سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۸ اسفند ۱۴۰۲ در ۲:۰۹ ب.ظ چاپ مطلب
ضعف ما به دلیل مخاطبان بد ماست؛

مدیر دیزنی شکست‌های اخیرشان را گردن مخاطبان جنسیت‌زده انداخت

The-Marvels

همزمان با جریان بی‌سابقه‌ای از شکست‌های باکس آفیسی برای محصولات دیزنی، یکی از مدیرانشان، مخاطبانی را مسبب این قضیه دانسته که سیاسی شده و باورهای تبعیض جنسیتی دارند.

سوره سینما – برای همه مثل روز روشن است که دیزنی در حال دست و پنجه نرم کردن با مشکلاتی جدی است. سهام‌شان به شدت افت کرده. آثارشان «آرزو»، «عمارت متروکه»، «مارول‌ها» در باکس آفیس مدام شکست می‌خورند و سرویس استریم‌شان در حال از دست دادن میلیون‌ها کاربر است.

با این حال باورتان نمی‌شود که دیزنی چه کسی را بابت چالش‌ها و ضعف‌های اخیر این استودیو سرزنش می‌کند؛ مخاطبان. مت بلونی از رسانه «Puck» با یکی از مدیران اجرایی دیزنی که نامش فاش نشده گفتگو کرده است؛

«همه می‌گویند «فیلم‌های‌تان ضعیف است»، که گفتنش برای مردم سخت نیست. فیلم‌های جذاب‌تر راهی عالی برای پرش از مسائل سیاسی هستند. اما بسیاری از مخاطبان ما به مرور زمان (یا بخشی از مخاطبان که سیاسی شده‌اند) پیام موجود در فیلم را از مشکلات کیفی آن می‌دانند. آن‌ها نمی‌گویند که توامندسازی زنان در فیلم‌های مارول یا جنگ ستارگان (سه گانه آخر با بازی دیزی ریدلی) باب میل‌شان نیست، اما می‌گویند این فیلم‌ها را دوست ندارند چون فیلم‌های خوبی نیستند. بنا بر این فیلم‌های بهتری بسازید یعنی فیلم‌هایی بسازید که از کلیشه‌های سابق تبعیت کنند یا در واقع مردها محور اصلی و مرکزی روایت داستان باشند.»

به نظر می‌رسد افراط در تحمیل پیام‌های لیبرالی بالاخره صدای مخاطبان آمریکایی را هم در آورده. اما از طرف دیگر  قضیه، اگر حرف‌های این مدیر دیزنی را بخواهیم به طرز ساده‌تری بیان کنیم، یعنی ما داریم از مخاطبینی آسیب می‌بینیم که به تبعیض جنسیتی اعتقاد دارند و آن‌ها دارند ما را غرق می‌کنند. مقصر پنداشتن مخاطبان برای شکست‌های اخیرشان مسلماً پایان خوشی را به همراه نخواهد داشت. این مدیر اجرایی بی‌نام، حتی در مورد این حقیقت صحبت هم نمی‌کند که تمام افتضاح‌های باکس آفیس سال گذشته دیزنی از سوی منتقدین نیز نقدهای جالبی دریافت نکردند.

آن‌ها در این میان فقط به دنبال مقصر می‌گردند. آیا به یاد دارید که رئیس دیزنی، باب ایگر، شکست فیلم «مارول‌ها» را بر گردن کارگردان آن نیا داکوستا انداخت. ایگر در گزارشی مجزا «تحت فشار و خسته» از افتضاحات باکس آفیسی اخیر دیزنی توصیف شد.

در این میان، سرویس استریم دیزنی، دیزنی‌پلاس، همزمان با فرار کاربران از این سرویس استریم، هر سه ماهه در حال از دست دادن صدها میلیون دلار پول است. این امر موجب شده تا قیمت هر سهام دیزنی از ۱۹۱ دلار در هر سهم در مارس ۲۰۲۱ به ۷۸.۳۲ دلار در هر سهم در ژانویه ۲۰۲۴ نزول کند.

یک تحلیل صورت گرفته در بخش فیلم دیزنی در ژوئن گذشته نشان داد که شکست‌های باکس آفیسی این استودیو در بازه ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳ منجر به ضرر ۹۰۰ میلیون دلاری شده؛ این بررسی پیش از انتشار فیلم «عمارت متروکه» صورت گرفته بود (که این فیلم نیز ضرری ۱۰۰ میلیون دلاری بر روی دستان دیزنی گذاشت).

باب ایگر تا حدودی به قصد این شرکت در جهت فاصله گرفتن از «جنگ فرهنگی»ای که در چند سال گذشته درگیرش بوده، اذعان کرد. ایگر با سرزنش خالقان دیزنی عنوان داشت که ماهیت شغل خود را فراموش کرده‌اند – در واقع ایگر می‌گوید: «اول سرگرم کن و نه این که پیغام بدی». او اضافه می‌کند که داستان‌هایی که دارای «پیام مثبت برای دنیا» هستند می‌توانند فوق‌العاده باشند، اما این پیام نباید به مخاطب تحمیل شود.

البته دیزنی این همه هم درگیر یاس و ناامیدی نیست و آن‌ها در تابستان «ددپول و ولورین» را دارند و همچنین نباید از چندین دنباله‌ آن‌ها شامل «موآنا ۲»، «زیر و رو» و «داستان اسباب بازی ۵» گذشت.