سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۸ بهمن ۱۳۹۲ در ۱:۰۲ ب.ظ چاپ مطلب

خط کشی خودی و غیرخودی را تنگ نکنیم/ از قطار انقلاب پیاده نمی‌شوم

manoochehr-mohamadi1

تهیه‌کننده «فرشته‌ها با هم می‌آیند» تاکید کرد تنگ کردن دایره خودی و غیرخودی در سینما به صلاح نیست.

تهیه‌کننده «فرشته‌ها با هم می‌آیند» تاکید کرد تنگ کردن دایره خودی و غیرخودی در سینما به صلاح نیست.

سوره سینما- ایسنا نوشت: منوچهر محمدی درباره ساخت این فیلم و اینکه به سراغ زندگی یک روحانی رفته است‌، توضیح داد: پرداختن به این موضوع از فیلم «زیر نور ماه» آغاز شد، اما من بنا نداشتم به دلیل پاره‌ای از مسائل این مسیر را دیگر ادامه بدهم. با این حال وقتی طرح این فیلم عنوان شد تصمیم گرفتم با وجود حاشیه‌هایی که ممکن است برایش به وجود آید‌، آن را دنبال کنم.

او با اشاره به بحث سبک زندگی و سوال‌هایی که در این‌باره از سوی مقام معظم رهبری مطرح شده بود،‌ گفت: این مبحث مغفول مانده است آن هم در شرایطی که در فرهنگ ما تحت تاثیر الگوهای دیگر آسیب‌هایی ایجاد شده است که مثل یک بهمن می‌مانند و این بهمن زمانی اوج می گیرد که دیگر وقت برای علاج آن دیر هنگام است.

محمدی با بیان اینکه سوال و مبحثی که مقام معظم رهبری مطرح کردند فقط به چند پوستر و بنر ختم شد،‌ ادامه داد: باید ریشه‌ای به این موضوع پرداخته بشود و در این رابطه به نظرمان رسید زندگی یکی از افراد نزدیک به این حوزه مثل طلبه را انتخاب کنیم. مخصوصا اینکه حرف‌هایی هم درباره آن‌ها مطرح می‌شود که خیلی از آن‌ها نابجاست.

این تهیه کننده سینما در پاسخ به انتقاداتی که از سوی پورصباغ (منتقد) شامگاه،‌۲۷ بهمن‌ماه،‌ در جلسه نقد و بررسی فیلم «فرشته‌ها با هم می‌ایند» در حوزه هنری مطرح شد‌، مبنی بر اینکه این فیلم بیشتر مرارت‌های بچه‌دار شدن را نشان می‌دهد و نیازی به نشان دادن یک روحانی نبود به یکی از مصاحبه‌های اخیر جمال شورجه اشاره و اظهار کرد: آقای شورجه را دارای ذهنی بیمار می‌دانم که در مصاحبه خود ما را برای فیلم «فرشته‌ها با هم می‌آیند» نواخته و مطالبی را هم مطرح کرده بود؛ در حالی که ما در این فیلم می‌بینیم وقتی کسی با سه قلو بودن فرزندانش مواجه می‌شود لبخند رضایت می‌زند و هدف ما نشان دادن سختی‌های این اتفاق آن هم با توجه به شعارهایی که مطرح می‌شود نبود.

محمدی با بیان اینکه جمال شورجه مطالبی را نسبت به فیلم‌های «حق سکوت‌»، «مهمان داریم‌»، «فرشته‌ها باهم می‌آیند‌» و نیز «عصبانی نیستم» مطرح کرده و برخی از آن‌ها را خلاف منویات مقام معظم رهبری دانسته است‌، گفت: اگر قصد بر این است که ما را به زور کتک و دگنک از قطار انقلاب پیاده کنند کور خوانده‌اند.

وی با طرح این سوال که آیا این اشتباه است که یک فیلمساز تصمیم می‌گیرد فیلمی را در مناسبت خانواده بسازد‌؟ افزود: در چند وقت اخیر جریانی در سینما راه افتاده است که تمام مطالبات جهان را در سینمای ایران جمع کرده است. من نمی‌دانم یا تصور ما از سینما غلط است یا اینکه درک نمی‌کنیم آنچه بعضی منتقدان مطرح می‌کنند،‌ چیست. واقعیت این است که سینما بضاعت اندکی دارد و من سعی می‌کنم به گیشه و ابتذال تن ندهم و سراغ شوخی‌های جنسی که در برخی فیلم‌ها کم نبوده است، نروم، اما به نظر می‌رسد دلیل خیلی از مسائلی که مطرح می‌شود این است که با شخص مشکل دارند.

