سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۶ بهمن ۱۳۹۲ در ۲:۲۵ ب.ظ چاپ مطلب
محمدی در گفت و گو با سوره سینما:

به دریافت سیمرغ بلورین افتخار می‌کنیم/ مخاطب با «مهمان داریم» همراه می‌شود

manoochehr-mohamadi1

منوچهر محمدی دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلم آسیایی جشنواره فجر را افتخاری برای سازندگان «مهمان داریم» دانست.

منوچهر محمدی دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلم آسیایی جشنواره فجر را افتخاری برای سازندگان «مهمان داریم» دانست.

سوره سینما- شامگاه سه شنبه ۱۵ بهمن ماه فیلم سینمایی «مهمان داریم» محصول حوزه هنری نخستین جایزه بین المللی اش را از جشنواره فجر دریافت کرد. این فیلم که مضمونی خانوادگی و در ارتباط با دفاع مقدس دارد، در اکران‌های جشنواره ای مورد توجه قرار گرفته است. محمدمهدی عسگرپور در این فیلم وارد فضایی تازه شده و حرکتی جدید را تجربه کرده است. با منوچهر محمدی تهیه‌کننده فیلم درباره سیمرغ بلورین و اکران‌های مردمی صحبت کردیم.

فیلم سینمایی «مهمان داریم» موضوعی ایرانی و شرقی دارد، اهدای سیمرغ بلورین بهترین فیلم آسیایی برای فیلم یک امتیاز ویژه است. گویا داوران بخش بین الملل فیلم را پسندیده‌اند.

منوچهر محمدی: چیزی که مشخص است و من از میان صحبت‌هایی که در آیین اختتامیه با تعدادی از داوران داخلی و خارجی داشتم، متوجه شدم این است که «مهمان داریم» در کلیت مورد توجه داوران داخلی و خارجی این بخش واقع شده و آنها از «مهمان داریم» خوششان آمده است.

فیلم‌های خارجی این دوره را دیدید؟ برخلاف بعضی دوره‌ها که فیلم‌های ایرانی بخش بین الملل ضعیف است امسال آثار قابل توجهی در این بخش داشتیم و سینماگران شاخصی در بخش بین الملل حضور داشتند که رقابت را برای همه فیلمسازان ایرانی سخت تر می‌کرد.

من متاسفانه فیلم‌های خارجی این بخش را ندیدم. با توجه به هیات داوری و رایی که آنها داشتند باید به سلیقه و دریافتشان درباره فیلم‌ها اعتماد کنیم. تصمیم آنها به عنوان سینماگران حرفه ای بر اساس اصول و معیارهایی است که هم حرفه ای و تخصصی است، هم مختصات جشنواره فیلم فجر در آنها رعایت شده است. این فیلم ها براساس متر و معیارهایی برای جشنواره فیلم فجر انتخاب شده اند که بهتر است درباره کیفیت و امتیازهایشان با هیات انتخاب و داوری این دوره صحبت کنید. اما در مورد «مهمان داریم» فیلم در این رقابت سیمرغ بهترین فیلم آسیایی را به دست آورد که برای گروه سازنده آن و تولید کنندگانش افتخار محسوب می‌شود.

«مهمان داریم» را در اکران‌های مردمی دیده اید؟ واکنش‌ها به فیلم چطور بود؟

بله در چند اکران با مردم فیلم را دیدم. تاثیر پذیری مردم از فیلم و درگیر شدنشان با موضوع و فضا را می شد در واکنش‌های آنها دید.

manoochehr-mohamadi2

شما تهیه کننده ای هستید که آثارتان در داخل با اقبال مواجه می شود، فیلم‌های شما هم نظر مثبت منتقدان را جلب می کنند، هم فروش بالایی دارند. با «حوض نقاشی» در فضای بین المللی هم موفق به کسب جایزه شدید و «مهمان داریم» اولین سیمرغ بین المللی را دریافت کرده. این حرکت به سوی مخاطب بین المللی ناخودآگاه اتفاق افتاده یا برایش استراتژی داشته اید.

من فکر می کنم صنعت سینما آنقدر پیچیده است که نمی توان ناخودآگاه و بدون برنامه ریزی در آن پیش رفت و موفق شد. البته این که بخواهیم همه چیز را تئوریزه و علمی کنیم کار اشتباهی کرده‌ایم. در سینما سلیقه و احساس اساس کار است و بعد تمرین و ممارست که به یک سبک و نگاه منجر می‌شود. درست مثل یک معمار که می تواند هم بنایی زیبا، هنرمندانه و اصولی بسازد که می شود در آن اقامت کرد. من دوست دارم فیلم‌هایی تولید کنم که هم مردم آن را دوست داشته باشند، هم نخبگان. برای این کار شاید اولین گام این باشد که سوژه و موضوع را درست انتخاب کنیم و بعد بدانیم که آن را در زمانی مناسب به فیلم تبدیل کنیم.

فیلم دیگر شما در جشنواره فجر، «فرشته‌ها با هم می‌آیند» است. اکران‌های جشنواره ای این فیلم چطور بوده؟

اکران های جشنواره ای «فرشته‌ها با هم می‌آیند» از دیروز سه شنبه ۱۵ بهمن ماه شروع شده، یک سانس نمایش داشتیم که خوشبختانه با استقبال همراه بود. به نظرم فیلم به عنوان نخستین تجربه فیلمسازی یک کارگردان جوان، قابل قبول است.

فردا پنج شنبه «مهمان داریم» برای اهالی رسانه روی پرده می‌رود. اکران در سینمای رسانه‌ها ویژگی و حال و هوای خود را دارد. برای شما هم این طور است؟

این نکته را حتما اهالی رسانه هم باور دارند که تماشای فیلم در این سینما حال و هوایی خاص دارد، برای من البته در لحظه تماشای فیلم تفاوتی میان مخاطب عام و خاص نیست. بعد از نمایش فیلم است که اظهارنظرها اهمیت پیدا می‌کند. طبیعتا اهالی رسانه، منتقدان و سینماگران نگاهی تخصصی تر و موشکافانه دارند و مخاطب عادی با حس بیشتری درباره یک اثر صحبت می‌کند. گاهی مخاطب عادی هم همان حرف منتقدان را می گوید اما قدرت و دانش تحلیل تخصصی ندارد، البته حسش را راحت تر بیان می‌کند. گاهی نظرها بسیار بهم شبیه است، با این تفاوت که مخاطب سینماخوانده و فیلم بین حرف‌هایش را علمی تر و تخصصی تر می‌گوید.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>