سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۲ آذر ۱۳۸۹ در ۱:۰۳ ب.ظ چاپ مطلب
در مراسم تجليل از عوامل «مختارنامه» عنوان شد؛

وزیر ارشاد: مردم حوادث سریال‌های تاریخی را با مسائل روز تطبیق می‌دهند

وزير ارشاد: مردم حوادث سريال‌هاي تاريخي را با مسائل روز تطبيق مي‌دهند

سوره سینما:‌ مراسم تجلیل از عوامل و دست‌اندرکاران سریال « مختارنامه» با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونین هنری، سینمایی و مالی وی، تهیه‌کننده، کارگردان و جمعی از بازیگران و عوامل «مختارنامه» شامگاه گذشته ـ ۲۱ آذر ماه ـ در باغ زیبا برگزار شد

سوره سینما:‌ مراسم تجلیل از عوامل و دست‌اندرکاران سریال « مختارنامه» با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونین هنری، سینمایی و مالی وی، تهیه‌کننده، کارگردان و جمعی از بازیگران و عوامل «مختارنامه» شامگاه گذشته ـ ۲۱ آذر ماه ـ در باغ زیبا برگزار شد

بنابر گزارش «سوره سینما»، سید محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم در تجلیل از عوامل سریال «مختارنامه» گفت: سریال « مختارنامه» مجموعه‌ی باشکوه است. در گذشته هم سریال «امام علی(ع)» ساخته شد که سریال ماندگاری بود و نوعی جریان‌سازی فرهنگی را مطرح کرد. مردم اطلاعات پراکنده‌ای درباره تاریخ صدر اسلام دارند، اما اینکه این مسائل با هنرمندی مطرح شود و مردم آن را دنبال کنند می‌توانند بسیار تاثیرگذار واقع شود.

حسینی با اشاره به قرار گرفتن در ایام محرم و عزاداری و همچنین رونمایی از تابلوی جدید محمود فرشچیان، تاکید کرد: سعی کردیم تجلیل از سریال «مختارنامه» و عوامل آن در این زمان برگزار شود.

وی ادامه داد: شخصیت مختار به عنوان کسی است که منتقم بزرگ محسوب می‌شود و دل اهل بیت(ع) را شاد کرده، محور این سریال است که کار بسیار ارزنده‌ای است. گرچه مباحث تاریخی دیگری نیز در «مختارنامه» مطرح شده ‌است و به شخصیت مختار اکتفا نشده، مثل زهیر که برای هر بیننده‌ای جاذبه دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: تصویر کردن این صحنه‌ها و انتقال احساس و عواطف و روحیات آن به مردم، کار بسیار سختی است. انتخاب شخصیت مختار نیز که مباحث گوناگونی پیرامون شخصیت و کاری که انجام داده وجود دارد، جرات و جسارت زیادی می‌خواهد.

او افزود: این کار عظیم ۸ تا ۹ سال به طول انجامید. هر کس هم که از دور دستی بر آتش داشته باشد، عظمت و تاثیرگذاری این کار را نمی‌تواند انکار کند. ممکن است افرادی انتقاداتی داشته باشند؛ طبیعی است که در خصوص هر کار عظیمی، نظرات زیادی مطرح ‌شود. اما بی‌انصافی است که این کار بسیار تاثیرگذار را که منحصر به مردم ما در ایران نخواهد بود را تحسین نکرد. «مختارنامه» حتما مشتاقان و علاقمندانی در هر جای دنیا به ویژه خاورمیانه، کشورهای همسایه و اسلامی خواهد داشت. همه‌ی مردم حتی دولتمردان بسیاری از کشورها، سریال‌های ایرانی را مورد تحسین قرار می‌دهند چون از مقوله‌ی دیگری هستند. فیلم و سریال در دنیا فراوان است، اما کارها مانند «مختارنامه» پیام، محتوا و مضمون‌ عالی دارند که آنها را از دیگر کارها متفاوت می‌کند و افراد را ساعت‌ها مجذوب می‌کند تا این صحنه‌ها را ببینند.

برپایه این خبر، سید محمد حسینی اضافه کرد: کارهای تاریخی صدر اسلام ویژگی‌هایی دارند که مردم به طور طبیعی آنها را با مسائل روز تطبیق می‌دهند؛ این سریال‌ها حاوی حوادث و رویدادهایی نیستند که فقط مربوط به ۱۴۰۰ سال قبل بوده و تمام شده باشند. مردم این مسائل را در زندگی خود لمس می‌کنند و تماشای این سریال‌ها در شناخت آدم‌ها و دشمن‌شناسی بسیار موثر است. بعضی از فرقه‌های سلفی و وهابی که مخالف اهل بیت(ع) هستند، دیدن این سریال را جایز ندانسته‌اند که به دلیل عنادی است که دارند و نمی‌خواهند واقعیت‌های تاریخی آشکار شود و مردم شخصیت‌های گوناگون و جنایاتی که انجام شده است را ببینند؛ اینها دلایلی است که برخی با سریال «مختارنامه» مخالفت می‌کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد: چندی قبل گزارشی دریافت کردیم که در مصر، فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی در خانه‌های مردم نفوذ کرده است و از آنجا که مصر یک کشور اسلامی است، نمی‌توانستند از پخش فیلمی که تاریخ اسلام را نشان می‌دهد، ممانعت کنند.

سید محمد حسینی سپس اظهار امیدواری کرد کارهای این‌چنینی مانند «مختارنامه» ادامه پیدا کند و اعلام کرد: بنیاد بازی‌های رایانه‌یی درصدد است بر اساس روایت مختار یک بازی رایانه‌یی فاخر تولید کند. همان طور که پیش از این در مورد «ملک سلیمان» کارهایی انجام شده بود. همچنین قرار است بعد از تاسوعا و عاشورا، ۷۲ عکس برگزیده و منتخب از «مختارنامه» در معرض دید مردم قرار گیرد.

وی گفت: هر چقدر مردم ارتباط بیشتری با سریال «مختارنامه» داشته باشند، این سریال تاثیرگذارتر خواهد بود.

گفتنی است، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان با اشاره به اعزام هنرمندان به مکه که در داخل صورت گرفته، ‌اعلام کرد: وزارت ارشاد برخی هنرمندان و عوامل سریال «مختارنامه» را بدون نوبت به حج و عتبات عالیات اعزام کند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>