محمدی ضمن انتقاد از ضبط شدن صدای فیلم توسط منتقد جلسه که در حین نشست بخشی از آن را پخش کرد، خطاب به منتقد بیان کرد: فیلم «بازمانده» را امثال دوستان شما زمانی که در سال ۱۳۷۴ آماده نمایش بود‌، توقیف کردند. یعنی آن چنان فضای سنگینی علیه آن ایجاد کردند که وزیر فرهنگ و ارشاد وقت به جهت اینکه فکر می‌کرد ما آدم‌های نجیبی هستیم از ما خواست که خودمان بگوییم این فیلم به جشنواره فیلم فجر نخواهد رسید. در حالی که فیلم آماده نمایش بود، اما ما را وادار به دروغ گویی کردند. چند ماه بعد از آن اتفاق، مقام معظم رهبری فیلم را دیدند و مرحوم سیف‌الله داد از ایشان درباره‌ فضاسازی‌هایی که برای فیلم ایجاد شده بود مخصوصا درباره حجاب پرسیده بود،‌ که ایشان گفته بودند،‌ من بی‌حجابی در فیلم ندیدم.

وی با اشاره به اینکه در یک دوره‌ای به فیلم «از کرخه تا راین» ابراهیم حاتمی کیا ۶۸ مورد اشکال وارد کردند، گفت: این بد است که بگویم الان عده‌ای که فریاد اصلاح‌طلبی سر می‌دهند همان کسانی بودند که جلوی اکران فیلم «بازمانده» را گرفتند. هرچند بعد از آن هم اتفاقات مشابهی برای فیلم «ارتفاع پست» رخ داد.  به همین دلیل احساس می‌کنم این خط‌کشی‌های خودی و غیرخودی را آنقدر تنگ می‌کنند که گویی در این مملکت جایی ندارم.

این تهیه‌کننده سینما هم‌چنین در گفت‌و‌گویی با خبرنگار ایسنا در حاشیه‌ی این جلسه درباره‌ی مصاحبه‌ی اخیر شورجه، گفت: جناب آقای شورجه علیرغم اینکه از چهار سال گذشته عضو شورای پروانه ساخت بوده و در این دوره جدید هم کماکان عضو شورای پروانه ساخت است و از انجا که این شورا یکی از گلوگاه‌های اصلی تولید فیلم محسوب می‌شود چطور می‌شود که اکنون ایشان خودشان یکی از سردمداران حمله به فیلم‌هایی است که از زیر دست باکفایتشان عبور کرده است؟

محمدی گفت: به نظر می‌رسد حمله‌های همه جانبه‌ای که به خصوص پس از جشنواره فیلم فجر به تقریبا قریب به اتفاق سینمای ایران به شکل سازمان‌یافته‌ای در حال انجام است برمبنای خیرخواهی و نقد نیست بلکه به نظر می‌رسد سناریویی تنظیم شده است تا سینمای نحیف‌، نجیب مظلوم ایران را از گردونه خارج کنند.مشخص است که اگر بخواهیم یکی از دستاورهای مهم و قابل اعتنای انقلاب اسلامی را ترازوی سنجش بگذاریم، سینمای نجیب ایران در مجموع و به طور میانگین نمره قبولی خواهد گرفت. اما دامن زدن به حجم زیادی از مطالبات و اضافه نمودن بارهای سنگین بر دوش‌های ناتوان سینما ایران مسلما با نیت خیرخواهی نیست.

این تهیه‌کننده گفت: اگر نخواهم خیلی بدبین باشم باید بگویم به نظر می‌رسد طرحی برای زمین گیر کردن فرهنگ ایران و سینما در حال انجام است. من به همکاران محترم سینماگر خود عرض می‌کنم که این روزها باید بسیار هوشمندانه این جریانات را رصد و نسبت به روشنگری افکار عمومی درحد وسع و توان خود اقدام کنند.


One thought on “خط کشی خودی و غیرخودی را تنگ نکنیم/ از قطار انقلاب پیاده نمی‌شوم”

  1. ناشناس می‌گه:

    برای بار هزارم دیگر از ایسنا خبر نزارید میشه ا؟-بسیار بسیار بیسار زرد است ا

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>