سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۱ دی ۱۳۹۲ در ۱۰:۲۰ ق.ظ چاپ مطلب
برزو نیک نژاد از «ناخواسته» گفت/

منتظر پدیده بین فیلم اولی‌ها باشیم/ساخت فیلم اول به سختی خرید یک تیم فوتبال

na-khasteh-1

برزو نیک‌نژاد تأکید کرد امسال در جشنواره فیلم فجر استعدادهای زیادی در بین فیلم اولی‌ها وجود دارد.

برزو نیک‌نژاد تأکید کرد امسال در جشنواره فیلم فجر استعدادهای زیادی در بین فیلم اولی‌ها وجود دارد.

نیک‌نژاد کارگردان فیلم سینمایی «ناخواسته» درباره اولین فیلم سینمایی‌اش به سوره سینما گفت: از پنج سال پیش قصد ساخت اولین فیلمم را داشتم ولی شرایط مهیا نمی‌شد.البته در این مدت پیشنهاد کارگردانی تله فیلم را داشتم ولی به دلایل متعدد به کارگردانی تله فیلم تمایل نشان نمی‌دادم. ۵۰ میلیون تومان به کارگردان می‌دهند و می‌گویند برو یک فیلم تلویزیونی بساز. با ۵۰ میلیون چطور می‌توان فیلم ساخت و یک گروه ۵۰ نفره را به خدمت گرفت. شرایط تولید تله فیلم به قدری با کم‌فروشی همراه است که هیچوقت دوست نداشتم به این شرایط تن دهم و یک فیلم ضعیف بسازم.

وی افزود: در سینمای ایران هیچ کس برای اینکه فیلم اولت را بسازی قدمی برنمی‌دارد. من خوش‌شناس بودم که از محبت سرمایه‌گذار و تهیه‌کننده امیر سیدزاده برای ساخت فیلم اولم بهره‌مند شدم وگرنه کدام تهیه‌کننده حاضر است از فیلم اول حمایت کند. تهیه‌کننده‌هایی که این حمایت را دارند بی نهایت شریف هستند. بعضا خیلی‌ها از موفقیت فیلم اولی‌ها ناراحت می‌شوند. مطمئنم خیلی‌ها هم دوست ندارند فیلم اول من خوب شده باشد. شنیده‌ام امسال تعداد فیلم‌های اول رقم قابل توجهی است. طبیعی است که این رقم نشان می‌دهد که شرایط برای ساخت فیلم برای فیلمسازان مهیاتر شده. در سالهای گذشته حتی اگر پروانه ساخت به راحتی صادر می‌شد فیلمسازان به تولید تمایلی نشان نمی‌دادند چون بستر برای سرمایه‌گذاری مناسب نبود.

نیک‌نژاد اضافه کرد: در هیچ رشته‌ای به غیر از سینما اینگونه نیست که استعداد داشته باشی ولی کسی برای پیشرفت جدی‌تر پر و بالت را نگیرد. در سینما فقط استعداد کافی نیست. اگر خودت سراغ ساخت فیلم اولت نروی هیچ کس برایت برنامه‌ریزی خاصی تدوین نمی‌کند. ضمن اینکه وقتی خود فیلمساز به دنبال ساخت فیلم اولش می‌رود همه کارها را یک تنه و به تنهایی باید انجام دهد. این وضعیت، وضعیت غالب است. فیلم اول ساختن دقیقا مثل خریدن یک تیم فوتبال است.

na-khasteh-2

وی درباره «ناخواسته» و فضای جاده‌ای‌اش  گفت: نزدیک به دو دهه است که در سینما فعالیت می‌کنم به غیر از چند کارگردان که نگاه متفاوتی دارند بقیه از شعاع ۵۰ کیلیومتری تهران خارج نمی‌شوند. من قصد داشتم فیلمم را ارزان و به دور از مشکلات فیلمسازی در تهران بسازم.هرچند «ناخواسته» چندان هم ارزان تمام نشد اما امکان‌های خواستنی زیادی را برای گروه فراهم می‌کرد و از طرفی برای تماشاگر هم فضای بصری تازه‌ای را تصویر کردیم.

این کارگردان درباره جشنواره فجر گفت: معمولا نمی‌توان کیفیت فیلم اولی‌ها و فضایشان را پیش‌بینی کرد چون هیچ پیش‌زمینه‌ای از آنها به لحاظ کارگردانی موجود نیست اما در بین فیلم اولی‌ها مطمئنم با پدیده و استعدادهای زیادی مواجه خواهیم شد. درست است که فیلم اول ضعف‌هایی دارد ولی امیدوارم دوستان این ضعف‌ها را بزرگ جلوه ندهند و به لحن و نگاه تازه‌ی که در آثارشان ارائه می‌کنند دقت و توجه کافی نشان دهند. چقدر خوب است که جشنواره فجر بخشی را به رقابت فیلم اولی‌ها اختصاص داده و این فیلمسازان زیر اسم بزرگان قرار نمی‌گیرند و در بخشی جداگانه ارزیابی می‌شوند. همین مسئله تابلوی صداقت جشنواره را می‌برد بالا فیلم اولی‌ها بدون اینکه درگیر رقابت با فیلمسازان مطرح باشند مورد سنجش قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به محدودیت ژانر و موضوع در تولیدات فعلی سینمای ایران تأکید کرد: معمولا فیلم‌ها در ایران به ژانر بفروش، هنری نفروش، اجتماعی گریه‌دار و غیره تقسیم می‌شوند و کسی کمتر می‌تواند موضوع دیگری را دست مایه ساخت قرار دهد. چیزی که همیشه فیلم اولی‌ها در خود دارند حرف، لحن تازه و چگونگی ساخت است. خیلی از فیلم اولی‌ها به لحاظ چگونگی ساخت حرف‌های زیادی برای گفتن دارند.

نیک‌نژاد درباره انتخاب بازیگرانش توضیح داد: الناز حبیبی، مهتاب کرامتی، مهرداد صدیقیان و دیگر بازیگران این فیلم بهترین گزینه‌ها برای این نقش‌ها بوده‌اند. در سینما و تلویزیون سابقه انتخاب بازیگر داشته‌ام و می‌توانم بگویم کمتر در انتخاب بازیگر اشتباه کرده‌ام. بازیگران این فیلم به نوعی غیرت کردند که در این فیلم بازی کردند چون خیلی فیلم سختی بود و همه همت کردند یک فیلم سالم بسازیم.

مهدی فقیه، محمد سیدزاده، ستاره اسکندری،فرهاد قائمیان و همایون ارشادی دیگر بازیگران «ناخواسته» هستند.در خلاصه داستان این فیلم آمده:هر از گاهی اتفاقاتی می افتد، خوب، بد که اگر جاده زندگیمان را تغییر ندهد، پیچ و تابش گریز ناپذیر است. ما خواسته، کاری می کنیم برای دوری از ناخواسته های سر زده، ولی گهگاه سرنوشتمان رقم می خورد، با همین ناخواسته ها.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>