سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۵ بهمن ۱۳۹۲ در ۱:۱۹ ب.ظ چاپ مطلب
عباس رافعی:

سیمرغ که هیچ به ما گنجشک هم نمی‌دهند/ «فصل فراموشی فریبا» انعکاس جامعه امروز

faramooshi1

کارگردان فیلم سینمایی «فصل فراموشی فریبا» موضوع این فیلم را برآمده از وضعیت جامعه امروز دانست.

کارگردان فیلم سینمایی «فصل فراموشی فریبا» موضوع این فیلم را برآمده از وضعیت جامعه امروز دانست.

سوره سینما- فیلم سینمایی «فصل فراموشی فریبا» فیلمی شهری است که داستان زنی را روایت می‌کند که راننده وانت است و درگیر اتفاقاتی در سطح شهر می‌شود. نام این فیلم در نوبت سومی که اسامی راه یافتگانه سی و دومین جشنواره فیلم فجر اعلام شد در لیست نهایی بخش سودای سیمرغ جا گرفت. با عباس رافعی کارگردان درباره روند تولید آن صحبت کردیم.

دلیل اینکه نام فیلم در نوبت‌های اول توسط هیئت انتخاب اعلام نشد چه بود؟

عباس رافعی: ما در جریان بودیم و با دبیرخانه تعامل داشتیم . هیات انتخاب نقطه نظراتی داشتند که ما آنها را انجام دادیم و نظر آنها را مرتفع کردیم و نام فیلم اعلام شد.

ایده این فیلم از کجا شکل گرفته است؟

یکی از دوستان من که تازه از خارج از کشور به ایران آمده بود روزی به من گفت من همواره از طریق فیلمهای ایرانی در جشنواره ها ایران را می‌دیدم اما حالا که آمدم فهمیدم این ترافیک و بی نظمی در سطح شهر و بعضا فاصله طبقاتی سوژه‌هایی هستند که در سینما به آنها کمتر پرداخته می‌شود. از این رو من به فکر افتادم تا فیلمی بسازم که در یک فضای شهری و بستری اجتماعی روایت شود. واقعا اگر محققان ۵۰ سال دیگر بخواهند از تهران کنونی به واسطه سینما اطلاع پیدا کنند چیزی دستگیرشان نمی‌شود چرا که اغلب آثار محدود به چند آپارتمان یا شمال کشور شده اند. برای به تصویر کشیدن فضای شهری ابتدا یک شخصیت راننده بهترین گزینه بود تا بتوانیم شمال و جنوب تهران را به واسطه آن به چالش بکشیم. بعد ایده اینکه راننده زن فضای دراماتیک تری را برای موقعیتهای فیلمنامه فراهم می‌کند را طراحی کردیم. تا اینکه فیلمنامه به نگارش در آمد.

به لحاظ ساختاری نیز سعی داشتید مستند گونه عمل کنید؟

بله، در طراحی فرم و ساختار این فیلم سعی کردیم موقعیتها و لحظات را به مستند نزدیک کنیم. دوربین روی دست و فضای کلی دکوپاژ بر همین عقیده طراحی شد. اغلب اتفاقاتی که در فیلم می‌افتد خلق الساعه و مستند ثبت شده است.

چگونه برای ایفای نقش اصلی ساره بیات را انتخاب کردید؟

خانم بیات بازی بسیار درخشانی در «جدایی نادر از سیمین» انجام دادند و همینطور به شدت انگیزه درست بازی کردن را دارند. بسیاری از بازیگران زن سینمای ما حاضر نیستند چنین نقشهایی را بازی کنند اما خانم بیات کاملا خودشان را در اختیار نقش قرار دادند و برای آن تلاش کردند.بقیه بازیگر ها هم انتخابهای اول ما بودند و تقریبا میتوان گفت ما به دنبال بازیگر نگشتیم و همه بازیگر ها از همان ابتدا انتخاب شده بودند.

faramooshi2

در زمان فیلمبرداری اتفاقی برای گروه افتاد. درباره آن بگویید.

بله ما نزدیک ترمینال خزانه یک شب مشغول به فیلمبرداری بودیم. دوربین پشت وانت بود و خانم بیات رانندگی می‌کردند. دو ماشین که رانندگانشان مشغول حمل مواد مخدر بودند تصور کردند ما با دوربین مخفی قصد فیلمبرداری از آنها را داریم به ما حمله کردند و متاسفانه در آن اتفاق کتف دست خانم بیات آسیب دید و منشی صحنه مان نیز مورد آسیب واقع شد.

پیش‌بینی شما از استقبال مخاطبان «فصل فراموشی فریبا» چیست؟

مردم خودشان و جامعه امروز را کاملا محسوس در این فیلم می‌بینند مطمئنا با آن ارتباط خوبی برقرار خواهند کرد.

رقابت در جشنواره فیلم فجر امسال را چطور ارزیابی می‌کنید؟

امسال رقابت بسیار خوب و دلچسب است. حضور فیلم‌های مهم و کارگردانان مختلف از خصوصیات خوب جشنواره امسال است. متاسفانه در دو سه سال گذشته اغلب فیلمهای جشنواره فجر هم قد و قواره سینمای ایران نبودند و عملا جشنواره به یک جشنواره تلویزیونی بدل شده بود اما هم اکنون فیلم‌های چند میلیاردی در کنار فیل‌مهای چند میلیونی به رقابت می‌پردازند و آنطور که مشخص است فیلم‌های چند میلیونی درخشش بیشتری خواهند داشت.

تمایل دارید «فصل فراموشی فریبا» سیمرغ جشنواره را دریافت کند؟

ما که تمایل داریم اما مگر به تمایل ما بستگی دارد؟ سیمرغ همیشه کنار گذاشته شده برای فیلمسازان فاخر. سیمرغ برای فاخرین است به ما گنجشک هم نمی‌دهند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>