سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۶ اسفند ۱۳۹۲ در ۱۱:۵۰ ق.ظ چاپ مطلب

لبخند و شادی هدیه نوروزی تلویزیون بر چهره مخاطب/ آنچه می‌خواهید از مجموعه‌های نوروز ۹۳ بدانید

serial-norooz

امسال هم به سنت سال‌های گذشته مجموعه‌های نوروزی برای جذب مخاطب با هم رقابت می‌کنند.

امسال هم به سنت سال‌های گذشته مجموعه‌های نوروزی برای جذب مخاطب با هم رقابت می‌کنند.

سوره سینما – میثم محمدی: باز هم به روزهای عید باستانی نزدیک می‌شویم و شبکه های مختلف تلویزیونی در تلاش هستند تا بهترین مجموعه سال را برای مخاطبان تولید کنند و گوی سبقت را از دیگر شبکه ها ربوده و بهترین‌ها را گرد هم بیاورند. در سالی که پشت سرگذاشتیم مشکلات مالی گریبان تولید را در یکی از بزرگترین سازمان های کشور گرفته بود. بسیاری از تهیه کنندگان از محدودیت بودجه انتقاد کردند و آنچه تماشاگر تلویزیون می دید نشان دهنده این بود که دست سازمان صدا و سیما خالی است. نوروز و ماه رمضان به عنوان دو فصل مهم و پرمخاطب برای برنامه سازان شبکه‌های مختلف اهمیت ویژه دارند. موتور تولید برای نوروز ۹۳ از مدتی پیش به راه افتاده و باید دید آنچه امسال عید روی آنتن می‌رود، چقدر می‌تواند رضایت بینندگان را فراهم کند.

paytakht3
نمایی از سریال «پایتخت۳» ساخته سیروس مقدم

سفر نقی و ارسطو با «پایتخت ۳» این بار خارج از ایران

در سال‌های اخیر بیننده های تلویزیون عادت کرده اند که نوروزشان را به خانواده نقی معمولی و در التهاب رسیدن به یک نقطه امن و آرام ببینند. امسال در ادامه مسیر موفق سریال «پایتخت» شبکه یک به سراغ سیروس مقدم رفت تا مجموعه «پایتخت ۳» را برای پخش در نخستین روزهای سال جدید کلید بزند. در این سریال محسن تنابنده، احمد مهران فر، علیرضا خمسه و ریما رامین فر با بازی های درخشان خود به شخصیت هایی ماندگار تبدیل شده اند. نکته جالبی که در مورد این سریال می‌توان به آن اشاره کرد اضافه شدن هدایت هاشمی به عنوان یکی از بازیگران مطرح در حوزه طنز به تیم «پایتخت» و حضور یک زن چینی در کنار هنرمندان این مجموعه است. شخصیت ارسطو با بازی مهران فر که در فصل های قبلی برای ازدواج مشکل داشت در این سری به هدف خود می‌رسد و نقی با بازی تنابنده که همیشه با مشکلات کار درگیر است به ورزش کشتی روی می‌آورد. به نظر می رسد با سابقه سیروی مقدم در تلویزوین و بخصوص ذهنیتی که مخاطبان از این مجموعه و شخصیت‌هایش دارند، «پایتخت ۳» پربیننده ترین مجموعه نوروزی باشد.

حضور ستاره ها در «خوب ،بد ،زشت»

شبکه دو هم دست به کار شده و سراغ «خوب ، بد ، زشت» رفته است. منوچهر هادی کارگردان و علیرضا سبط احمدی تهیه کننده این مجموعه پر ستاره هستند. این سریال ۱۵ قسمتی درباره جوانی به نام بهادر است که قصد ازدواج دارد و باید تا پیش از ایام نوروز خانواده خود را برای رفتن به خواستگاری راضی کند که با شرایط و شروطی مواجه می شود. در این مجموعه طنز امین حیایی، مهدی سلوکی، محمد کاسبی، بهنوش بختیاری ،بهاره رهنما ، سوسن تسلیمی، حسین محب اهری، سیروس همتی و …ایفای نقش کرده‌اند.

حضور امین حیایی پس از مجموعه پر حرف و حدیث «کلاه پهلوی» در یک اثر تلویزیونی می‌تواند برای دوستداران این ستاره جذاب باشد. منوچهر هادی پیش از این با مجموعه «خداحافظ بچه» در ایام ماه مبارک رمضان تجربه خوبی را پشت سر گذاشته است.حضور  به نظر می رسد با توجه به تیم بازیگران و سازندگان مجموعه که سابقه خوبی در تلویزیون و سینما دارند «خوب ،بد ،زشت» قابلیت جذب مخاطب را دارد هر چند که شبکه دو سال‌هاست نتوانسته بینندگان را پای سریال‌هایش نگه دارد.

khoob-bad-zesht
نمایی از سریال «خوب ،بد ،زشت» ساخته منوچهر هادی

با آقاخانی روزهای بد را به در کنید!

