سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۰ دی ۱۳۹۲ در ۹:۳۲ ق.ظ چاپ مطلب
علیرضا رضاداد:

می‌توان جشنواره‌ای اسلامی و انقلابی برگزار کرد

Neshast Fajr32 (11)

دبیر سی و دومین جشنواره فیلم فجر تاکید کرد جشنواره‌های مختلف مکمل هم هستند.

دبیر سی و دومین جشنواره فیلم فجر تاکید کرد جشنواره‌های مختلف مکمل هم هستند.

سوره سینما- فارس نوشت: علیرضا رضاداد با اشاره به جشنواره سی‌ودوم فیلم فجر تاکید کرد: من تمام جشنواره‌ها را مکمل یکدیگر می‌دانم و همه ما باید در این جشنواره‌ها حضور پررنگ داشته باشیم لذا جشنواره فجر و دیگر جشنواره‌ها رقیب هم نیستند بلکه مکمل یکدیگر هستند.

علیرضا رضاداد دبیر سی و دومین جشنواره فیلم فجر در نشست راهکارهای رسیدن به سینمای متعالی اسلامی و انقلابی که عصر روز گذشته در سینما فلسطین برگزار شد، گفت: جشنواره‌های کشور می‌توانند حلقه‌های سپهر فرهنگی یک کشور باشند بخصوص جشنواره‌هایی که بتوانند از قالب‌های رسمی خارج شوند و خلع‌های جشنواره را پوشش دهند.

وی افزود: وقتی که بحث اسلام و انقلاب مطرح می‌شود برداشت من این است که می‌توانیم از دو زاویه این بحث را مطرح کنیم زاویه اول اینکه اسلام را در موضوع مورد بحث قرار دادن و دستمایه آثار مختلف کردن و طبقه‌بندی‌های موضوعی هم از مواردی است که می‌تواند محور تولید آثار قرار بگیرد. در تاریخ سینمای پس از انقلاب هم می‌توانیم نمونه‌های این چنینی را پیدا کنیم. رضاداد عنوان کرد: ما اگر به طبقه‌بندی‌های مختلف علوم هم مراجعه کنیم می‌بینیم که یکی از موضوعاتی که می‌تواند دستمایه آن قرار بگیرد اسلام و انقلاب است. در یک تحقیق علمی هم می‌توانیم این آثار را احصار کنیم و بگوییم فیلم‌هایی که به این موضوع پرداختند چقدر توانستند با موضوع اسلام و انقلاب ارتباط برقرار کنند. دبیر سی و دومین جشنواره فجر در ادامه خاطرنشان کرد: با همین رویکرد می‌توانیم شیوه‌های ساختاری خود را طبقه‌بندی کنیم و یک جشنواره‌ای با مضمون فیلم‌های اسلامی و انقلابی برگزار کنیم. رضاداد تاکید کرد: گاهی ممکن است اسلام و انقلاب موضوع رویکرد یک فیلم قرار گیرد که ما می‌توانیم این را در سینمای ایران و در یک برهه تاریخی مثل سال‌های ۶۲ تا ۷۲ ببنیم که چه فیلم‌هایی با موضوع اسلام و انقلاب بودند و به همین واسطه سنجش‌های گوناگونی از این موضوع داشته باشیم.

وی با اشاره به سینمای اسلام و انقلاب عنوان کرد: شکل دیگر نگاه به اسلام و انقلاب شکل رویکردی است. اگر ما فکر کنیم که ما با نگاه به رویکرد اسلام و انقلابی می‌خواهیم به مسائل اجتماعی نگاه کنیم و می‌خواهیم فیلمی بسازیم که مورد توجه انقلاب هم قرار بگیرد در این طبقه‌بندی ما انقلاب و اسلام را از این موضوع خارج کردیم و به یک مکتب فلسفی تبدیل کردیم. ما در این نگاه می‌توانیم فیلم اجتماعی داشته و فیلمی که با رویکرد انقلابی و اسلامی تولید کنیم همچنین با این دیدگاه می‌توانیم فیلم خانواده داشته باشیم تا در همه ژانرها بتوانیم از این دست آثار تولید کنیم.

