سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۴ بهمن ۱۴۰۳ در ۶:۱۰ ب.ظ چاپ مطلب
نشست «بچه مردم» برگزار شد؛

«بچه مردم» براساس دغدغه چندساله یوسف اصلانی‌ست

Mahmood-Karimi

محمود کریمی کارگردان فیلم سینمایی «بچه مردم» بیان کرد که این فیلم براساس دغدغه‌های چندین ساله یوسف اصلانی ساخته شده است.

به گزارش سوره سینما، در سومین روز از چهل‌وسومین جشنواره فیلم فجر نشست فیلم سینمایی «بچه مردم» با اجرای منصور ضابطیان و با حضور محمود کریمی کارگردان، سیدعلی احمدی تهیه‌کننده، پرویز آبنار صداگذار، کریستف رضاعی آهنگساز، میلاد پرتوی مدیر فیلمبرداری، بابک کریمی طاری طراح صحنه، نازنین خزاعی طراح لباس و مهبد جهان‌نوش بازیگر برگزار شد.

محمود کریمی در ابتدای این نشست گفت: این فیلم براساس دغدغه چندین و چند ساله یوسف اصلانی است که زندگی خود را در راه بچه‌های بهزیستی صرف کرده است. یوسف اصلانی روزی با پرونده‌ای از این بچه‌ها روبه‌رو می‌شود که به جبهه رفته‌اند. هسته اصلی داستان و ایده کلی از این دغدغه گرفته شد اما نود درصد فیلمنامه براساس تخیل و قصه‌پردازی ما است.

سیدعلی احمدی تهیه‌کننده این فیلم بیان کرد:‌ یوسف اصلانی سال‌ها به بچه‌های پرورشگاهی کمک کرد و بعد از سال‌های طولانی کار در این حوزه حتی شیرخوارگاهی برای بچه‌ها هم احداث کرده‌ است. شنیدن روایت های او از حضور این بچه‌ها در جبهه‌های جنگ باعث شد که به ساخت فیلم ترغیب شویم.

در ادامه یوسف اصلانی که در سالن حضور داشت، گفت: این فیلم آرزوی بیست و چند ساله من بود تا هم امید و انگیزه برای بچه‌های بهزیستی شکل بگیرد و هم این جریان آگاهی رسانی شود. در مجموعه «بهشت امام رضا» سیصد بچه را بزرگ کرده‌ام و باید بگویم در این بچه‌ها تعداد بزه خیلی کم و تعداد بچه‌های موفق بسیار زیاد است. در دوران جنگ ۸۵۰ کودک در بهزیستی زندگی می‌کردند و ۸۵ نفر آن‌ها به جبهه رفته و شهید شدند یعنی بیش از ده درصد یک خانواده. باید نگاه مردم به بچه‌های بهزیستی تغییر کند.

محمود کریمی گفت: حضور علی صلاحی یکی از شانس‌های من در این پروژه بود که به انتخاب بازیگران کمک کرد. ما از تعداد بسیاری کاندیدا تست گرفتیم تا درنهایت به این ترکیب بازیگران رسیدیم.

کریستف رضاعی آهنگساز این فیلم بیان کرد: باید بگویم این همکاری برای من بسیار لذت‌بخش بود. از این‌ که بچه‌های این فیلم صبورانه منتظر آماده شدن موسیقی ماندند، تشکر می‌کنم. چالش این کار دیالوگ‌های بسیار بود. ما باید موسیقی را در هر سکانس رنگ‌آمیزی می‌کردیم و باید بگویم که این فیلم موسیقی زیادی می‌طلبید.

در ادامه این نشست مهبد جهان‌نوش بازیگر نوجوان این فیلم گفت: من از بازیگر شدن ناامید شدم و شروع به کار کردن در کافه شدم. روزی که این فراخوان را دیدم خیلی ناامیدانه برای تست رفتم و خوشبختانه انتخاب شدم.

پرویز آبنار مدیرصداگذاری گفت: فیلمنامه خانم یارمحمدی فوق‌العاده بود و در وهله اول این موضوع من را جذب کرد. اما عوامل کار را نمی‌شناختم و با بابک کریمی طاری مشورت کردم و او من را به حضور در کار مجاب کرد.

علی ربیعی نیز که در سالن حضور داشت درباره این اثر گفت: این فیلم فراتر از اجتماعی که فیلمی انسانی و درباره شهدای چشم انتظار است. این بچه‌ها هیچ‌کس را نداشتند که از آن‌ها بپرسند کجایی و می‌خواستم بابت ساخت این فیلم از همه عزیزان تشکر کنم.

نازنین خزاعی طراح لباس گفت: روز اولی که من به دفتر رفتم و فیلمنامه را خواندم، دیدم آقای کریمی همه دوره‌های زمانی فیلمنامه را روی شیشه نوشته بود. وقتی من فیلمنامه را خواندم ساختن این پروژه به‌نظرم پیچیده آمد ولی درنهایت بعد از جلساتی بسیار فیلم ساخته و لباس‌ها طراحی شدند.

در بخش دیگر نیز بابک کریمی طاری، طراح صحنه گفت: من با فیلمنامه‌ای مواجه شدم که حس کردم به‌عنوان طراح صحنه می‌توانم در آن به‌خوبی مانور بدهم. محمود کریمی هم یکبار فیلم را در ذهنش ساخته بود و همه این ماجرا من را به همکاری در این فیلم مجاب کرد. تلاش کردیم از کلیشه‌های صحنه‌سازی در آن تاریخ خاص دور شویم و از سبک آرت دکو بهره بگیریم.

میلاد پرتوی مدیر فیلمبرداری نیز گفت: من آخرین نفری بودم که به این پروژه اضافه شدم و باید خودم را به دیگر بچه‌های گروه می‌رساندم. فرم دوربین در سینمای ما خیلی رایج نیست اما من فکر می‌کردم با وجود ریسک تنها فرم خوب برای این فیلم، همین نوع از فیلمبرداری است.

سیدعلی احمدی درباره فروش این فیلم گفت: خیلی به فروش فیلم امیدوار هستم. باید بگویم عزیزانی بانی شدند و برای کار سرمایه‌گذاری کردند. بعد از اکران، درآمد حاصل از فروش به «بهشت امام رضا» اهدا خواهد شد.