سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۱ آبان ۱۳۹۲ در ۱:۴۸ ب.ظ چاپ مطلب
معارفه جعفری جلوه- 2/

سینمای ایران به جامعه خدمت کرده/ عمرم به بطالت نگذشت

miralayee-ayubi

رئیس سازمان سینمایی خدمات سینما به جامعه ایرانی را قابل توجه ارزیابی کرد.

رئیس سازمان سینمایی خدمات سینما به جامعه ایرانی را قابل توجه ارزیابی کرد.

سوره سینما- حجت الله ایوبی در مراسم تودیع و معارفه مهندس جعفری جلوه گفت: سینمای ایران خدمت زیادی به جامعه ایرانی کرده است. امیدواریم که دوران پیش‌رو برای سینمای ایران دوران خوبی باشد. نسیم امید وزیدن گرفته و روح همدلی و همکاری در مرکز توجه است. اعتقاد همه ما این است فضای امن و آرام را برای سینما فراهم کنیم. بنیاد فارابی رصدخانه فکری و قلب سینمای ایران است. امیدواریم با اتخاذ سیاست‌های شفاف این بنیاد سینمای ایران را به جهت‌دهی مناسب برساند. در فضای درست یکدیگر را نقد کنیم. فیلمنامه‌هایمان را نقد کنیم. در جلسه‌ها و پاتوق‌های فرهنگی که امیدواریم بنیاد این پاتوق‌ها را گسترش دهد یکدیگر را نقد صحیح کنیم. مزیت سینمای ایران پروژه‌های هالیوودی نیست اگر چه صنعت سینمای ایران نباید از تکنولوژی روز عقب بیفتد. مزیت سینمای ایران فکر و تألیف است. باید به فیلمنامه‌نویسی بها دهیم. امیدواریم در دوران جدید فیلمنامه‌نویسان جایگاه واقعی خود را پیدا کنند.

وی با اشاره به اهمیت جایگاه بین‌المللی سینمای ایران افزود: سینمایی که فقط بخواهد فیلم فاخر یا روشنفکری تولید کند ره به جایی نخواهد برد. کشورهایی که فقط می‌خواستند فیلم برجسته یا تجاری یا فاخر بودند موفق نبودند همه هنر این است که نگاه‌ها با هم تلفیق شوند. سینماگران ایرانی باید برای مردم ایران فیلم بسازند. سینماگر ایرانی باید بداند مخاطبش مردم ایران است. یقین دارم کسی که برای مردمش فیلم بسازد فیلمش موفق خواهد شد حتی در جشنوراه خارجی. کسانی که حداقل برای دل خود و مردمش فیلم ساختند در جهان هم موفق بودند. اما اگر فقط بخواهیم برای جشنواره یفلم بسازیم موفق نخواهیم شد. هرگز به سیاست صندلی خالی در عرصه بین‌الملل اعتقادی ندارم. این تریبون ها باید مورد استفاده قرار بگید. سینما مدرن‎‍‌ترین زبان است. مردم ایران با حفظ سنت‌ها به به روزترین زبان با مردم جهان حرف می‌زنند. هیچ سینماگری که مردم را مخاطب خود می‌داند حاضر نیست تابوها را بشکند. بارها گفته‌ام گنجینه‌های فراوانی داریم که کمک می‌کند مردمی‌تر باشیم. بیشترین دیوان‌های شعر و ادب در مملکت ماست. ما از کشورهایی که تاریخ ندارند و در فیلم‌هایشان سعی می‌کنند تاریخ را بسازند خیلی جلوترم. ارزش‌های دینی می‌توانند در مردمی‌شدن سینما تأثیرگذار باشند.

وی افزود: سینمای دینی فقط این نیست که به وجه تاریخی دین اشاره کنیم. فیلم اگر نتیجه‌اش ترویج عدالت و آزادی‌خواهی باشد فیلم دینی است. خدمات ایرانیان به اسلام را بارها خوانده‌ایم ایرانیان بودند که چهره زیبای اسلام را به دنیا نشان دادند. به دلیل چهره‌ای بدی که از اسلام نشان داده شده امروز هم نیازمندیم لطافت اسلام را با زبان سینما دوباره جلوه‌گر کنیم. برادر عزیزی از فارابی می‌روند و دوست دانشمندی که همه ما و شما و ایرانیان او را می‌شناسند مهندس جعفری جلوه بار دیگر در عرصه فرهنگ و هنر جلوه‌گر می‌شوند. از جناب مهندس بابت پذیرفتن این مسئولیت تشکر می‌کنم. آقای جلوه بعد از جلسات متعددی که داشتیم به این باور رسیدند که بار دیگر باید مواتضعانه و فروتنانه باید تجربیات خود را در اختیار کاروان سینمای امید قرار بدهند. با آمدن ایشان بسیار به آینده فارابی امیدوار هستیم. امیدوارم جلوه با تدبیر و مشی اعتدالی سینمای ایران را چند گام جلو ببرند. امروز روز تکریم آقای میرعلایی و دوستانشان است بیاد از تلاش‌های ایشان مخصوصا در اخرین فعالیتشان جشنواره فیلم کودک تشکر کیم و به آقای جلوه خوشآمد بگوییم.

