نوید زارع فیلمساز، فیلمنامهنویس و فیلمبردار در گفتگو با سوره سینما درباره پروژه اخیر خود مطرح کرد: در حال حاضر مشغول ساخت اولین فیلم بلند خود هستم که متأسفانه همچنان درگیر جذب اسپانسر و سرمایهگذاری برای این پروژه هستم.
وی ادامه داد: واقعیت امر این است که من در حال حاضر حدود شش فیلمنامه استاندارد فیلم کوتاه دارم که چندتایی از آنها را دوستانم گرفتهاند و میخواهند بسازند. خود من در حال حاضر روی پروژه بلندم متمرکز هستم، اما شکلگیری داستانهای فیلم کوتاه برای من خیلی اتفاقی است.
زارع افزود: گاهی از یک خبر ساده، گاهی از یک تصویر ذهنی یا حتی یک خاطره کمدی، ایدهها متولد میشوند. این داستانها جذابیت خاص خودشان را دارند و میتوان دربارهشان نوشت و فکر کرد.
این فیلمنامهنویس و کارگردان با اشاره به توجه خود به فضای ژانر توضیح داد: در دو سال اخیر، بیشتر متنهایی که نوشتهام در فضای ژانر قرار میگیرند، چه فانتزی، چه وحشت، چه کمدی. اخیراً به این فضاها علاقه بیشتری پیدا کردهام. فیلم بلندم هم در ژانر رازآلود و رئالیسم جادویی جای میگیرد.
وی ادامه داد: همچنین بهتازگی فیلمنامه کوتاهی نوشتهام که ایدهاش از یک ماجرای فانتزی گرفته شده است. پدربزرگی به نوههایش قولی داده و بعد از فوت او، نوهها میخواهند به آن قول برسند. این قول مربوط به چیزی ویژه در زیرزمین خانه پدربزرگ است. وقتی وارد آنجا میشوند، با یک شخصیت عروسکی مانند کلاه قرمزی روبهرو میشوند که ادعای مالکیت آنجا را دارد. این فضا برایم تازه و جذاب بود و فکر میکنم چنین داستانهایی میتوانند مخاطب عام و خاص را جذب کنند.
نوید زارع درباره حضور در جشنواره فیلم کوتاه تهران مطرح کرد: به عنوان کارگردان اثری نخواهم داشت، اما به عنوان فیلمبردار حدود ۱۱ فیلم دارم که ممکن است در جشنواره دیده شوند. همچنین یک فیلم را به عنوان تهیهکننده همراهی کردهام. یکی از این فیلمها، «هبوط» به کارگردانی آقای اشکان ساعدپناه است که قبلاً در جشنواره منطقهای جایزه بهترین فیلم را گرفته و مستقیماً به بخش مسابقه جشنواره فیلم کوتاه راه یافته است.
این کارگردان درباره وضعیت فعلی سینمای کوتاه بیان کرد: به نظر من سینمای کوتاه در وضعیت بحرانی قرار دارد. هزینههای ساخت سرسامآور شده و شرایط برای ساخت فیلمهای حرفهای بسیار سخت است. جذب سرمایه پیچیده شده، چون بازگشت سرمایه در فیلم کوتاه تضمینی ندارد. بازار فروش مشخصی هم وجود ندارد و تنها امید، فستیوالها هستند که موفقیت در آنها هم سخت است.
وی ادامه داد: متأسفانه شور و شوق فیلمهای هنرجویی و تجربههای اول هم به دلیل همین سختیها کم شده است. بسیاری از دوستان برای اولین فیلمشان هزینههای گزافی میکنند تا عوامل حرفهای داشته باشند و فیلمشان بدون ایراد باشد. اما مشکل اینجاست که این کارگردانها تجربه کافی ندارند و بیشتر، اسپانسرها هستند که فیلم را پیش میبرند. این باعث میشود کارگردان محتاط شده و فیلمهای بدون ریسک بسازند. این روند برای سینمای ایران، بهویژه سینمای کوتاه، اصلاً خوب نیست.
زارع با اشاره به روندی که پیشتر انجام میدادهاند، گفت: قبلاً ما با گروههای کوچک و با هزینههای کم کار میکردیم و کمکم حرفهای میشدیم. اما الان حتی یک فیلم ساده مستقل در سه روز، حداقل ۱۵۰ میلیون تومان هزینه دارد که برای یک هنرجو واقعاً سنگین است. امیدوارم ارگانها از استعدادها و فیلمنامههای بکر حمایت کنند، مثلاً با معرفی مشاور کارگردان یا فیلمنامهنویس، تا پروژهها استاندارد پیش بروند. متأسفانه الان فقط کسانی که ارتباطات مالی یا شبکههای خاصی دارند میتوانند فیلم بسازند و بقیه، بهویژه در شهرستانها، سالها برای جذب اسپانسر وقت میگذارند و ممکن است نتیجهای نگیرند.
این هنرمند درباره فیلم بلند خود بیان کرد: در حال حاضر در مرحله پیشتولید فیلم بلندم هستم. فیلمنامه آن در ژانر رئالیسم جادویی است و انشاءالله بهزودی ساخت آن را شروع میکنم. از طریق ارگانهایی مثل سازمان سینمایی سوره، بنیاد فارابی و دیگر نهادهای مربوطه در حال پیگیری حمایت هستم، اما نمیدانم چقدر نتیجهبخش باشد. امیدوارم امسال بتوانیم فیلم را بسازیم. همچنین به عنوان فیلمبردار در دو فیلم بلند دیگر هم مشارکت دارم.
این فیلمبردار درباره جایگاه فیلمبرداری در سینمای امروز توضیح داد: فیلمبرداری واقعاً نقش کلیدی دارد. البته همه عوامل مهم هستند، اما در فیلم کوتاه، از نظر فنی دیگر کموکاستی نسبت به فیلمهای بلند نداریم. حتی گاهی فیلمهای کوتاه خلاقانهتر و ویژهتر از فیلمهای سینمایی هستند. رقابت در این حوزه بسیار شدید است و کیفیت کارها خیلی بالا رفته است.
وی افزود: جالب اینجا است که بسیاری از بزرگان سینمای حرفهای، مثل برندگان جایزه فجر، حالا به فیلم کوتاه میآیند و در نقشهای مختلف مثل فیلمبرداری، صدا یا تدوین مشارکت میکنند. این نشان میدهد فیلم کوتاه چقدر جدی گرفته میشود.
نوید زارع در پایان و برای معرفی چند فیلم کوتاه گفت: «روتوش» اثر کاوه مظاهری، «نجس» و «حیوان» از برادران ارک و «قوتار» که دو سه سال پیش در جشنواره فیلم کوتاه تهران جایزه گرفت. در آثار خارجی هم «خودکشی نهنگ» را پیشنهاد میکنم.






























میدان ولیعصر(عج)، خیابان شهیدان سازش، سازمان سینمایی سوره
۰۲۱۹۱۰۷۹۸۰۴
info@sourehcinema.ir