به گزارش سوره سینما، نشست خبری «دست تنها» با حضور امیرحسین ثقفی نویسنده و کارگردان، علی اوجی تهیه کننده، علیاکبر ثقفی تهیه کننده، ستاره ثقفی تدوینگر، سجاد آذری نیا طراح گریم، مجید مظفری، نرگس محمدی و شکیب شجره بازیگران این فیلم برگزار شد.
علی اکبر ثقفی در ابتدای این نشست گفت: وقتی فیلمنامه را نوشت دیدیم به فضای کارهای قبلی نزدیک است و یاعلی گفتیم و آغاز کردیم.
علی اوجی دیگر تهیه کننده این اثر بیان کرد: قبلا در مقام بازیگر با امیرحسین ثقفی کار کرده بودم و در ذهن داشتم تا کار دیگری باهم پیش ببریم. تصمیم گرفتیم در یک کار تیمی درجه یک همکاری داشته باشیم.
امیرحسین ثقفی توضیح داد: حدود یکسال و نیم پیش آقای اوجی، مظفری و ثقفی فیلمنامه را خواندیم و تصمیم گرفتیم این فیلم لوباجت را بسازیم. گروه بسیار دلی و باعشق داشتیم.
در ادامه مجید مظفری بازیگر این فیلم گفت: خانواده ثقفی را بیش از سی سال است که می شناسم. امیرحسین بچه سینماست و یک روز آقای علی اکبر ثقفی فیلمنامه ای به من دادند به عنوان کوچه ژاپنی ها و وقتی آن را خواندم فهمیدم که چقدر موردتوجه قرار گرفته و مناسب من است. میانه کوچه ژاپنیها آقای ثقفی کفتر کشی را به من معرفی کردند و از آن لحظه تصمیم گرفتم حتما این نقش را بازی کنم.
کارگردان این فیلم در بخش دیگری از این نشست مطرح کرد: از فیلم اول به دنبال پیام دادن نبودم. سینما مثل شعر برای من جوششیست نه کوششی.
سجاد آذری نیا طراح گریم گفت: از اولین روز همراهی با تیم متوجه شدم که فضای ذهنی آقای ثقفی این گونه بود که دست عوامل را باز بگذارد.
نرگس محمدی دیگر بازیگر این فیلم گفت: تمام کارهای آقای ثقفی را دنبال کرده بودم و قبل از علی فیلمنامه را خواندم. نمیدانم علی تو پیشنهاد دادهای؟
علی اوجی توضیح داد: شما بازیگر خوبی هستید و افتخار میکنم در فیلمی که تهیه میکنم شما بازی کنید. سال گذشته فیلم آقای کلاری را داشتم ولی اصلا نرگس را پیشنهاد ندادم. اگر کارگردانی نرگس را پیشنهاد بدهد حتما از او دعوت میکنم.
شکیب شجره دیگر بازیگر این فیلم گفت: علی اوجی به من گفت امیرحسین ثقفی می خواهد فیلمی بسازد و خیلی خوشحال شدم که قرار است در این فیلم باشم. من تلاش میکنم با سختی و غرق شدن در نقش بتوانم آنطور که شایسته است، نقش را ایفا کنم. نزدیک پانزده روز لباس شخصیت را تن میکردم و با گاری در بازار سید اسمال کار میکردم و تلاش کردم تا به نقش خود نزدیک شوم.
امیرحسین ثقفی توضیح داد: محل لوکیشن ما در کهریزک بود و سگهایی که در فیلم میبینید خودشان سگهای مرده به ما دادند و همانجا آن ها را دفن کردند. حتی اگر این صحنهها آزاردهنده باشد هم اشکال ندارد. سینما بزک نیست و من میخواستم حرف دیگری بزنم.
امیرحسین ثقفی درباره تحول شخصیت گفت: این آدم منتظر شخصی مثل حافظ بود تا تغییر درون او شکل بگیرد.
ستاره ثقفی تدوینگر این فیلم توضیح داد: تدوین این فیلم برای من تجربه بسیار جذاب و منحصر به فرد بود که تجربه همکاری با برادرم را پیدا کردم. خیلی زود به زبان مشترک رسیدیم و کار را بسیار لذت بخش پیش بردیم.
این کارگردان گفت: در این فیلم به فیلمهای قبل خود و چیزهایی که دوست داشتم ارجاع دادهام. سینمای من سینمای خرده پیرنگ است در فیلمنامه من اصلا جنسیت زده به فیلمنامه و شخصیتها نگاه نمیکنم.
مجید مظفری درباره سرمایهگذاری در این فیلم گفت: از آنجایی که گفتم شاید علی اوجی و علی اکبر ثقفی به من نقش نمیدهند، گفتم سرمایه گذاری هم میکنم. امیرحسین ثقفی لوباجت کار میکند و با همه روراست است. دستمزد و بخشی سرمایه گذاشتم و کار پیش رفت.
علی اوجی گفت: در این جشنواره و دوره های قبل شاهد فیلم های بزرگ در بخش دولتی هستیم که با سرمایه های هنگفتی ساخته می شود و در هشتاد درصد مواقع به سرمنزل مقصود نمی رسند و مخاطب هم آن ها را دوست ندارد. من امسال شوهر ستاره و دست تنها را در بخش خصوصی و به عنوان تهیه کننده و سرمایه گذار دارم. آقای مظفری دست شما را میفشارم که هم از دستمزد خود و سرمایه گذاشتید تا این فیلم ساخته شود. خانم فریبا نادری سرمایه گذار دیگر این فیلم است که این حرکتها در راستای حفظ کردن سینمای مستقل و جدی است که در حال نابودی است. اجازه بدهید سینمای مستقل نفس بکشد.
علی اکبر ثقفی توضیح داد: سال گذشته همه مسئولان از فروش آمار می دادند و از هیچ فیلم اجتماعی حمایت نکردند. امیدوارم شرایطی ایجاد شود که حداقل یک فضا برای فیلم های این چنینی قرار بدهند.
نرگس محمدی بیان کرد: دوست دارم جزو نامزدها باشم ولی همین حضور در جشنواره و کنار دوستان بودن بسیار ارزشمندتر بود.