سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۱ آبان ۱۳۹۲ در ۲:۴۸ ب.ظ چاپ مطلب
معارفه جعفری جلوه- 3/

احیای سینمای ملی از اهداف ما است

jafari-jelveh

مدیر عامل جدید بنیاد سینمایی فارابی حمایت از سینمای ملی را از اهداف خود دانست.

مدیر عامل جدید بنیاد سینمایی فارابی حمایت از سینمای ملی را از اهداف خود دانست.

سوره سینما- در مراسم تودیع و معارفه مهندس محمدرضا جعفری جلوه مدیرعامل جدید بنیاد سینمایی فارابی احمد میرعلایی پس از قرائت متنی که آماده کرده بود گفت: پس از آمدن به اینجا برای مهندس جلوه دعا کردم و انشاءالله که ایشان راه ما را بسیار بهتر ادامه دهند. امیدوارم در آخرت کارنامه‌مان ما را عاقبت به خیر گرداند. از انتخاب جعفری جلوه خوشحالم. ضمن تبریک به دکتر ایوبی به آقای جلوه هم تبریک می‌گویم. همیشه خود را بدهکار نظام می‌دانم که انشاءالله در ادامه فعالیتم بتوانم در ادای این دین گام بردارم.

وی در ادامه از حضار خواست برای شادی روح شهدا و همچنین آمرزیده شدن خودش صلوات ختم کنند و صحبتش را چنین ادامه داد: این آمدن و رفتن باختن و بردن نیست برای کسی که مسئولیتی تازه را بر عهده می‌گیرد چه بسا سختی‌های زیادی که باید متحمل شود. امیدوارم به تعهدمان وفادار باشیم. هر کسی که می‌رود مثل خود آقای جلوه که امروز برگشتند آمدنی دارد امیدوارم به گونه‌ای برویم که خداپسندانه باشد.

صحبت‌های میرعلایی با تشویق حضار به پایان رسید و بعد از آن حجت‌الله ایوبی با اهدای لوح و هدیه از احمد میرعلایی و حسن نجاریان تقدیر کرد. میرعلایی در این بخش از حسن نجاریان بسیار تشکر کرد و وی را یار و همراه خود توصیف کرد. مهدی نصیری مدیر موزه آبگینه، سقائیان‌نژاد شهردار اصفهان، میرزاخانی مدیرعامل انجمن سینمای جوان و محسن علی اکبری با اهدای لوح به میرعلایی و نجاریان از زحمات چهارساله این دو نفر تقدیر کردند. این بخش با تشویق پی در پی حضار همراه بود.

مراسم تودیع و معارفه با صحبت‌های مهندس جعفری جلوه ادامه یافت. وی به عنوان مدیرعامل جدید بنیاد سینمایی فارابی با تبریک اعیاد گذشته و تسلیت سوگواری در پیش سخنانش را آغاز کرد: اگر چه صیت و صولت این سینما به قدر تعیین تجلی داشته لکن همچنان تا آن سطح طراز، فاصله بسیار است لاجرم می‌بایست بار دیگر بنیادی کارآمد مدیریت کند. نیل به سطح شایسته و بایسته گریزناپذیر است. هم فرهنگ غنی و تمدن دیروز و فردای ایرانی و اسلامی ما برای انتشار  جهانی این را نیازمند است و هم مخاطبان تشنه یک سینمای دیگر در گستره جهان در جستجوی آن. و یک بنیاد فاربی کارآمد یعنی چه؟ آیا کارآمدی در بسط انحصار و تصدی‌گری و ایفای نقش به جای اهالی و رقابت با ایشان است یا کارآمدی یعنی شکل دادن مؤثر زنجیره‌ای از حمایت‌ها در همه چرخه عمل سینمای ملی. از پیش سینما و سینما تا پس از سینما. از ایجاد فضای فرهنگی و هویتی و کوریدوری برای هویت خود و باور خویش و هویت ملی تا بسترسازی برای نظریه‌پردازی و تلاش برای تدوین مبانی نظری و زیبایی شناسی خودی تا فعال‌سازی سامانه نشر در طیف رسانه‌های قدیم و جدید و در همه گستره علمی و هنری فنی این هنر، صنعت رسانه برتر تا مؤثرسازی برنامه‌های آموزشی هنر به ویژه سینما اعم از مدرسه‌ای دانشگاهی و آموزگاهی من این مجموعه چهارگانه را پیش‌سینما می‌دانم و در پی آن سینما یعنی به صحنه آمدن هنرمند سینماگر هویتگرای خیالی ساز اصیل با آفرینش اثر هنری و تولید محصول فرهنگی و لاجرم عرضه و پخش و نمایش آثار در سطح ملی و جهانی یعنی همان اکران که من این دو مهم یعنی تولید و پخش را سینما می‌خوانم و به دنبال آن حلقه‌های نقد و ارزیابی اثر هنری مبتنی بر مکتب نقد ملی و مکمل آن محفل شوق‌آفرین ارزش‌گذاری آثار و جشنواره که بنده این دو را نیز پس از سینما می‌دانم در همه این مراتب هشتگانه از پیش‌سینما تا پس از سینما بنیاد فارابی کارآمد یعنی حمایت از فکر و تفکر در سینمای ملی تا حمایت از تألیف و ترجمه و نشر و آفرینش آثار به ویژه فیلمنامه و سپس فیلم و حمایت از پخش و حلقه‌های نقد و برپایی جشنواره و تکرار این چرخه هشت‌گانه که مدیران سینما اگر میدان عمل دارند اینجاست. اینجاییم تا اعتبار بنیاد سینمایی فارابی را به فارابی بازگردانیم اینجاییم تا با اتخاذ سیاست‌های حمایتی و ارتقادهنده تولیدات سینمای ایران به جای سیاست‌های جزئی، محفلی با باززایی سرمایه‌های حیاتی بنیاد، سینمای ملی را احیا کنیم.

وی ادامه داد: با سینمای ملی تا اوج می‌توان رفت چندی درنگ باید. و سرمایه‌های بنیاد منابع انسانی کارساز آن است و نیز میدان‌های عمل متنوع در همه چرخه‌های تولید. از جناب دکتر ایوبی ریاست محترم سازمان سینمایی کشور سپاسگذارم که علی رغم دیگر اقتضائات پیش رو و موانع متعدد فراروی این حقیر مجدانه اینجانب را به امید احیای سینمای امید به صحنه فراخواندند و این توفیق بار دیگر برای این خدمتگذار شما فراهم شد برای همدلی و همکاری. از همه عزیزان اهالی رسانه و مطبوعات، صنوف مختلف فرهیختگان، دلسپردگان سینما، همکران دیروز و امروز و فردا سپاسگذارم.  اینجا اعلام می‌کنم که در اندک زمان طرح احیای فارابی را که بار دیگر تصریح می‌کنم نه طرح فربه‌سازی یک سازمان که طرح احیای نظام حمایت مؤثر در سینمای کشور است آماده و تقدیم خواهم کرد تا برنامه راه باشد برای فردا و برنامه کار باشد برای اکنون.

جعفری جلوه با خواندن شعر بیا تا گل برافشانیم و می در ساغر اندازیم و سلام بر حسین (ع) قرائت متن خود را به پایان رساند. سهیل جهان بیگلری، محمدرضا شرف الدین، امیر اسفندیاری، محمد احسانی، پناه برخدا رضایی، عبدالله باکیده، یدالله صمدی، مهدی مسعودشاهی و … در این مراسم حضور داشتند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>