شبکه سه هم ریسک نکرده و سراغ بهترین ها رفته است. سعید آقاخانی به عنوان یکی از بازیگران و کارگردانان طنز تلویزیون سابقه قابل تامل دارد که حضور در کنار تهیه کنندگانی مثل ایرج محمدی و مهران مهام انتظار مخاطب از سریال نوروزی آنها با عنوان «روزهای بد به در» را بالا می برد. آقاخانی با سریال های «عید امسال»، «خوش نشین‌ها» و «زن بابا» نشان داده که سلیقه مخاطب را خوب می شناسد و اینبار با فیلمنامه ای از برزو نیک نژاد پا پیش گذاشته تا در ماراتن نوروز حضور داشته باشد و گوی سبقت را از رقیبان خود برباید.نکیته جالبی که می توان ذکر کرد این است که پیش از این شنیده می شد که این اثر را قرار است محمدحسین لطیفی کارگردانی کند.در بازیگران «روزهای بد به در» هم آزمون پس داده هستند و طبیعی است که فارغ از میزان آگاهی از چند و چون داستان،یکی از عوامل تاثیرگذار در جذب مخاطب خواهند بود.هومن برق نورد که با حضور در سریال های  «ساختمان پزشکان» و «دودکش» قابلیت خود را در عرصه طنز به نمایش در آورد و مهران رجبی هم بعنوان یکی از پایه های ثابت آتثار طنز در کنار مریم امیرجلالی و بیژن بنفشه خواه نوید روزهای خوشی را برای «روزهای بد به در» می دهند. این مجموعه درباره سرایدار یک مدرسه است که شب عید حکم بازنشستگی اش را می گیرد و درگیر مراسم ازدواج پسرش می شود.

«یادداشت‌های یک زن خانه دار» در شبکه خاص سیما

شبکه چهار سیما برخلاف دیگر شبکه ها طبق شخصیت خود  و بعنوان یکی از شبکه های خاص ، در گزینش برای نوروز هم متفاوت عمل کرده است.این شبکه قرار است سریالی ۴۵ قسمتی با نام ” یادداشت های یک زن خانه دار ” به تهیه کنندگی اسماعیل عفیفه و کارگردانی مسعود کرامتی را برای مخاطبان نوروزی پخش کند که تا پس از تعطیلات نیز ادامه خواهد داشت.در توانایی های عفیفه و کرامتی در حوزه کاری خود کمتر کسی شک دارد،اما از نگاه مخاطب محور به نظر می رسد که این مجموعه طنز آپارتمانی با توجه به پخش در این شبکه در مقابل دیگر رقیبان با مشکل مواجه خواهد شد،هر چند که شاید براساس همین شرایط باید قدرت اثر را سنجید و شاید هم عکس این فرضیه ثایت شود و استقبال خوبی از “یادداشت های یک زن خانه دار” به عمل آید.داستان در مورد نوشته های یک زن با نام شیوا است که در یک آپارتمان ۴ واحدی زندگی می کند.سرپرستی نویسندگان این مجموعه را علیرضا کاظمی پور بر عهده دارد که در حوزه فیلمنامه نویسی در تلویزیون شناخته شده است و در همین روزهای اخیر سریال پر طرفدار “آوای باران ” را از او دیدیم که به همراه سعید جلالی آن را به نگارش درآورده بودند.شاید یکی دیگر از وجوه متفاوت این سریال این است که رویکردی روانشناسانه به روابط انسانها دارد ،اما طبق گفته های تهیه کننده از فضایی شاد و مفرح برخوردار است.

ma-fereshte-nistim
نمایی از سریال «ما فرشته نیستیم» ساخته فلورا سام

فلورا سام با «ما فرشته نیستیم» می‌آید

شبکه تهران مجموعه تلویزیونی «ما فرشته نیستیم» که فلورا سام کارگردانی آن را بر عهده دارد را برای نوروز ۹۳ آماده می‌کند. طبق روال بیشتر آثار این بانوی نویسنده و کارگردان، مجید اوجی در سمت تهیه کننده همراه او خواهد بود. سام که کارنامه خوبی در فیلمنامه نویسی مجموعه‌های تلویزیونی دارد ، این بار فیلمنامه‌ آرش برهانی را انتخاب کرده است. در حال حاضر مجموعه «باغ سرهنگ» به نویسندگی و کارگردانی او در حال پخش است که مورد توجه واقع شده است و می تواند این استقبال را با «ما فرشته نیستیم» دو چندان کند. داستان این مجموعه که با رگه های طنز روایت می شود، حول سرنوشت چند زندانی می چرخد که تلاش می کنند برای ایام نوروز مرخصی بگیرند و …محمد رضا شریفی نیا، برزو ارجمند، گوهر خیر اندیش،غلامحسین لطفی، شهره لرستانی، فاطمه گودرزی برخی از بازیگران این مجموعه هستند. نکته جالب اینکه فلورا سام یکی از معدود زنان فیلمسازی است که آثارش این روزها با استقبال مخاطب مواجه شده و باید دید در ایام عید می‌تواند قابلیت‌های خود را بیشتر نمایان کند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>