سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۰ آبان ۱۳۹۲ در ۱۲:۱۵ ب.ظ چاپ مطلب
احمدرضا درویش:

«رستاخیز» با سرمایه عاشقان امام حسین (ع) ساخته شد

ahmadreza-darvish

کارگردان فیلم «رستاخیز» تاکید کرد برای عرضه این فیلم به دنبال شرایط مناسب است.

کارگردان فیلم «رستاخیز» تاکید کرد برای عرضه این فیلم به دنبال شرایط مناسب است.

سوره سینما- احمدرضا درویش کارگردان فیلم «رستاخیز» در گفتگویی با ایسنا درباره روند تولید فیلم و زمان نمایش آن توضیح داده است.

چرا سال گذشته با وجود اینکه نسخه‌ فارسی فیلم «رستاخیز» آماده بود به جشنواره‌ی فیلم فجر ارایه نشد؟ 

درویش: بررسی روند تولید فیلم «رستاخیز» در ۸، ۹ سال اخیر برخی مسائل را روشن می‌کند. پروانه ساخت این فیلم در انتهای دولت هشتم و در سال ۱۳۸۴ صادر شده و الان که فیلم، آماده نمایش شده است می‌توان گفت چهار دوره، دولت‌های مختلف آمدند و رفتند بنابراین آنچه در جامعه اتفاق افتاده در نحوه‌ی نمایش فیلم، بی‌تاثیر نبوده و نیست.نمی‌خواهم به جزییات سپری شده، بپردازم اما معتقدم سال گذشته بستر کافی و اراده‌ی مناسب در جشنواره‌ی فجر و اکران عمومی برای نمایش فیلم «رستاخیز» وجود نداشت. به همین دلیل صاحبان «رستاخیز»، چشم‌انداز روشنی را برای ارایه فیلم و عرضه آن متصور نبودند.

حالا امسال شرایط برای نمایش «رستاخیز» در جشنواره‌ی فیلم فجر فراهم است؟ 

کشور در چند وقت اخیر در همه‌ی زمینه‌ها دچار تغییر رویه شده و طبیعتا سینما هم این تغییرات را احساس کرده است بنابراین شرایط نمایش فیلم «رستاخیز» بی‌تاثیر از این تغییرات نیست، در عین حال تهیه‌کننده فیلم در حال بررسی چگونگی حضور در جشنواره‌ی فجر است.

بررسی چگونگی حضور «رستاخیز» در جشنواره توسط تهیه‌کننده آن به این دلیل است که فیلم پروداکشن عظیمی دارد و عرصه‌ برای رقابت آن در جشنواره‌ فجر مناسب نیست؟

درباره‌ فیلم «رستاخیز» خیلی با واژه‌ی عظیم و فاخر موافق نیستم. البته جوهره‌ی این واژه‌ها مثبت است اما متاسفانه در دعواهای اخیر سینمای ایران، این واژه‌ها معانی خود را از دست داده‌ و از آنها برداشت منفی می‌شود. درباره‌ی «رستاخیز» مثل همه‌ی پروژه‌های فرهنگی دیگر با توجه به اینکه اولین وظیفه سازندگان یک کالای فرهنگی، فراهم آوردن بستر مناسب برای عرضه‌ی آن به مخاطبان است باید شرایط عرضه‌ی مناسب فراهم شود. البته، تصمیم تهیه‌کننده و سرمایه‌گذاران کافی نیست، شرایط جانبی هم اثرگذار است.

پس شرایط این روزها برای اکران و رونمایی فیلم، مطلوب است؟ 

فیلم «رستاخیز» زمانی آماده‌ی نمایش شده که به دلیل شرایط فرامتنی و جانبی، سینمای ایران با یکسری مشکلات عدیده و بحران‌های روانی، مالی،ساختاری مواجه است.

سینمای ایران سالهاست که با این شرایط درگیر بوده است و خیلی هم به این مقطع زمانی محدود نمی‌شود!

بله، اما متاسفانه بر اثر مجموعه سیاست‌هایی که در سال‌های اخیر اتخاذ شده ، تولید فیلم‌هایی با ساختارهای اجرایی سنگین و وسیع، ارزش‌های چنین آثاری را به ضد خودش تبدیل کرده است و فیلم «رستاخیز» قرار است در چنین شرایطی اکران شود. بنابراین یکی از مشکلاتی که دست‌اندرکاران این فیلم با آن مواجه هستند، این است که با وجود اینکه اسمی از «رستاخیز» در مجموعه پروژه‌هایی که به استفاده از منابع خاص متهم هستند، وجود ندارد اما صاحبان «رستاخیز» باید تلاش کنند تا ثابت شود که پول این پروژه توسط سرمایه‌گذاران شخصی و عاشقان امام حسین (ع) تامین شده است.

سرمایه‌گذاران خارجی فیلم چه دغدغه‌ای برای سرمایه‌گذاری بر روی موضوع فیلمی درباره‌ی قیام امام حسین (ع) داشتند؟

شرکت‌های فرهنگ تماشا و دلتا مدیا و آکوا فالز موسسه‌هایی خصوصی از ایران،کشورهای کویت و انگلستان هستند که با هدف ترویج فرهنگ عاشورا در فیلم  رستاخیز سرمایه‌گذاری کردند.

 پس اکران جهانی اولویت اول سازندگان «رستاخیز» است؟

جهان اسلام، جهان شیعه و دنیای غرب مخاطبان این فیلم هستند.

تمهیداتی اندیشیده شده که مخاطبان غیر مسلمان هم بتوانند با فیلم ارتباط برقرار بکنند؟

غیرمسلمانان هم امام حسین (ع) را به عنوان یک مصلح جهان به رسمیت می‌شناسند و نام ایشان در حافظه تاریخی مردم دنیا ثبت شده و تلاش شده است با ایجاد جذابیت‌های بصری و توجه به فرم‌های نمایشی به ذائقه غیرمسلمانان نیز برای دیدن اثری تراژیک و حماسی پاسخ داده شود.

زمان اکران فیلم در ایران مشخص است؟

برای اکران فیلم «رستاخیز» در ایران به برنامه‌ریزی دقیق‌تر و حساب شده‌تری احتیاج است که گروه سازنده فیلم در حال انجام آن است.