سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۴ اسفند ۱۳۹۲ در ۱۲:۴۸ ب.ظ چاپ مطلب
کوتاه از اکران نوروز 93/

دست‌های نامرئی در خطوط ویژه جامعه/ «خط ویژه» فیلمی برای مخاطب امروز

khate-vizhe

فیلم سینمایی «خط ویژه» به کارگردانی مصطفی کیایی اثری خوش ساخت با پتانسیل قابل توجه برای جذب مخاطب است.

فیلم سینمایی «خط ویژه» به کارگردانی مصطفی کیایی اثری خوش ساخت با پتانسیل قابل توجه برای جذب مخاطب است.

سوره سینما- در سی و دومین جشنواره فیلم فجر که مملو از نام‌های بزرگ و فیلم‌های پرحاشیه بود، «خط ویژه» ساخته یکی از کارگردان‌های جوان سینما مورد استقبال قرار گرفت و سیمرغ مردمی را به دست آورد. مصطفی کیایی که پیشتر کمدی دوست داشتنی «ضد گلوله» را ساخته با «خط ویژه» ثابت کرد موفقیت فیلم قبلی اتفاقی نبوده است. تماشای این فیلم که در فهرست اکران نوروز ۹۳ روی پرده رفته را از دست ندهید.

خلاصه داستان: چند جوان وقتی از دریافت یک وام با مبلغ هنگفت توسط یک شخص با رانت و از راه غیرمعمول مطلع می‌شوند ، قصد هک کردن حساب او و انتقال آن پول به حساب خود را دارند که بر اثر یک اشتباه این مبلغ به حساب دو جوان نیازمند دیگر واریز می‌شود و این اتفاق سرآغازی است برای تعقیب و گریزها و همچنین پیوند این دو گروه جوان با یکدیگر و همفکری و تلاش برای هزینه کردن این پول در راه درست.

khate-vizhe2

کوتاه از نقش آفرینی‌ها: در این فیلم مصطفی زمانی، هانیه توسلی، سام قریبیان، هومن سیدی، میلاد کی‌مرام، محسن کیایی و پریناز ایزدیار حضور دارند. با وجود اینکه فضای فیلمنامه، داستان، کارگردانی و هدایت صحیح مصطفی کیایی، شرایط یکدستی و توازن کمی و کیفی بازی بازیگران «خط ویژه» را فراهم کرده است، نباید از بازی خوب و معقول هومن سیدی در نقش یک هکر عاشق پیشه با رنگ و لعاب فانتزی و گاهی ابزورد گذشت که به خوبی توانسته دستاویزی برای باورپذیری و مطابقت زبان روایی فیلم با شخصیت مورد نظر ایجاد کند. همچنین مصطفی زمانی که به نظر می‌رسد قالب دیده شده او در آثار پیشین بیشتر شکسته شده با انعطاف بیشتری در قالب این نقش حضور پیدا کرده است. گروه بازیگران «خط ویژه» شاید به مفهوم رایج ستاره نباشند اما ترکیبی از بهترین‌های سینمای ایران هستند. بازیگرانی که در کنار هم حضوری قابل قبول در این فیلم دارند.

چند نکته درباره ویژگی‌های «خط ویژه»: بی شک در فراوانی تولید فیلم های موسوم به آپارتمانی که ذهن و چشم مخاطب را در فضایی بسته از یک خانه محبوس می‌کند، حضور یک درام شهری پر جنب و جوش در اکران نوروزی سال ۱۳۹۳ نوید گذران ساعاتی خوش را به مخاطب می‌دهد. فیلم «خط ویژه» به کارگردانی مصطفی کیایی یک  طنز اجتماعی و نقادانه است که گروه بزرگی از منتقدان به مفاسد اقتصادی در کشور را نمایندگی می کند و آینه ای است برای دیدن انسان های نامرئی که همیشه دستشان در میان بدی ها و زشتی ها و بسیاری از مفاسد اقتصادی کار می کند و کارگردان به سهم خود و با نگاه ناظر دوربین سینما بعنوان ابزار بیان هنری، برای آگاهی و رویارویی با این دست های مخفی که توازن اقتصادی و اجتماعی را بر هم می زنند، تلنگری دیگر می‌زند، هر چند که این قبیل افراد  با قدرت‌های کاذب و تکیه بر توان سیاسی خود هیچگاه دیده نمی‌شوند و جوانانی از جنس «خط ویژه» قربانی قدرت طلبی و جاه طلبی آنها می‌شوند. دوربین مصطفی کیایی با تیزبینی و با ملایمتی هنرمندانه این عدم تعادل اجتماعی در میان انسان‌های جامعه را به تصویر می‌کشد.

khate-vizhe3

یکی از نکاتی که با توجه به آثار قبلی کیایی باید به آن توجه داشت ، تثبیت یک زبان سینمایی خاص برای اوست. این زبان با توجه به دستورالعمل‌های فیلمنامه ای و کارگردانی و بهره گیری از قواعد ژانر اجتماعی و طنز، قابل ترجمه است.ورود به فضای یک طنز فانتزی که نمونه آن را در فیلم موفق «ضدگلوله» نیز شاهد هستیم ،یکی از خصایص ویژه کیایی این است که با نگارش فیلمنامه ای کم نقص، وحدت جمعی در میان بازی بازیگران و همچنین میزانسن‌ها و خرده داستان های پیش برنده به خوبی حس می‌شود. «خط ویژه» فیلمی است مطابق با سلیقه اکثریت مخاطبان این روزهای سینمای ما که هم به دنبال یک اثر با ریتمی درگیرانه می‌گردند و هم اینکه با زبان رایج و مورد پسند جامعه و بهره گیری از بازیگران جوان و چهره سینما و تعدد حضور آنها داستانی پرکشش را روایت می کند. هر چند که بی تردید کارگردان این فیلم  با بهره گیری از ابزار نوین که کمبود آن در بدنه سینما به شدت حس می‌شود و همچنین رفع ضعف‌های اقتصادی در روند تولید، از لحاظ ساختار و فرم قابلیت های بیشتری را از خود به نمایش می‌گذاشت.

آمار فروش: فیلم تازه مصطفی کیایی در شرایط مطلوب اما همراه رقیبان قدر روی پرده رفته. فیلم «معراجی‌ها» به کارگردانی مسعود ده‌نمکی بیشترین آمار مخاطب اکران نوروزی را تا امروز داشته. نمایش «چ» ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا تازه شروع شده و قطعا بخشی از مخاطبان اکران نوروزی جذب این اثر خواهند شد. «طبقه حساس» به کارگردانی کمال تبریزی هم یک کمدی سر حال است که می‌تواند مخاطب بالایی داشته باشد. «خط ویژه» به تهیه‌کنندگی منصور لشگری قوچانی در این شرایط دشوار روی پرده رفته و حدود ۱۰ روز که از اکران آن توسط هدایت فیلم در ۱۶ سینمای کشور می‌گذرد به فروشی در حدود ۱۲۰ میلیون دست یافته است که به نظر می‌رسد فروش قابل قبولی برای صاحبان این اثر نیست و طبیعی است که با ویژگی‌های یاد شده و پتانسیل جذب مخاطب در این فیلم، باید شاهد افزایش چشمگیر استقبال مخاطبان و فروش «خط ویژه» در روزهای باقی مانده از اکران نوروزی سینماها باشیم.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>