سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۵ آذر ۱۳۹۲ در ۱۰:۵۲ ق.ظ چاپ مطلب
گیشه سرد پاییزی رونق می‌گیرد؟/

دعوت سه بازیگر از تماشاگران سینمای ایران

aseman-jib-mohr

بازی متفاوت سه بازیگر در سه فیلم سینمایی می‌تواند برگ برنده اکران پاییزی این روزها باشد.

بازی متفاوت سه بازیگر در سه فیلم سینمایی می‌تواند برگ برنده اکران پاییزی این روزها باشد.

سوره سینما- علی رضایی: در آخرین روزهای سال سینمایی آثاری روی پرده رفته‌اند که به دلیل جذابیت‌ها و ویژگی‌هایشان می توانند مخاطب را به سالن‌های سینما بیاورند. در بازار بی رونق این روزهای سینما که سایه جشنواره سینما حقیقت و جشنواره فیلم فجر روی آن افتاده و بخش اعظم اخبار و پیگیری‌ها به این دو رویداد برمی گردد، جدال اصلی بین فیلم های «سر به مهر»، «جیب بر خیابان جنوبی» و «آسمان زرد کم عمق» برای جذب گیشه است. ترانه علیدوستی در «آسمان زرد کم عمق»، لیلا حاتمی در «سر به مهر» و مصطفی زمانی در «جیب بر خیابان جنوبی» رقابت اصلی برای جذب مخاطب را دارند. بازیگرانی که در تبلیغات فیلم هم روی حضور آنها تاکید شده است. جالب این که این سه بازیگر حضوری متفاوت در این آثار دارند و نقش‌هایی متفاوت با دیگر آثارشان در این فیلم‌ها بازی کرده‌اند.

asemane-zard-1

«آسمان زرد کم عمق»

اینک زنی تنها!

فیلم تازه بهرام توکلی فضای ذهنی غریبی دارد، غزل (ترانه علیدوستی) شخصیتی ویژه و منحصر به فرد در سینمای ایران است که پیشتر مشابهش را ندیده بودیم. زنی جوان که گویی از عالمی دیگر هبوط کرده و نمی داند در این دنیای فرسوده و پر خطا چطور زندگی کند. باورهای زیبایش راهی به زندگی زمینی ندارد و مبارزه ای سنگین را با واقعیت شروع کرده است. مبارزه ای برای حذف واقعیت و پناه به خیال.

«آسمان زرد کم عمق» با تامل بر جزئیات فروپاشی یک زندگی را به تصویر می کشد و البته از قدرت عشق در بازسازی آن می‌گوید. با وجود فضای انتزاعی فیلم، ردپای روزگار معاصر را می توان دید. بازی ها قابل توجه و حضور ترانه علیدوستی در نقشی دشوار ستودنی است. بهرام توکلی مصرانه مانند یک قهرمان به ترسیم دنیای ذهنی خود در آثارش مشغول است، دوستداران سینمایش می توانند فضای سرد و شخصیت های غریب فیلمش را دوست نداشته باشند، می توانند از ریتم آرام حاکم بر آن خسته شوند اما نمی توانند در برابر تراژدی زیبایی ویران شده که در فیلم جاری است مقاومت کنند.

«آسمان زرد کم عمق» که هشت سینما در تهران دارد، در ۲۵ روز  ۱۷۵ میلیون تومان فروش کرده است.

jib-bor-1

«جیب بر خیابان جنوبی»