در ادامه این مراسم احمد میرعلایی مدیر عامل سابق بنیاد فارابی سخنانش را با سلام بر حضرت رسول و درود بر شهدا آغاز کرد و متنی که آماده کرده بود برای حضار قرائت کرد: یا لطیف. خدمتگذاری در عرصه فرهنگ و هنر نه یک انتخاب که یک توفیق است. موهبتی الهی که شامل حال کمتر کسی می‌شود و قدردانی شایسته از این لطف خداوند، کوشیدن با تمام توش و توان است. در این سالها که توفقی داشتم در بنیاد سینمایی فارابی به عنوان عضوی کوچک از جامعه سینمای کشور خدمتگذار اهالی فرهنگ و هنر این دیار باشم کوشیدم هر آنچه دارم در طبق اخلاص گذاشته و با تمام داشته‌های خود در مسیر اعتلای سینمای ایران و کمک به سینماگران شریف گام بردارم. در این مدت کوشیدم خدمتگذاری شایسته برای سینمای ایران باشم و با تمام توانم تلاش کردم آنچه را تحویل گرفته‌ام با شرایطی بهتر به مدیر بعدی تحویل بدهم و از خداوند منان سپاس‌گذارم که در این مسیر هدایت و حمایتم کرد. در پایان این مسیر لازم می‌دانم سپاس خود را تقدیم کنم به همکارانم در بنیاد سینمایی فارابی که در تمام دوره فعالیت این بنیاد خدمتگذارانی بی آلایش و بی ادعا برای سینمای ایران بوده‌اند و من نیز در دوره چهار ساله مدریت خود همواره از همراهی صمیمی این عزیزان بهره بردم و لازم است از سینماگران شری ایرانی هم تشکر کنم که بنیاد فارابی را خانه خود دانستند و با حضور مؤثر خود گرمابخش و عامل رونق سینمای ایران بوده و هستند.

و نیز لازم است تشکر کنم از منتقدان دلسوز، آگاه و همراهی که با تذکرهای به جا و به موقع از بروز بسیاری از اشکالات مدیریتی بنده جلوگیری کنند و البته برای اصلاح به اصطلاح منتقدانی هم که بیرحمانه و بدون هیچ منطق و جوانمردی به بنیاد سینمایی فارابی و دستاوردهایش تاختند دعا می‌کنم و آرزو دارم همه ما با رعایت انصاف و اخلاق برای اعتلای ایران عزیز همدل و همراه باشیم. امروز می‌توانم با افتخاز بگویم که در تمام دوران فعالیتم کوشیدم درهای بنیاد به روی کسی بسته نباشد و شفافیت لازم در تمام فعالیت‌های فارابی قابل لمس باشد و تلاش ما این بود که هر سینماگری با هر اندیشه و سلیقه‌ای اگر نیت و توانایی متناسب برای خدمت را داشت از حمایت این بنیاد بهره‌مند شود و با کمک خود سعی کردیم فارابی فارغ از جریان‌های حاشیه‌ای و به دور از موضع‌گیری های نامرتبط صرفا نهادی باشد برای خدمتگذاری به سینمای ایران.

امروز با مسئولین در بنیاد سینمایی فارابی وداع می‌کنم و با نگاهی به چهارسال گذشته خداوند را شاکرم که عمر را به بیهودگی و بطالت نگذراندم. و گام‌هایی برای خدمت به میهن و فرهنگ اعتلای سینمای کشورم برداشته‌ام و وجدانی آسوده دارم که لااقل کم‌فروش نبوده‌ام. خود را برای همیشه خدمتگذار سینمای یاران می‌دانم و افتخار می‌کنم که یکی از اعضای خانواده شریف سینمای ایرانم. برای دوست و بردار عزیزم جناب مهندس جعفری جلوه و نیز مسئولین فرهنگی کشور که به بنده اعتماد داتشند و تمام مدیران پیشین بنیاد سینمایی فارابی که در ارتقای جایگاه این بنیاد سهمی بسزا داشته‌اند آرزوی موفقیت دارم و آرزو می‌کنم سینمای ایران روزهایی درخشان را در پیش‌رو داشته باشد امید که همواره خداوند منان یار و حامی هنرمندان متعهد ایران زمین و راهنمای همه  ما در پیمودن مسیری درست باشد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>