سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۵ اسفند ۱۴۰۳ در ۱۱:۳۱ ق.ظ چاپ مطلب
سوره سینما گزارش می‌دهد؛

«در سایه سرو» و ظرفیتی که نباید مغفول بماند

Dar-Saye-Sarv1

به بهانه دریافت سومین اسکار تاریخ سینمای ایران توسط انیمیشن کوتاه «در سایه سرو»، نگاهی به این تاریخ‌سازی داشته‌ایم.

به گزارش سوره سینما، روز دوشنبه ۱۳ اسفندماه بود که برندگان نود و هفتمین دوره اسکار اعلام شد و در بخش انیمیشن کوتاه «در سایه سرو» ساخته شیرین سوهانی و حسین ملایمی موفق به دریافت این جایزه ارزشمند شد. پس از فیلم های سینمایی «جدایی نادر از سیمین» و «فروشنده» اصغر فرهادی این سومین بار در تاریخ سینمای ایران بود که اثری توانست این جایزه مهم را به دست بیاورد.

«در سایه سرو» به کارگردانی مشترک شیرین سوهانی و حسین ملایمی محصول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که روایتگر زندگی یک ناخدا و دخترش است که در خانه‌ای کوچک دور از مردم زندگی می‌کنند. «در سایه سرو» به مفاهیم عمیق و انسانی می‌پردازد و در مدت زمان حدوداً ۲۰ دقیقه تصاویر و مفاهیم انسانی و شاعرانه‌ای را به نمایش در می‌آورد. این انیمیشن که بدون دیالوگ روایت می‌شود به مفاهیم متعددی مانند جنگ و تبعات آن، ازخودگذشتگی و… می‌پردازد.

این انیمیشن با تکنیک دوبعدی (فریم به فریم) ساخته شده و حدود ۶ سال برای تولید آن زمان صرف شده است.

این انیمیشن پیش از این هم به جشنواره های معتبری چون انسی و جشنواره ونیز هم راه پیدا کرده و جوایز متعددی چون بهترین فیلم انیمیشن بیست‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم «المپیا» یونان، بهترین انیمیشن چهل‌ودومین جشنواره فیلم «سالمونا» ایتالیا، جایزه بهترین انیمیشن چهل‌وهفتمین جشنواره فیلم کوتاه «دراما» یونان، جایزه بهترین انیمیشن کوتاه بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه «لس‌آنجلس»، جایزه بهترین انیمیشن کوتاه بیست‌وسومین جشنواره فیلم «ترایبکا» آمریکا، جایزه بزرگ و جایزه بهترین انیمیشن دوبعدی نوزدهمین جشنواره انیمیشن «انیمایو» اسپانیا، جایزه ویژه هیأت داوران دانشجو سی‌وچهارمین جشنواره «مدیا ویو» مجارستان، جایزه بهترین انیمیشن کوتاه چهاردهمین جشنواره بین‌المللی انیمیشن «گلدن کوکر» بلغارستان، جایزه بخش آثار انیمیشن بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم «کورتی دا سوگنی» ایتالیا، جایزه بهترین فیلم در بخش انیمیشن و جایزه ویژه تماشاگران نهمینِ جشنواره فیلم کوتاه «فلورانس» ایتالیا و بهترین فیلم انیمیشن دوبعدی و بهترین موسیقی فیلم کوتاه انیمیشن دوازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های سینمایی و انیمیشن «پورتلند» آمریکا را به دست آورده بود.

Dar-Saye-Sarv2

به بهانه دریافت سومین اسکار تاریخ سینمای ایران به دو جایزه قبل هم نگاه انداخته‌ایم.

«جدایی نادر از سیمین» از فیلم‌های مطرح سینمای ایران است که در اواخر دهه ۸۰ اکران شد و اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان را در سال ۲۰۱۲ به دست آورد. اتفاقی که برای اولین بار برای سینمای ایران رقم خورد. این فیلم نیز در جشنواره های مهمی حضور داشت و جوایز متعددی کسب کرد که ازجمله آنها می توان به گلدن گلوب بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان، جایزه هیئت داوران و جایزه خرس طلایی از جشنواره فیلم برلین و جایزه ایندیپندنت اسپیریت بهترین فیلم خارجی زبان اشاره کرد.

هرچند نخستین نامزدی ایران برای دریافت این جایزه مربوط به فیلم سینمایی «بچه‌های آسمان» مجید مجیدی بود که در جوایز اسکار ۱۹۹۹ نامزد شده بود ولی در هشتاد و چهارمین دوره جایزه اسکار و با فیلم «جدایی نادر از سیمین» اولین اسکار تاریخ سینمای ایران دریافت شد.

پنج سال بعد و در هشتاد و نهمین دوره جوایز اسکار نیز جایزه بهترین فیلم خارجی زبان به «فروشنده» اصغر فرهادی تعلق گرفت. این دومین جایزه اسکار سینمای ایران و اصغر فرهادی بود و نام فرهادی را در کنار بزرگانی چون اینگمار برگمن و فدریکو فلینی به عنوان فردی که موفق شده دو بار این جایزه را ببرد، ثبت کرد.

حال و پس از هشت سال از اسکار «فروشنده»، انیمیشن کوتاه «در سایه سرو» توانست این افتخار بزرگ را برای کشورمان تکرار کند.

پیش از این نیز چند انیمیشن مهم که توسط بزرگان این حوزه ساخته شده اند، موفق به دریافت اسکار شده اند و از این به بعد انیمیشن «در سایه سرو» هم در کنار این آثار بزرگ اسکاری قرار می گیرد. آثاری چون «شهر اشباح» به کارگردانی و نویسندگی هایائو میازاکی یکی از موفق‌ترین کارگردانان، نویسندگان و تهیه‌کنندگان حوزه پویانمایی، «خوش‌قدم» به کارگردانی جورج میلر که فیلم‌نامه این انیمیشن به صورت مشترک توسط جورج میلر و جودی مورفی نوشته شده و صداپیشگانی چون رابین ویلیامز و نیکول کیدمن در آن حضور داشتند، «پسرک و مرغ ماهی‌خوار» به کارگردانی و نویسندگی هایائو میازاکی و «پینوکیو گیرمو دل تورو» به کارگردانی گیرمو دل تورو و نویسندگی گیرمو دل تورو، مارک گوستافسون.

به پشتوانه همین افتخار می توان نگاه ویژه تری به ظرفیت‌های انیمیشن‌سازی در کشور داشت که باتوجه به تولیداتی که در جشنواره های داخلی هم دیده می شوند، می توان حرف های زیادی برای گفتن در جوامع بین المللی داشت و این افتخارات را تکرار کرد.