سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۱ بهمن ۱۳۹۲ در ۳:۱۵ ب.ظ چاپ مطلب
نقد شفاهی/

کیوان کثیریان: «مهمان داریم» بهترین فیلم عسگرپور است

mehman-darim

کیوان کثیریان «مهمان داریم» را بهترین فیلم کارگردان آن معرفی کرد.

کیوان کثیریان «مهمان داریم» را بهترین فیلم کارگردان آن معرفی کرد.

کثیریان درباره سال سینمایی پیش رو با توجه به برآیندی که از جشنواره داشته، به سوره سینما گفت: از نظر جذابیت عمومی و فروش در سینماها سال خیلی بدی در پیش خواهیم داشت و از نظر کیفی هم وضع مان چندان تعریفی ندارد. اکثر فیلم ها به لحاظ فیلمنامه ای دچار مشکل هستند و ایرادهای تدوینی هم به وفور دیده می شود. آثار یا بیخودی بلند هستند یا بیخودی تلخ یا … . البته تلخی به خودی خود عیب محسوب نمی‌شود، اما وقتی  بدون وجود ساز وکار دقیق و منطقی ، جریانی بی پایه به راه افتاده و همه از تلخی می‌گویند و کمتر کمدی در جشنواره دیده می شود، فضایی به وجود می آید که مطلوب این سینما نیست.

وی افزود: مشکل دیگر آنکه فیلم ها  قصه گو نیستند. صرفا داستانک های کوچک و کمرنگی را مطرح می کنند. مخاطب سینما به سرگرمی نیاز دارد. درست است که اشک و لبخند و ترس و … نیز می تواند در تعریف سرگرمی جای بگیرد، اما ما بخشی از این سرگرمی ها را فراموش کرده ایم و تنها یک جنبه ماجرا را نگاه می کنیم. مناسبات خانوادگی و اجتماعی که معمولا هم اندوهگین است، محوریت همه فیلم ها قرار گرفته است. چند سال است که ما یک فیلم اکشن یا یک کمدی خوب در سینما نداریم. توجه فیلمسازان به تنوع ژانر کم شده است. بخشی از این مشکل به حال کلی سینما و سینماگران بر می‌گردد که وضع خوبی ندارند و در اثرشان هم نمود پیدا می‌کند.

کثیریان بیان داشت: فیلمسازان بزرگ سینما انتظارها را برآورده نکردند و این خود یکی از مشکلات بزرگی است که وجود دارد. از میان جوان تر ها هم من استعداد فوق العاده ای در جشنواره کشف نکردم. هنگام تماشای آثار فیلم اولی هم دیگر فهمیده ایم که باید ۵۰ دقیقه بگذرد و بعد قصه شروع شود. فیلمساز تازه کاری که قصه گویی بداند را حداقل من ندیده‌ام. این نگران کننده است، چون فیلمسازان قدیمی ما هم که این کار را خوب بلد بودند، دیگر به خوبی قصه نمی گویند. در یک نگاه کلی جشنواره از نظر کیفی امیدوار کننده نبود.

این منتقد سینما درباره برخی دیگر از فیلم‌ها توضیح داد: «فرشته ها با هم می‌آیند» را ندیدم، اما «مهمان داریم» بسیار راضی ام کرد. با توجه به خلاصه داستانی که از آن خوانده بودم فکر می کردم یک فیلم کلیشه‌ای ببینم، اما فیلم خودش را تحمیل کرد. زاویه نگاه فیلمنامه‌نویس و کارگردان که یک شخص واحد است، زاویه درست و خوبی بود. موضوع فیلم خانواده شهداست و بارها کار شده، اما پرداخت مناسب و زاویه نگاه جدید و خلاقیتی که در نکات جزئی فیلم به چشم می خورد باعث شد جذابیت کافی حاصل شود و علی رغم وجود یک سوژه تکراری، فیلم سرزنده‌ای تماشا کنیم. «مهمان داریم» قصه اش را خوب تعریف می کند و به نظرم بهترین فیلم عسگرپور است. اثر قابل قبولی است و از معدود فیلم های جشنواره که این ویژگی را به خود اختصاص می دهد.

کثیریان درباره فیلم های پر سر و صدای «چ» و «رستاخیز» گفت: این دو فیلم هم دو اثر متوسط رو به بالا در آمده اند و نه آثاری که مخاطب را شگفت زده کند. به خصوص «چ» به نظرم خیلی جای کار داشت. برای من قهرمانی که تماشا کردم قهرمان دلچسبی نبود و قصه جذابی هم تعریف نشد. با این حال به نظرم حاتمی کیا نسبت به سه فیلم اخیرش با «چ» یک گام رو به جلو برداشت.