سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۱ آذر ۱۳۹۲ در ۲:۴۷ ب.ظ چاپ مطلب
جواد روشن:

سوگ‌نامه‌ها و سوگ‌‌چامه‌ها در حوزه هنری خوانش می‌شود

IMG13360515

مدیر دفتر مطالعات و پژوهش مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری از برگزاری رپرتواری ۱۰ روزه با نام «سوگ نامه‌ها و سوگ چامه‌ها» خبر داد.

مدیر دفتر مطالعات و پژوهش مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری از برگزاری رپرتواری ۱۰ روزه با نام «سوگ نامه‌ها و سوگ چامه‌ها» خبر داد.

سوره سینما- مهر نوشت: نشست رسانه‌ای برگزاری رپرتوار سوگ نامه‌ها و سوگ چامه‌ها که قرار است به زودی در تماشاخانه ماه حوزه هنری اجرا شود صبح امروز دوشنبه ۱۱ آذرماه با حضور سید جواد روشن مدیر دفتر مطالعات و پژوهش مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری برگزار شد. در ابتدای این نشست روشن با اشاره به برنامه‌های دفتر مطالعات و پژوهش حوزه هنری عنوان کرد: برگزاری رپرتوار ۱۰ روزه سوگ نامه‌ها و سوگ چامه‌ها در تماشاخانه ماه از جمله برنامه های این دفتر پژوهشی در ماه صفر به حساب می آید. در این دفتر برنامه های مختلفی از جمله ارزشیابی کیفی و هنری آثار نیز دنبال می شود. در واقع کلیه متونی که متقاضی اجرا در حوزه هنری هستند در این دفتر بررسی و در صورت مناسب بودن اجرا می‌شوند.

وی ادامه داد: در بخش چاپ و نشر هم وظیفه بررسی نمایشنامه ها و پژوهش‌های تالیفی و ترجمه های مختلف که توسط انتشارات سوره مهر به چاپ می رسند بر عهده دفتر مطالعات و پژوهش مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری است. دغدغه این دفتر این است که هر برنامه و فعالیتی که انجام می دهد با مسائل علمی و پژوهشی مرتبط باشد. بنابراین سمینارها و همایش های علمی پژوهشی در حوزه هنری با همین هدف برگزار می شوند. در همین راستا قرار است برگزاری سمیناری با مضمون رابطه بین هنر نمایش و مناسک حج در دستور کار قرار گیرد و همچنین به درخواست جشنواره تئاتر دانشگاهی نیز قرار است حوزه هنری در بخش برگزاری سمینارها و همایش ها در این جشنواره حضور داشته باشد.

روشن درباره دیگر فعالیتهای این دفتر پژوهشی متذکر شد: انتشار فصلنامه صحنه که پیش از این به صورت ماهنامه منتشر می شد از دیگر برنامه های این دفتر است. تلاش ما این است که این فصلنامه به سمت یک فصلنامه علمی، پژوهشی و تخصصی برود بنابراین برای رفع خلا اطلاع رسانی اخبار حوزه هنری که در این فصلنامه دیگر امکانش وجود ندارد ماهنامه صحنه را نیز انتشار می دهیم. همچنین سایت صحنه نیز زیر نظر این دفتر فعالیت می کند.

این مدیر درباره برگزاری رپرتوار نمایشنامه خوانی و اجراخوانی در حوزه هنری توضیح داد: از ۱۳ آذرماه همزمان با آغاز ماه صفر قرار است ۱۰ نمایشنامه در ۱۰ شب نمایشنامه‌خوانی و اجرا خوانی شوند و چون یکی از دغدغه های حوزه هنری نگارش متون با کیفیت است از نمایشنامه نویسان معتبری چون داوود فتحعلی بیگی، امیر دژاکام، محمدرضا کوهستانی، صادق عاشورپور، حسین فدایی حسین و… درخواست کردیم که متن های تازه نوشته شده و یا کمتر اجرا شده خود را به همین منظور در اختیار ما قرار دهند که در مرحله خوانش برخی از این متون به دلایل مختلفی مثل اینکه پیش از این اجرا عمومی شده بودند و یا اینکه برخی از آنها به اجرای صحنه ای وابستگی زیادی داشتند و در خوانش متن نمی شد به کنه اثر دست یافت، کنار گذاشته شدند.

این کارگردان تئاتر ادامه داد: مضمون این نمایشنامه ها در ارتباط با وقایع عاشورا است و ما تلاش می کنیم در طول این ۱۰ روز جلساتی را برای آسیب شناسی و ارائه راه کارهای مناسب با حضور نویسندگان آثار برگزار کنیم. در واقع به جای سرمایه گذاری روی یک اجرای صحنه ای این فرصت را برای ۱۰ گروه نمایشی فراهم کردیم و کمک هزینه محدودی هم به آنها اختصاص دادیم تا بتوانند اولین هزینه هایشان را تامین کنند. با این اقدام فرصت مناسبی برای معرفی و فعالیت به گروه های جوان داده می شود.

روشن با اشاره به اینکه حضور در این رپرتوار برای عموم آزاد است یادآور شد: در صورت استقبال از هرکدام از این تک اجراها برنامه ریزی شده تا گروه ها بتوانند در همان روز اجرای دیگری نیز داشته باشند. تلاش می کنیم برگزاری چنین رپرتوارهایی را در مناسبتهای مختلف و با موضوعات متنوعی ادامه دهیم.

وی درباره چگونگی انتخاب کارگردان ها در این رپرتوار گفت: انتخاب کارگردان ها با توجه به نزدیکی کارگردان ها به سیاستهای حوزه هنری و یا تمایل خود آنها برای اجرا در این برنامه، بوده است. ما این آثار را به هنرمندان پیشنهاد دادیم و آنها از میان چند متن ارائه شده یکی را برای نمایشنامه یا اجرا خوانی انتخاب کردند. البته در برخی مواقع نیز خود گروه ها متنی را پیشنهاد دادند که ما نیز پذیرفتیم. ما به اصطلاح به دنبال شور حسینی نیستیم بلکه به دنبال شعور حسینی و اجرای آثاری هستیم که مخاطب را به فکر وا دارد.

رپرتوار نمایشنامه‌خوانی و اجرا خوانی ویژه آثار مذهبی – عاشورایی با عنوان “سوگ نامه‌ها و سوگ چامه‌ها” از ۱۳ تا ۲۲ آذرماه در تماشاخانه ماه حوزه هنری برگزار می شود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>