدرضا عابدزاده و مجتبی محرمی تا جواد زرینچه و صمد مرفاوی.

«پرویز خان» در دو بخش سودای سیمرغ و نگاه نو جشنواره چهل و دوم فیلم فجر حضور داشت و توانست سیمرغ بهترین فیلم اول را از بخش نگاه نو دریافت کند. همچنین در بخش سودای سیمرغ نیز، سیمرغ بهترین تدوین و بهترین فیلمنامه را از آن خود کرد.

این دستاورد نخستین فیلم علی ثقفی است که با حال و هوای ورزشی و غرورمندانه ای که دارد می تواند به یکی از فیلم های پرمخاطب در ایام نوروز ۱۴۰۳ بدل شود.

سعید پورصمیمی، مریم سعادت، حمیدرضا پگاه، بهنام تشکر، المیرا دهقانی و … از جمله بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

*«آپاراتچی»؛ علی طاهرفر

اکران فیلم سینمایی «آپاراتچی» به کارگردانی علی طاهرفر و نویسندگی حسین تراب‌نژاد و احسان لطفیان و تهیه‌کنندگی سجاد نصراللهی در جشنواره فیلم فجر، حال و هوای خوبی به همراه داشت. «آپاراتچی» محصول دیگری از سازمان سینمایی سوره است که در بخش فیلم‌های اول (نگاه نو) جشنواره چهل و دوم حضور داشت.

یکدستی این فیلم در بیان طنز با بازی‌های نسبتاً خوبی که دارد می‌تواند نویدبخش فروش گیشه در ایام نوروز باشد.

داستان این فیلم برداشتی آزاد از رمانی با همین نام نوشته روح‌الله رشیدی است و دل‌بستگی‌های یک نقاش ساختمان عاشق سینما را روایت می‌کند که در تولید چند فیلم کوتاه موفق شده و در آرزوی ساختن نخستین فیلم سینمایی خودش است.

Aparatchi

«آپاراتچی» در اختتامیه جشنواره، توانست جایزه ویژه هیات داوران در بخش نگاه نو را دریافت کند.

هومن برق‌نورد، بهنام تشکر، تورج الوند، فاطمه مسعودی، امید روحانی، رضا ناجی بازیگران این فیلم هستند.

*«ایلیا، جستجوی قهرمان»؛ سیدعلی موسوی‌نژاد

«ایلیا، جستجوی قهرمان» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی سیدعلی موسوی نژاد، در سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان رونمایی شد. این اثر فیلمی در ژانر کودک و نوجوان است که نوروز ۱۴۰۳ روی پرده سینماها می‌رود.

«ایلیا، جست‌وجوی قهرمان» درباره پسری به نام آرش است. او که جزو چهار گیمر جهان است، به یک بازی‌ روی می‌آورد که توسط خانواده‌اش از آن نهی شده است و در همین راستا داستان‌های او شکل می‌گیرد.

کارگردان این اثر معتقد است که  این فیلم یک فیلم ضد اسرائیلی است و می‌توان گفت که شاید ضد اسرائیلی‌ترین فیلم تاریخ سینمای کودک و نوجوان است که آن را ساخته‌ است.

«ایلیا، جستجوی قهرمان» قرار است با فیلم سینمایی «نوروز» که هر دو در ژانر کودک هستند، رقابت کند و بهترین زمانی برای رقابت است که می‌توان برای یک فیلم متصور شد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>