سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۳ آبان ۱۳۹۲ در ۹:۱۰ ق.ظ چاپ مطلب
وقتی درویش برای فیلمش از جان مایه می‌گذارد/

«رستاخیز» با تلاش درویش پیش رفت/ «محمد» و «رستاخیز» انتظارها را پاسخ می‌دهند

hazrat-mohamad

یدالله نجفی صدابردار فیلم‌های «محمد» و «رستاخیز» تأکید کرد این دو فیلم می‌توانند انتظارها را برآورده کنند.

یدالله نجفی صدابردار فیلم‌های «محمد» و «رستاخیز» تأکید کرد این دو فیلم می‌توانند انتظارها را برآورده کنند.

یدالله نجفی در جشنواره فجر سال گذشته سیمرغ بلورین صدابرداری را برای فیلم «قاعده تصادف» دریافت کرد. وی صدابردار فیلم‌های «روز رستاخیز» و «محمد» (ص) است. نجفی درباره فعالیت‌های این روزهای خود و همکاری‌اش با احمدرضا درویش و مجید مجیدی به سوره سینما گفت: در فیلم سینمایی «ما همه گناهکاریم» صدابردار هستم. این فیلم به کارگردانی حامد امرایی به زودی کلید می‌خورد. برای رسیدن به سبک و سیاق صدابرداری هر فیلمی، خواندن فیلمنامه کفایت می‌کند. فیلمنامه این فیلم از من به عنوان صدابردار چندان چیز پیچیده‌ای نمی‌خواهد.

نجفی درباره فیلم‌های آماده اکرانش گفت: فیلم «برف» به کارگردانی مهدی رحمانی، «قصه‌ها» به کارگردان رخشان بنی‌اعتماد، «رستاخیز» به کارگردانی احمدرضا درویش و «محمد (ص)» به کارگردانی مجید مجیدی از جمله فیلم‌هایی است که در سال‌های اخیر صدابرداری کردم. «رستاخیز» و «برف» در جشنواره امسال فیلم فجر حضور دارند. بعید می‌دانم «محمد (ص)» به جشنواره برسد. فیلم خانم بنی‌اعتماد وضعیت نامشخصی در اکران دارد.

نجفی با اشاره به سختی پروژه «رستاخیز» گفت: سختی فیلم‌های تاریخی کنترل صداهای مزاحمی است که تاریخی بودن پروژه را به خطر می‌اندازند. «رستاخیز» فیلم مهمی بود و برای من هم مهم بود در آن حضور داشته باشم. پرسوناژ زیاد داشت و تعداد زیادی سیاهی لشگر در فیلم حضور داشتند. چیزی که در شخصیت کارگردانی آقای درویش برای من جالب توجه بود سخت‌کوشی ایشان بود. معمولا سخت‌کوشی به طور نسبی در همه کارگردان‌ها وجود دارد ولی درویش بیش از اندازه زحمت می‌کشید.

صدابردار «لطفا مزاحم نشوید» ادامه داد: واقعا بار فیلم روی دوش درویش جلو می‌رفت. در شرایط سخت بیابان و وجود گرد و خاک ما ماسک می‌زدیم ولی گاهی کارگردان برای چیدن درست صحنه‌ها مجبور بود داد بزند و همین باعث می‌شد بدون ماسک کار کند. درویش در همه صحنه‌ها قبراق و مسلط حضور داشت. شاید برخی جوان‌ترها کم می‌آوردند ولی شخصا چنین حالتی در درویش ندیدم. برای فیلمش از جان مایه می‌گذاشت. در اولین همکاری‌ام من با این کارگردان تجربه بسیار خوشایندی به یادگار ماند. تقریبا اکثر فیلم‌های مجیدی را صدابرداری کرده‌ام در فیلم «محمد» هم که فیلم بسیار گسترده‌ای بود سختی‌های زیادی وجود داشت.

وی با اشاره به اهمیتی که این دو فیلم دارند و انتظارهای زیادی که از آنها وجود دارد تأکید کرد: این دو فیلم مذهبی به تاریخ مهمی از اسلام اشاره دارند. قطعا برای همه عوامل تولید مهم بود که به خوبی از پس انتظارهایی که برای خوب ساخته شدن چنین فیلمی وجود دارد بربیایند. با توجه به چیزی که من در پروسه تولید این دو فیلم دیدم حدس می‌زنم «رستاخیز» و «محمد» بتوانند توقع‌ها را برآورده کنند.

نجفی درباره دریافت سیمرغ و دیده شدن کار صدابرداری‌اش گفت: خوشبختانه در صدابرداری سینمای ایران کار ضعیف کمتر دیده می‌شود و کیفیت اکثر فیلم‌ها در حد بالایی است. همین قضاوت را در جایزه دادن به صدابرداران سخت‌تر می‌کند. برای من وقتی جایزه شیرین است که خودم را محق آن بدانم. جایزه در هر سنی شیرین است. فکر نمی‌کنم کسی باشد که جایزه گرفتن و تشویق شدن را دوست نداشته باشد.

«بید مجنون»، «گیلانه»، «مینای شهر خاموش»، «از کنار هم می‌گذریم»، «شب واقعه»، «تنها دوبار زندگی می‌کنیم» و … از دیگر فیلم‌هایی است که نجفی صدابرداری آنها را به عهده داشته است.