سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۱ آبان ۱۳۹۲ در ۸:۲۸ ق.ظ چاپ مطلب
محصول حوزه هنری/

مستند «ابرها در راهند» تصویری از شیعیان در کشورهای اروپایی

mohamad-ali-farsi

محمدعلی فارسی مستند «ابرها در راهند» را با موضوع شیعیان در کشورهای اروپایی و با حمایت حوزه هنری ساخت.

محمدعلی فارسی مستند «ابرها در راهند» را با موضوع زندگی شیعیان در کشورهای اروپایی و با حمایت حوزه هنری ساخت.

محمدعلی فارسی مستندساز درباره پروژه اخیرش به سوره سینما گفت: از دو سال پیش ساخت مستند ۷۰ دقیقه‌ای «ابرها در راهند» را با حمایت حوزه هنری شروع کردم. ۹۰ درصد فیلمبرداری به پایان رسیده، ۴۰ درصد از فیلم تدوین شده. یک سفر ۲۰ روزه باید به آلمان داشته باشیم تا فیلمبرداری را تمام کنیم. «ابرها در راهند» درباره یک جوان شیعه است که بدون هیچ حمایتی از حکومت‌های اسلامی یک مرکز بزرگ اسلامی را در شهر فرانکفورت آلمان بنا می‌کند.

وی افزود: نویسنده و کارگردان خودم هستم، بقیه عوامل جز پسرم دوستانی در آلمان بوده‌اند. این مستند نگاهی به شرایط مسلمانان در آلمان دارد. یک نگاه انتقادی در فیلم نسبت به بی توجهی حکومت‌های اسلامی به شیعیان ساکن در اروپا وجود دارد. در شرایطی که اقلیتی به نام سلفی‌ها که خود را نماد اسلام می‌دانند در اروپا جوانان اروپایی را تطمیع می‌کنند تا در سوریه بجنگند و چهره‌ای خشن و کریه از اسلام نشان می‌دهند چرا ما به عنوان ام‌القری شیعیان از شیعیانی که با دست خالی مشغول فعالیت هستند حمایت نمی‌کنیم. کاراکتر اصلی این مستند جوان شیعه‌ای است که آرزو دارد به ایران بیاید و رهبر ما را از نزدیک ببیند در واقع این مستند تلاش دارد تصویر اسلام در اروپا را نشان بدهد و به شیعیان در راستای توجه بیشتر به برادرانشان در کشورهای اروپایی هشدار دهد.

وی درباره حمایت حوزه هنری از این فیلم گفت: قصد داشتم یک مجموعه مستند با موضوع جهان اسلام بسازم و در این راستا به نهادهایی مثل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، تلویزیون و دیگر ارگان‌ها مراجعه کردم. اما این برهه از زمان مواجهه بود با بی‌پولی دولت و کمبود بودجه بنابراین به حوزه هنری مراجعه کردیم و خوشبختانه با نظر مثبت این دوستان همکاری شکل گرفت.

محمدعلی فارسی ساخت مستندهای «مهاجران»، «گلستان آتش»، «شلمچه»، «ماه و خورشید»، «سراب »۲، «تصویرگران جنگ»، «پایان انتظار»،« قصه های جنگ»، «رستاخیز»، «خلوت دل»، «معلم» و … را در کارنامه دارد.