رضاداد با اشاره به فیلم بچه‌های آسمان مجید مجیدی عنوان کرد: فرض کنیم بچه‌های آسمان از یک منظر جریان اجتماعی است ولی با این نگاه رویکردگرایانه ممکن است این فیلم با بسیاری از فیلم‌های اجتماعی بعد از انقلاب قابل مقایسه باشد. ما اگر نگاه رویکردی داشته باشیم یک نوع توسع نگاهی پیدا می‌کنیم و همانطور که می‌گوییم دین به زندگی ورود پیدا کند اینجا هم سینمای انقلابی می‌تواند موضوعی باشد.

دبیر سی و دومین جشنواره فیلم فجر در ادامه خاطرنشان کرد: امروز خیلی از فیلم‌های دیگر در موضوع انقلاب ساخته می‌شود اما آیا هرآنچه که در چارچوب موضوعی قرار می‌گیرد می‌تواند در نگاه رویکردی هم قرار بگیرد. به لحاظ تاثیرگذاری اگر با نگاه رویکردگرایانه به آثار معارفی که در تلویزیون تولید شده نگاه کنیم ممکن است بتوانیم یک آسیب را پیدا کنیم ولی با نگاه موضوعی آثار دیگری را پیدا خواهیم کرد.

رضاداد تاکید کرد: پرداختن به موضوع اسلام و انقلاب پایان کار ما نیست چراکه نگاه رویکردگرایانه کار سختی است و شاید خیلی‌ها هم برای این کار تلاش می‌کنند چون تولید اثر با این نگاه کار سختی است. وی افزود: من تا به حال ندیدم که با نگاه رویکردگرایانه محصولات سینمای ایران مورد تحلیل قرار بگیرد و من فکر می‌کنم یکی از نقاط آسیب ما این است که با نگاه موضوع فعالیت‌های خودمان را طبقه‌بندی می‌کنیم و دستاوردهای گوناگونی از این طبقه‌بندی پیدا می‌کنیم.

رضاداد ادامه داد: نوعی از سینما داریم که به آن سینمای تبلیغاتی می‌گویند که این سینما در آمریکا دیده می‌شود و نمونه آن فیلم آرگو است که خودش را متعلق به کشف حقیقت نمی‌داند و خودش را متعلق به تغییر افکار عمومی می‌داند و در تعبیر خود آمریکایی‌ها هم همین موضوع دیده می‌شود اینطور آثار طبیعی است که برای درک مخاطب ارزشی قائل نیست و تلاش می‌کند که یک رابطه یک طرفه با مخاطب برقرار کند.

وی با اشاره به بازی‌هایی که در جهان تولید می‌شود خاطرنشان کرد: اکثر بازی‌ها با همین نگاه یکطرفه تولید می‌شود این نوعی تلقی ما از ارتباط بین سازنده و مخاطب است. ما در نگاه دینی برای ارتباط با مخاطب چه مفاهیمی را جستجو کردیم، مفاهیمی را در نگاه رویکردگرایانه جستجو می‌کنیم که در این مفاهیم برای مخاطب شأن و سهم قائل شده است.

رضاداد تاکید کرد: اصولا در تلقی درک عمومی ما آنچه که از نیروهای انقلابی تصویرسازی می‌شود افرادی عصبانی و تندخو است اما اگر ما بخواهیم نگاه رویکردگرایانه انقلاب را مورد بحث قرار دهیم این موضوع متفاوت می‌شود. نگاه رویکردگرایانه به ما می‌گوید که یک آدم مسلمان باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد.

دبیر سی و دومین جشنواره فیلم فجر در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مفاهیم هنری در سینما عنوان کرد: در مفهوم هنری سینما مثل بعضی از هنرها جنبه شخصی بر جنبه مخاطب غلبه دارد و از برخی از جنبه‌های شخصی سوءبرداشت می‌شود. وی افزود: نگاه رویکردگرایانه می‌گوید که به رغبای خود فکر کن و نگاه قدرت اغنا مخاطب را در خود بالا ببر و ما زمانی می‌توانیم به این قدرت دست پیدا کنیم که سطح کمال را در مخاطب بالا ببریم.