مردی از جنس عاشقانه‌های سینمایی

فیلم سینمایی «جیب بر خیابان جنوبی» به کارگردانی سیاوش اسعدی تلاشی است برای زنده کردن خاطرات یک عاشق سینما. فیلمی که ما را به گذشته های دور و سینمای دهه ۵۰ سینما می برد. فیلم با قاب بندی های زیبا و حس تغزلی که دارد فرم را در تقابل با محتوا قرار می دهد اما این تضاد جذاب است. فضای سیاه و تلخ قصه و روزگار ناخوش قهرمان اصلی و دختر جوان با قاب بندی های زیبای اثر، موسیقی آرام و دلنشین و فضاسازی عاشقانه اش در تقابل است، اما این تقابل دوست داشتنی است. «جیب بر خیابان جنوبی» قهرمانی دوست داشتنی و سمپاتیک و قصه ای عاشقانه و فضایی جذاب دارد. فیلمی که تماشایش برای عاشقان درام‌های خیابانی و اجتماعی یک اتفاق محسوب می شود. مصطفی زمانی در قالب قهرمان زیرک و جنوب شهری فیلم با آن گریم و نگاههای تاثیرگذار پذیرفتنی است و می توان بازی اش در این فیلم را چند پله نسبت به فیلم های قبلی بالاتر دانست.

«جیب بر خیابان جنوبی» که در ۱۷ سینما روی پرده رفته در ۴ روز ۴۵ میلیون تومان فروش داشته است.

abrhaye-arghavani-1

«ابرهای ارغوانی»

بازهم ماجراهای دختر مظلوم

فیلم سینمایی «ابرهای ارغوانی» به کارگردانی سیامک شایقی یکی دیگر از آثاری است که این روزهای سرد روی پرده رفته. فیلم داستان دختری است که به دلیل مشکلات خانوادگی از شهرستان فرار می کند و در تهران گرفتار مشکلاتی می شود. هانیه توسلی نقش اصلی فیلم را بازی می کند. نقشی که برای بازیگری با سن و ویژگی های توسلی مناسب نیست و البته بیش از آن، گره های داستانی و فضای قصه است که کهنه و از مد افتاده به نظر می رسد و ربطی به جامعه امروز و آدم هایش ندارد. اگرچه «ابرهای ارغوانی» نکته ای به کارنامه قابل توجه هانیه توسلی اضافه نمی کند اما حضور او در این فیلم می تواند برگ برنده ای برای سازنده اش باشد. توسلی به تازگی فیلم سینمایی «به خاطر پونه» را روی پرده داشته که فروش بالایی داشت.

«ابرهای ارغوانی» در ۱۲ سینما و پس از ۴ روز نمایش ۲۱ میلیون تومان فروخته است.

sar-be-mohr-1

«سر به مهر»

فیلم غیرشعاری در ستایش نماز

فیلم سینمایی «سر به مهر» ساخته هادی مقدم دوست بخت بالایی برای جذب بیشترین میزان مخاطب در آخرین ماه پاییز دارد. لیلا حاتمی یکی از محبوب ترین بازیگران سینمای ایران در این فیلم نقش دختری را بازی می کند که از نماز خواندن در جمع خجالت می کشد. مقدم دوست از ایده ای که می تواند به راحتی تبدیل به فیلمی شعاری و ملال آور شود، فیلمی گرم و بامزه ساخته است. که شخصیت اصلی اش با وجود همه تفاوت هایش با دنیای امروز، دوست داشتنی است و خجالت بیمارگونه اش آدم را با فیلم همراه می کند. همه ما مانند دختر جوان، ترس ها و تردیدهایی داریم که قابل بیان کردن نیست.

«سر به مهر» داستانش را بدون تکلف و ادا، به زبان و تکنیک ساده بیان می‌کند و می کوشد دلایلی انسانی برای ترس‌ها و امیدهای شخصیت اصلی پیدا کند. خط فرعی رابطه عاشقانه با مرد جوان هم خونی در رگ های فیلم جاری کرده که تحمل تماشای آن را دلپذبر کرده است. با توجه به فروش بالای اغلب فیلم های حاتمی در این سال‌ها، می توان انتظار استقبال از «سر به مهر» در روزهای آینده داشت.

«سر به مهر» که در ۱۴ سینما اکران شده پس از ۴ روز ۳۸ میلیون تومان فروش داشته است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>