سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۶ آذر ۱۳۹۲ در ۱۱:۰۰ ق.ظ چاپ مطلب
مجری برنامه‌های کودک:

«اتل متل تماشا» جایزه برنامه استاندارد کودک را برد و از آنتن پایین آمد

ic20080908122638

سارا روستاپور مهم ترین ضعف برنامه های کودک امروز را تکراری بودن آنها عنوان کرد.

سارا روستاپور مهم ترین ضعف برنامه های کودک امروز را تکراری بودن آنها عنوان کرد.

مجری برنامه‌های خردسال و کودک به سوره سینما گفت: چند هفته قبل پیرو ارزیابی برنامه‌های کودک تلویزیون، برنامه «اتل متل تماشا» از شبکه دو به تهیه‌کنندگی مشترک من و لیلا مردانیان به عنوان استانداردترین برنامه کودک تلویزیون انتخاب شد، اما نمی دانم چرا بلافاصله مدیران تصمیم گرفتند آن را از روی آنتن پایین بیاورند. محور این برنامه آموزش کودک و خانواده بود و به این شکل طراحی شده بود که یک کودک درست موازی با خانواده مورد خطاب قرار می گرفت. توانستیم درصد بالایی از بینندگان را جذب کنیم و فکر می کنم از جمله عوامل این جذابیت تلاش ما برای دوری از تکرار بود. ما هر هفته یک موضوع جداگانه را مورد بحث و چالش قرار می‌دادیم.

روستاپور افزود: شاید «اتل متل تماشا» تنها برنامه ای بود که موسیقی درستی داشت و در طول مدتی که پخش می شد، توانست حدود ۳۰ شعر کودک صحیح و دارای بار آموزشی به بچه ها بیاموزد. صحیح بودن اشعار را از این نظر مورد تاکید قرار می‌دهم که درست برای گروه سنی ویژه سروده شده بود که مخاطب برنامه ما بودند. اغلب می‌بینیم که در تیتراژ برنامه ها از عبارت گروه خردسال و کودک یاد می‌شود که عبارت غلطی است. خردسال و کودک دو گروه سنی کاملا متفاوت هستند و نمی‌توانند در یک ترکیب مشترک قرار بگیرند.

این مجری درباره دیگر برنامه‌های خود توضیح داد: برنامه «گل آموز» شبکه آموزش یکی دیگر از برنامه‌هایی است که تهیه کنندگی آن را بر عهده دارم و خانم مردانیان نیز مرا یاری می‌کند. ویژگی خاص برنامه این است که اجرای آن را بر عهده بچه‌ها گذاشته ایم و به عبارت بهتر، داستان به دست بچه‌های کلاس اول تا ششم ابتدایی تعریف می شود. همین موضوع باعث می شود تماشاگر کم سن و سال ما خودش نظاره‌گر همه چیز باشد و گام به گام، با اندیشه اصلی برنامه همراه شود.  تلاش کردیم از مطرح کردن مضامین تکراری که در دیگر برنامه ها یافت می‌شود، خودداری کنیم و حتی اگر قرار به پرداختن به آنهاست، به یک روش خلاقانه عمل کنیم. عروسک سازی، کاردستی، نمایش، نقاشی و … دیگر فعالیت‌هایی که بچه ها را به تحرک وا می‌دارد، الگوی طراحی ما برای برنامه‌ریزی رویکردهای آن بود.

این مجری کودک تلویزیون گفت: کارگردانی «گل آموز» را وحید قناعتیان انجام می‌دهد و طراحی اولیه آن به دست خودم و اتاق فکر مشترک من و دوستانم انجام شد. با اینکه چند سال اخیر تلویزیون در بحران مالی به سر می‌برد، اما هوشمندی مدیران شبکه اجازه نداد ما نیز مثل خیلی از دست اندرکاران دیگر در برنامه های کودک از هدف اولیه خودمان دور شویم و با ورود تبلیغات بی ربط، خودمان را از استانداردها دور کنیم. برای مثال ما برای تبلیغات با موسسه قلم چی یا نیروی انتظامی قرارداد بستیم که اهداف آنها از اهداف خودمان دور نبود.

سارا روستاپور کار خود را با اجرای برنامه «رنگین کمان» آغاز کرد و تا امروز برنامه های زیادی از جمله «گل آموز» را اجرا و تهیه کرده است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>