رضاداد ادامه داد: کار اغنایی فقط کار طرح موضوع از سمت شرکا نیست چون در این موضوع شرکا با هم نسبتی دارند و قدرت متقاعدسازی مخاطب امروز هنر اصلی است و می‌بینیم که رسانه‌های برتر رسانه‌هایی هستند که به قدرت مخاطب اهمیت بیشتری می‌دهند. امروز نه تولید پیام و نه انتقال اصل است بلکه قدرت متقاعدسازی تبدیل به یک اصل مهم شده است.

وی افزود: برخی از رسانه‌ها شاید امروز بیشترین مراجعات را داشته باشند اما افکار عمومی را رسانه‌هایی می‌سازند که قدرت متقاعدسازیشان بالاتر است.

رضاداد اضافه کرد: اینکه می‌گوییم زبان هنر برتر است به این علت است که هنر با فطرت و عاطفه مخاطب به شکل توامان سروکار دارد. گاهی وقت‌ها این زبان را ادی سخن در قاب تصویر می‌دانیم و گمان می‌کنیم چون از ابزار تولید هنر استفاده می‌کنیم زبان هنر را فرا گرفتیم متاسفانه ابزارسالاری از آفت‌های هنر است و مشکل این است که ما در طرح مفاهیم یا بیان هنری را درک نکردیم یا توانایی کافی برای انتقال مفهوم را پیدا نکردیم که البته این هم نسبی است چون دسترسی به ابزار انتقال مفهوم سهل شده و هر کدام می‌توانیم با یک دوربین و لپ‌تاپ فعالیت هنری کنیم این تولید محتوا را با فعالیت هنری مساوی کردیم و این یکی از موانع جدی است که سر راه نسل جوان قرار گرفته است.

وی افزود: تولید هنر ارتباط مستقیمی با خلاقیت دارد و چه بسا این ابزار مانعی برای موفقیت باشد. ما حتی معلوم نیست که توانسته باشیم ذهن خودمان را در عالم تصویر بکشیم و مخاطب ما از این موضوع همان برداشتی را کند که ما به آن علاقه داریم. دبیر سی و دومین جشنواره فیلم فجر خاطرنشان کرد: در تعاریف هنری ما به کلیشه‌ها وابسته هستیم و این کلیشه‌ها هستند که هنر را تعریف می‌کند که چه چیزی در ذهن مخاطب شکل بگیرد. رضاداد ادامه داد: نشانه‌هایی که هنرمند خلق می‌کند و مخاطب آن را به کلیشه تبدیل می‌کند اذهان را از رسانه دور کرده و درهنر این امر کمی ناپسند است.

وی تاکید کرد: اگر ما بتوانیم سه اصل در این بحث را پیش بگیریم می‌توانیم آثاری در مفاهیم دینی و انقلابی داشته باشیم. آنچیزی که من فکر می‌کنم برای رسیدن به تعالی در مفهوم ارزشی،‌انقلابی و اسلامی بخصوص مفاهیم دینی ارزش دارد طرح موضوع از دید رقبا، توجه به اصل اغنا و توجه به اصل هنری به عنوان بهترین شیوه برای اغنا است و این تنها قدم برای رسیدن به آثاری با مفاهیم دینی است. وی در پایان سخنانش با اشاره به اینکه فعالیت‌های میدانی در کشور تکثیر پیدا کرده افزود: همه طرفدار تکثیر فعالیت‌های میدانی در کشور هستند و من هم خیلی تلاش کردم که از این تکثیر حمایت کنم چون همانطور که جامعه به جریان کوچک تبدیل شده این جریان می‌تواند به تعالی فعالیت فرهنگی کمک کند و این کمک خیلی در جشنواره‌ها مفهوم پیدا می‌کند.

رضاداد تاکید کرد: من تمام جشنواره‌ها را مکمل یکدیگر می‌دانم و همه ما باید در این جشنواره‌ها حضور پررنگ داشته باشیم لذا نه جشنواره فیلم فجر رقیب جشنواره‌های دیگر است و نه جشنواره‌های دیگر رقیب جشنواره فجر هستند بلکه اگر همه اینها به یکدیگر کمک کنند می‌توانند مکمل هم باشند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>