سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۸ اسفند ۱۳۹۲ در ۱۱:۳۷ ق.ظ چاپ مطلب

هنرمندان حساسیت‌های یک جامعه شیعی را رعایت کنند/ خلاقیت هنری با پرده‌دری فرق دارد

jamal-shoorjeh

جمال شورجه تأکید کرد برای اجرای منویات مقام معظم رهبری برای اصلاح فرهنگ جامعه باید قوانین جدید وضع کرد.

جمال شورجه تأکید کرد برای اجرای منویات مقام معظم رهبری برای اصلاح فرهنگ جامعه باید قوانین جدید وضع کرد.

شورجه پیرو بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه‌ای درباره فرهنگ و مسائل آن و وظایفی که پیش روی جامعه هنری قرار گرفته به سوره سینما گفت: مدت‌هاست مقام معظم رهبری به این موارد و اهمیتی که هنر و فرهنگ در جامعه اسلامی دارند، اشاره می‌کنند، اما مدیران فرهنگی ما و در رأس آنان رییس شورای فرهنگی هیچ راهکاری که بتواند مشکلات فرهنگی ما را اعم از آنچه در جامعه خودمان وجود دارد و آنچه از بیرون بر ما وارد شده حل کند،  ارائه نداده است. به نظر می‌رسد در نگاه نخست فرهنگ رسانه و به ویژه رسانه‌های مجازی باید سر و سامان جدی و اساسی پیدا کنند.

وی افزود:  بهتر است برای تمام مظاهر فرهنگی ما به ویژه مطبوعات قوانین جدید و به روز نوشته شود و به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد تا  لازم الجرا شود. رسانه‎های دیداری، شنیداری و مجازی نواقص متعدد دارند که نمی‌توان از آنها غافل ماند. البته امروز رسانه های مجازی مطابق با قوانین اداره می‌شوند، اما به نظر می‌رسد اهل قلم و فرهنگ باید خودشان قدری بیشتر مراعات کنند و در آثاری که تألیف می‌کنند، اعم از مقاله، کتاب، فیلم و … شئونات اجتماعی و دینی و اعتقادی را بهتر لحاظ کنند.  نباید بی‌حرمتی به قشری صورت بگیرد و در حال حاضر ضربه هایی از این منظر بر پیکره فرهنگ وارد شده است.

این کارگردان تأکید کرد: مردم ما مردم متدین و متعهدی هستند و تقیداتی دارند که شاید جوامع دیگر نداشته باشند. ما یک جامعه شیعی هستیم باید و نبایدهایی هست که همیشه باید رعایت کنیم. من متأسف هستم بابت کدورتی که پس از پخش سریالی در میان جامعه محترم بختیاری به وجود آمد. نهادها و هنرمندان ذی نقش هستند که باید مراقبت بیشتری داشته باشند. صدا و سیما، حوزه هنری، وزارت ارشاد باید نهادهای نظارتی خود را با حساسیت بیشتری انتخاب کنند. البته نباید پای خلاقیت هنرمند بسته شود، اما این خلاقیت نباید با پرده دری اشتباه گرفته شود. خلاقیت یک امر ذاتی و آموختنی است و گویی به هنرمند وحی می‌شود. گاهی انتقاداتی صورت می‌گیرد که مغرضانه است و بیشتر به سمپاشی شباهت دارد. ما همه در یک جامعه شیعی زندگی می‌کنیم و این امتیاز بزرگی است. حساسیت دینی در این شرایط موضوعی بدیهی است و به همین دلیل یا باید قوانین ویژه‌ای وضع کرد یا اینکه هنرمندان با دقت بیشتری روی این موضوع کار کنند.

جمال شورجه در پایان گفت: ما مورد هجمه گسترده جهان غرب هستیم. شاکله فکری اسلامی ما، خانواده‌ها و جوان‌ها هر لحظه در معرض هجوم رسانه‌های مختلف است و ما باید خودمان را واکسینه کنیم. نهادهای فرهنگی هستند که باید این امنیت را ایجاد کنند. تولید آثار جدید که غنای دینی داشته باشند و به آگاهی معنوی جوانان عمق بدهد در صدر امور قرار است. ما باید پاسخ مناسب برای هجمه‌های داخلی و خارجی داشته باشیم. پاسخ‌هایی مستدل و معقول که از قرآن و فرمایشات معصومین سرچشمه گرفته باشد.