امید میرزایی نویسنده و کارگردان در گفتوگو با سوره سینما درباره کارهایی که مشغول به آن است، گفت: این روزها مشغول نگارش فیلمنامه فیلم بلند خود هستم. این پروژه برای من بسیار جدی و شخصی است، چراکه داستان آن بر پایه دغدغهها و تجربیات زیسته من شکل گرفته است. تمرکز اصلی من در حال حاضر روی توسعه کاراکترها و ساختار روایی داستان است تا بتوانم اثری تأثیرگذار و منسجم خلق کنم.
وی ادامه داد: در حال حاضر تمرکز اصلی من بر ساخت اولین فیلم بلند سینماییام است و در همین راستا مشغول نگارش و آمادهسازی هستم. البته یک فیلمنامه کوتاه هم در دست دارم که اگر روند پیشتولید فیلم بلند بیشازحد طولانی شود، قطعاً تولید آن فیلم کوتاه را در اولویت قرار خواهم داد تا از جریان تولید عقب نمانم و همچنان در فضای عملی فیلمسازی فعال بمانم.
میرزایی در بخش دیگری از صحبتهای خود درباره اوضاع و احوال فیلم کوتاه توضیح داد: به نظر من فیلم کوتاه جایگاه تجربه، کشف و اثبات است؛ هم برای فیلمسازان تازهنفس و هم حتی برای فیلمسازان حرفهای که میخواهند جسارت تجربههای جدید را داشته باشند. این حوزه از سینما فرصتی برای بیان خلاقانه و سریع، بدون وابستگیهای سنگین تولید فیلم بلند است. البته چالشهایی مثل محدودیت منابع مالی، کمبود حمایتهای ساختاری و توجه محدود مخاطب عام هم وجود دارد، اما در عوض، آزادی، خلاقیت بسیار بیشتری نسبت به سینمای بدنه فراهم میکند.
این نویسنده و کارگردان درباره جشنوارههایی مانند فیلم کوتاه ۱۰۰ و فیلم کوتاه تهران مطرح کرد: جشنوارههایی مانند فیلم کوتاه ۱۰۰ و فیلم کوتاه تهران سکوی پرتاب بسیار خوبی برای فیلمسازان جوان هستند چون با محدودیت زمانی یا موضوعی، مهارت در روایت موجز و خلاقیت فیلمساز تقویت میشود و نمایش آثار در فضای جشنواره و رسانهها، فرصت دیده شدن و شبکهسازی حرفهای را برای همه فراهم میکند.
امید میرزایی در پایان درباره معرفی چند فیلم کوتاه گفت: فیلمهای زیادی دیدهام اما در حال حاضر این فیلمها را به یاد میآورم؛ فیلمهای کوتاه «اهلی» به کارگردانی نیما عبدالعظیمی، «حدود سیزده کیلوگرم» به کارگردانی مهدی برزکی، «بدرود پاریس» به کارگردانی محمدابراهیم شهبازی، «دادرسی» به کارگردانی نادره سادات سرکی، «جشن هنر» به کارگردانی علی توکلی.