سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۹ اسفند ۱۳۹۲ در ۹:۰۲ ق.ظ چاپ مطلب

فیلم خوب پاییز و بهار ندارد/ سینماها رونق گرفته است

ghased-ashrafi

رئیس هیات مدیره انجمن سینماداران آغاز اکران فیلم‌های نوروزی را امیدبخش ارزیابی کرد.

رئیس هیات مدیره انجمن سینماداران آغاز اکران فیلم‌های نوروزی را امیدبخش ارزیابی کرد.

محمد قاصد اشرفی در باره اکران نوروز ۹۳ به خبرنگار سوره سینما گفت: در حال حاضر از اوضاع اکران در سینماها راضی هستم با نمایش زود هنگام «معراجی‌ها» ساخته مسعود ده‌نمکی توانستیم کمی شرایط اقتصادی سینما را تغییر دهیم. در روزهایی که همه دنبال خرید عید و کفش و لباس هستند اینکه صندلی سینما کمتر از گذشته خالی بماند اتفاق خوبی است. این روزها اکران سه فیلم «طبقه حساس»، «خط ویژه» و «معراجی‌ها» به سینما دوستان نشان داد که فیلم خوب پاییز و بهار ندارد. فیلم خوب در بدترین شرایط هم می تواند فروش خودش را داشته باشد.

وی ادامه داد: ما با یکسری پیش فرض خودمان را سرگرم کرده‌ایم اما این سه فیلم معادله همیشگی سینما را بر هم زد. فیلمی که مخاطب دوست نداشته باشد بهترین فصل سال هم اکران شود فروش چندانی نخواهد داشت. مردم برای پول و وقت خود ارزش قائلند. من در جشنواره امسال سطح کیفی فیلم‌ها را چندان جالب توجه ندیدم. فیلم ها اگرچه دغدغه جامعه را به تصویر کشیدند اما بیانگر احساسات مردم نبودند. در این سال‌ها فیلم‎های ضعیف ساخته شده و اعتماد سینمادوستان به فیلم‌ها از بین رفته است. مردمی که سال‌های پیش برای هر دوره اکران صف می‌کشیدند دیگر تا از نظر سایرین و رسانه ها با خبر نشوند حاضر به سینمارفتن نیستند.

این کارشناس سینما افزود: همچنان تفاوت ژانر وجود دارد اما کیفیت در سطحی متوسط و راکد باقی مانده است. حتما نباید فیلمی کمدی باشد تا مردم جذب سینما باشد آنچه مخاطب را اقناع میکند محتوایی است که بیان حرف دلش باشد. امسال در اکران نوروزی، برای هر سلیقه  فیلم داریم. سعی کردیم همه را به سینما دعوت کنیم و هیچ ذائقه‌ای را بی نصیب نگذاریم اما قطعا به خاطر شرایط فصلی و روحی که مردم به دنبال تفریح و شادی هستند اکران فیلم‌های با درونمایه طنز را ارجح دانستیم تا شادی اجتماعی را خدشه دار نکنیم.

قاصد اشرفی با اشاره به اینکه فیلم‌های قابل توجه جشنواره همه در یک زمان اکران می‌شوند گفت: فیلم هایی که برای اکران نوروز در نظر گرفته شدند همان معدود فیلم‌های خوب و قابل اعتنای جشنواره‌اند. با این روند ما در طی سال برای جذب مخاطب به مشکل بر می‌خوریم اما در این زمینه خیلی دستمان باز نبود. از طرفی سرمایه گذار فیلم تشخیص می‌دهد که فیلمش در این زمان می‌تواند فروش خوبی داشته باشد و سرمایه را برگرداند. از طرفی سینماداران هم ترجیح می‌دهند سالن‌هایشان را به فیلم‌هایی اختصاص دهند که قدرت جذب گیشه را داشته باشند در این شرایط حق با هر دوگروه است و ما به خاطر روند منطقی اکران فیلم های با کیفیت بهتر نمی توانیم مانع نمایش برخی آثار شویم.

وی ادامه داد: در این شرایط تنها چاره کار همت فیلمسازان برای ساخت فیلم‌هایی با کیفیت بالاتر و مخاطب پسند است. ما مجبور بودیم برای عید هرچه تولید شایسته داشتیم اکران کنیم و الان دغدغه اصلی ما نوبت‌های اکران بعد از این تاریخ است. اگر مثلا تصمیم می‌گرفتیم دو فیلم متوسط را در کنار سه فیلم خوب قرار دهیم قطعا سرگروهها از این شرایط راضی نبودند و جز اشغال شدن فضا و ضربه اقتصادی به سینما نتیجه دیگری نخواهد داشت.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>