سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۳ دی ۱۳۹۲ در ۱۲:۰۷ ب.ظ چاپ مطلب

پایان فیلمبرداری «اشباح» در چند روز آینده/هیچ گریمور زنی تا به حال سیمرغ نگرفته

mahin-navidi

یک طراح گریم تأکید کرد عملکرد غیرتخصصی جشنواره فجر در بخش داوری‌ها باعث شده هیچ یک از گریمورهای زن موفق به دریافت سیمرغ نشوند.

یک طراح گریم تأکید کرد عملکرد غیرتخصصی جشنواره فجر در بخش داوری‌ها باعث شده هیچ یک از گریمورهای زن موفق به دریافت سیمرغ نشوند.

مهین نویدی طراح چهره‌پردازی درباره حضورش در جشنواره امسال فیلم فجر به سوره سینما گفت: فقط فیلم سینمایی «اشباح» به کارگردانی داریوش مهرجویی را در جشنواره دارم البته اگر به جشنواره برسد. تا به حال چهار بار در جشنواره فجر نامزد دریافت سیمرغ شده‌ام. وقتی دوره‌های پیشین جشنواره را مطالعه می‌کنم معمولا به این نتیجه می‌رسم که داوری در بخش گریم چندان عادلانه نبوده است. درست است که نمی توان مطلقا گفت که داوری‌ها ناعادلانه بوده است ولی در بسیاری از موارد شخصا شاهد بوده‌ام که سیمرغ بخش چهره‌پردازی به دلایلی غیرسینمایی به افراد تعلق گرفته است.

طراح گریم «دختران انتظار» افزود: سیمرغ بخش گریم برای چندین بار به یک گریمور مرد اهدا می‌شود اما بعضی گریمورهای زن با وجود تمام تلاشی که برای ارائه درست کارشان می‌کنند هنوز این جایزه را نگرفته‌اند.  سال گذشته هر کس من را می‌دید می‌گفت حتما برای «هیس!» جایزه می‌گیری. این جمله را برای خیلی از فیلم‌هایم از دیگران شنیده‌ام. اتفاقا در این موارد جایزه را به کسی داده‌اند که طراحی گریمش به آرایش مختصر مو و رژ لب برای خانم‌ها خلاصه شده است و هیچ طراحی خاصی انجام نداده است.

نویدی گفت: معلوم نیست داوران چه معیاری برای بخش گریم در نظر دارند. بعضی وقت‌ها می‌گویند امسال به فیلمی جایزه می‌دهیم که گریمش دیده نمی‌شود. یا مثلا سال گذشته شنیدم که هیئت داوران گفته‌اند گریم «هیس!» اشتباه بوده. حتی اگر به شنیده‌ها استناد نکنیم عملکرد جشنواره فجر در بخش گریم به دور از وجدان و انصاف بوده است. گرفتن سیمرغ اتفاق خاصی نیست ولی نمی‌توان انکار کرد که به هنرمند ثابت می‌کند کارش دیده شده است. خوشبختانه همیشه برای فیلم‌های سخت با گریم‌های سخت سراغم می‌آیند و اینطور نیست که بگویم این جایزه تأثیر مشخصی روی کارنامه‌ام می‌گذارد.

mahin-navidi2

طراح گریم «دعوت» ادامه داد: یادم است وقتی در جشن خانه سینما برای فیلم «دعوت» جایزه گرفتم خیلی خوشحال نشدم ، یکی از  روزنامه‌ها علت خوشحال نشدنم را پرسید گفتم آنقدر کاندید شده‌ام ولی جایزه نگرفته‌ام که لذتش برایم کم شده. وقتی یک چهره‌پرداز به زعم بهترین سینماگران، طراحی درستی ارائه کرده باید جایزه بگیرد تا جوایز  بی اعتبار نباشند و ما خانم‌ها حس نکنیم نگاه مردسالارانه بر جشنواره فجر حاکم است.

وی درباره طراحی گریم «اشباح» گفت: در این فیلم یک فاصله ۲۰ ساله را در طراحی گریم شخصیت‌ها باید پیاده می‌کردم. بنابراین به غیر از گریم مبتنی بر شخصیت‌پردازی جوانی و پیری را هم باید اجرا می‌کردیم. احتمالا سه روز آینده فیلمبرداری «اشباح» تمام می‌شود.

مهین نویدی طراح گریم فیلم‌های سینمایی «مربای شیرین»، «لاله»، «عملیات مهد کودک»، «اکباتان» و … بوده است. سی و دومین جشنواره فیلم فجر بهمن ماه به دبیری علیرضا رضاداد برگزار می‌شود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>