سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۹ آذر ۱۳۹۲ در ۱۰:۲۶ ق.ظ چاپ مطلب
هفتمین دوره/

پرتره محمدرضا اصلانی در جشنواره سینما حقیقت رونمایی می‌شود

aslani

پرتره فیلمساز که مستندی درباره استاد محمدرضا اصلانی است در هفتمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت روی پرده می‌رود.

پرتره فیلمساز که مستندی درباره استاد محمدرضا اصلانی است در هفتمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت روی پرده می‌رود.

سوره سینما- این فیلم مستند ۴۵ دقیقه‌ای به کارگردانی لیلا خلیل زاده، درباره زندگی و آثار محمدرضا اصلانی؛ نفاش، شاعر، پژوهشگر، نویسنده، مستندساز و کارگردان سینمای ایران است. وی متولد سال ۱۳۲۲ در شهر رشت و فارغ التحصیل رشته نقاشی از دانشکده هنرهای تزیینی است. اصلانی فعالیت حرفه ای خود در عرصه سینما را از سال ۱۳۴۶ و با ساخت فیلم مستند تحسین شده «جام حسنلو» آغاز کرد و سپس آثاری نظیر بد بده، با اجازه، چنین کنند حکایت، تاری خانه، فهرج، مش اسماعیل، ابوریحان بیرونی، میراث، شیشه، کودک و استثمار، چیغ، دل جهان، خاطرات یک هفتاد و پنج ساله و دست های هگمتانه را جلوی دوربین برد. ضمن اینکه در سال های ۱۳۵۵ و ۱۳۸۶ هم به کارگردانی دو فیلم سینمایی متفاوت «شطرنج باد» و «آتش سبز» پرداخت.

ساخت سریال‌های تلویزیونی سمک عیار، غبار نور، منطق الطیر و نگارش فیلمنامه های خط، سوزن بان، سوی شهر خاموش، تنگنا، مرثیه، صبح روز چهارم، باغ سنگی و مولانای بزرگ هم از دیگر فعالیت های هنری ایشان است. آخرین اثر وی هم فیلم مستند بلند «تهران، هنر مفهومی» است که تهران را در بازتاب شیشه ها و آینه ها، به واقعیت مجازی رسانده است و کتاب تئوریک او در باب سینمای مستند نیز در دست چاپ است.

هفتمین دوره جشنواره بین المللی سینماحقیقت با شعار «حقیقت بهترین راهنماست»، ۱۹ تا ۲۶ آذرماه ۱۳۹۲ در سینما فلسطین و سینما سپیده شهر تهران برگزار خواهد شد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>