سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۷ مرداد ۱۳۸۸ در ۱۰:۳۳ ب.ظ چاپ مطلب

تصویربرداری مستند «نقاره نوازی در ایران» رو به پایان است

تصویربرداری مستند «نقاره نوازی در ایران» رو به پايان است

تصویربرداری مستند «نقاره نوازی در ایران» به کارگردانی «علیرضا قاسم خان» در آستان قدس رضوی رو به پایان است

تصویربرداری مستند «نقاره نوازی در ایران» به کارگردانی «علیرضا قاسم خان» در آستان قدس رضوی رو به پایان است

«علیرضا قاسم خان» که در حال حاضر به منظور تکمیل تصویربرداری مستند اخیر خود در مشهد مقدس به سر می برد ضمن اعلام این خبر گفت: در این به فیلم تاریخ نقاره نوازی در ایران با توجه به اسناد، مدارک و تحقیقات کتابخانه ای خواهم پرداخت.

قاسم خان به معرفی نقاره نوازان ایرانی، که در سفرنامه ها، نقاشی های مینیاتوری و سنگ نبشته ها از آنها یاد شده اشاره کرد و گفت: علاوه بر این، عکس هایی از نقاره نوازان دوره قاجار نیز داریم که از آنها در کنار تصویر سنگ نبشته ها و نقاشی ها استفاده خواهیم کرد.

قاسم خان در ادامه نقاره نوازی را یکی از آیین های کهن ایرانی، که سابقه آن به جنگ های تاریخی ایران برمی گردد، عنوان کرد و گفت: نقاره ها شامل «طبل» و «کرنا» می شوند و از این سازهای کوبه ای بیشتر برای اعلام خبر در جشن ها و سوگ ها استفاده کرده اند.

این مستندساز در این باره اضافه کرد: در ماه مبارک رمضان، نقاره نوازها برای اعلام خبر رؤیت ماه و زمان سحری و افطار روی بلندی ها قرار گرفته و در چندین نوبت به نواختن پرداخته اند.

قابل توجه است، سیروس عابدینی صدابردار، محمدرضا دلشاد تصویربردار، عبدالرضا سعیدی مدیر تولید و سیامک محمدی دستیار تصویربردار از دیگر عوامل این فیلم هستند.

گفتنی است، «نقاره نوازی در ایران» محصول مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است که با حمایت آستان قدس رضوی ساخته می شود و امکان دارد در جشنواره سینما حقیقت نیز شرکت داشته باشد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>