سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۶ بهمن ۱۳۹۲ در ۱۲:۳۰ ب.ظ چاپ مطلب
محمود کلاری در گفت و گو با سوره سینما:

مهرجویی هنوز همان کارگردان سابق است

mahmood-kalari

فیلمبردار فیلم سینمایی «اشباح» تاکید کرد داریوش مهرجویی همچنان یکی از کارگردان‌های شاخص سینمای ایران است.

فیلمبردار فیلم سینمایی «اشباح» تاکید کرد داریوش مهرجویی همچنان یکی از کارگردان‌های شاخص سینمای ایران است.

محمود کلاری که فیلمبرداری «اشباح» به کارگردانی مهرجویی را بر عهده دارد، درباره این کارگردان به سوره سینما گفت: آقای مهرجویی چندان فرقی نکرده است. او همیشه خصوصیات یکسانی دارد. ممکن است عده‌ای تصور کنند سن و سالشان بالاتر رفته و دیگر مثل سابق فیلم نمی‌سازند، اما مهرجویی در پشت صحنه هنوز همان ویژگی‌هایی را داراست که قبلا هم داشته. کافی است کسانی که با او کار می‌کنند، آن ویژگی و خصوصیات را درک کنند و بدانند که مختص به ایشان است و اساسا با در نظر گرفتن همین ویژگی‌ها، در کنارشان حاضر شوند. فکر می کنم در صورت وجود این درک است که ارتباط حرفه ای و کاری لازم به راحتی شکل می‌گیرد.

وی درباره همکاری خود با سامان سالور در «تمشک» گفت: عموما تلاش می کنم با فیلمسازان جوان بیشتر کار کنم. آنها نگاه تازه تر و یک تلقی جدید از اتفاقات پیرامون دارند. همچنین شجاعت بیشتری دارند و  قوه ریسک پذیری بالاتری. مجموعه این صفات، خصوصیت هایی را به فیلم می‌بخشد که می توان به مدد آن عرصه های خلاقانه تری را تجربه کرد. تفاوت فیلمسازانی مثل داریوش مهرجویی با بقیه همسن و سال های خودش این است که روحیه نوجویی دارد.

این فیلمبردار باسابقه افزود: صرف نظر از سن و سال، تلاش برای وارد شدن به عرصه های مختلف و دست زدن به نوعی شیوه‌های ساختاری جدید، از خصوصیات مهرجویی است. او در «درخت گلابی» از تصاویر فلو و ناواضح استفاده کرد که بسیار موثر واقع شدند. حالا در «اشباح» به سراغ سیاه و سفید رفته یا نمونه‌هایی از همان جنس کار. به هر شکل، من او را فیلمساز پرتلاشی می‌بینم در نزدیک شدن به هر چیز تازه.

فیلمبردار «گذشته» درباره سیمرغ جشنواره فیلم فجر گفت: من چند هفته قبل در جشن منتقدان سینما هم گفتم که جایزه همیشه وسوسه انگیز است. ما مثل بچه‌ها هستیم و کسی که وارد عرصه هنر می شود، طبیعتا یک ذات کودکانه دارد. برای هنرمند همیشه جایزه گرفتن جذاب است، اما به نظرم هر جوری هم که قسمت کنند، بیشتر از این به من جایزه ای نمی‌رسد. یعنی تا امروز برای شش فیلم جایزه فجر را گرفته‌ام و دیگر کافی است. بهتر است کار ما را خارج از مسابقه ارزیابی کنند و عرصه را به جوان تر ها بدهند تا آنان هم فرصت مطرح شدن داشته باشند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>