سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۵ اسفند ۱۳۹۲ در ۱۱:۴۲ ق.ظ چاپ مطلب

پیش‌بینی یک مدیر سینمایی درباره فروش فیلم‌های نوروزی/ اکران ۹۳ نگران کننده است

monabati

سیدهادی منبتی استقبال مخاطبان سینمای ایران از فیلم‌های اکران سال ۹۳ را نگران کننده ارزیابی کرد.

سیدهادی منبتی استقبال مخاطبان سینمای ایران از فیلم‌های اکران سال ۹۳ را نگران کننده ارزیابی کرد.

منبتی به سوره سینما گفت: به عنوان مدیرعامل موسسه تصویر شهر و کسی که مدیریت پردیس ملت را به طور مستقیم بر عهده دارد، باید بگویم متأسفانه اکران سال ۹۲ یک اکران متوسط رو به پایین بود. ما شاهد نزول کمی مخاطب بودیم و کیفیت فیلم‌ها نیز با سال ۹۱ تفاوتی نداشت تا با اتکا به آن بخواهیم به جذب بیشتر مخاطب امیدوار باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که فروش  سینماها در سال ۹۳ را چگونه پیش بینی می‌کند توضیح داد: در شرایط حاضر امیدواری به تغییر اوضاع چاره آخر ما است. با توجه به فیلم‌هایی که در جشنواره گذشته شاهد بودیم، من ماه های خوبی را برای سینماداران پیش بینی نمی‌کنم. من دو سوم آثار بخش مسابقه را تماشا کردم و این نگرانی را دارم که چه بر سر گیشه ۹۳ خواهد آمد. باید دقت فوق العاده ای روی مهندسی اکران صورت بگیرد. با توجه به اینکه در شورای صنفی نمایش نیز تغییراتی لحاظ شده و برای مثال جلسات  در وزارت ارشاد برگزار می‌شود، امیدوارم تصمیم‌گیری در سطح بهتری انجام شود.

مدیر عامل موسسه تصویر شهر گفت: در مصاحبه‌هایی که از برخی کارگردانان خواندم با جمله عجیبی مواجه شدم. آنان با افتخار می گفتند که ما برای مخاطب عام فیلم نساخته ایم و سوال من این است که برای چه کسی فیلم ساخته‌اید؟ مگر فیلم پرمخاطب بد است؟ فیلم اگر با مردم ارتباط برقرار نکند و مخاطب نداشته باشدد، چه سودی دارد؟ سینما وقتی سینماست که برای مردم باشد. نباید مخاطب را فراموش کرد. نمی‌توان با عنوان فیلم فاخر یا معناگرا تنها به پرورش یک معنا فکر کرد. باید دانست اگر گیشه خوبی به دست نیاید، آن معنا و پیام هم منتقل نمی‌شود.

منبتی در ارزیابی خود از اکران ویژه نوروزی ادامه داد: چند فیلم پرفروش را در این ترکیب قرار داده‌اند و ممکن است این آثار بر فروش یکدیگر سایه بیندازند. نمی‌خواهم با نگاهی بدبینانه از فیلمسوزی صحبت کنم، اما نمی توانم انکار کنم که برای تأمین گیشه در طول سال جدید نگرانی دارم. اینکه ما همه آثار پرفروش را در یک نوبت خاص قرار دهیم، بدون اینکه به فکر آینده باشیم، دور از تدبیر به نظر می‌آید و شاید فقر مخاطب را در آینده نزدیک به دنبال داشته باشد. با این حال برای زمان حاضر بابت فروش هر چه بهتر «طبقه حساس» امیدوار هستم و «معراجی‌ها» را به عنوان اثری به حساب می آورم که با سلیقه مخاطب هماهنگی دارد. «خط ویژه» هم فیلم خوبی است که با عامه جامعه ارتباط برقرار می‌کند و کاش همه این آثار گیشه پسند به طور همزمان اکران نمی‌شدند.

che

منبتی گفت: از میان آثار جشنواره سی و دوم فیلم فجر، «چ» و «شیار ۱۴۳» را فیلم‌های خوب حوزه دفاع مقدس معرفی می‌کنم و تأکید دارم برای فروش بهترشان باید حمایت جدی از طرف نهادها صورت بگیرد. منظور من از این حمایت جدی، اقدامات تبلیغاتی مناسب است. این فیلم‌ها باید به درستی معرفی شوند تا به آنچه حقشان است دست پیدا کنند.