سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۴ فروردین ۱۳۹۳ در ۱۱:۴۸ ق.ظ چاپ مطلب

مدیران فرهنگی بدیهیات را می‌دانند و عمل نمی‌کنند/ موانع تولید فیلم «کوروش کبیر»

sheikh-tadi

پرویز شیخ طادی نکات مورد اشاره مقام معظم رهبری درباره فرهنگ را بدیهیاتی عنوان کرد که از جانب مسوولان مورد غفلت قرار گرفته است.

پرویز شیخ طادی نکات مورد اشاره مقام معظم رهبری درباره فرهنگ را بدیهیاتی عنوان کرد که از جانب مسوولان مورد غفلت قرار گرفته است.

شیخ طادی به سوره سینما گفت: برای اولین بار نیست که مقام معظم رهبری، فرهنگ را به عنوان یک موضوع مهم و زیرساختی معرفی می‌کنند و توجه دارند بیشتر به آن پرداخته شود. اینگونه صحبت‌ها  از سال ۶۹ آغاز شد و تا همین روزها همیشه ادامه داشته و حتی در برخی سال ها بیش از یک بار به طور مفصل در سخنرانی ها به آن پرداخته شده است. اینکه معظم له فرهنگ را به عنوان یک دغدغه مهم معرفی کرده باشند، عجیب نیست آنچه باعث تعجب است این است که مسوولان فرهنگی به طور مکرر این بدیهیات را می شنوند و همچنان نسبت به آن کاستی روا می دارند. این همه تأکید ایشان، نشان دهنده آن است که مدیران میانی کارشان را به خوبی انجام نداده‌اند و بحران به مرحله هشدار رسیده که رهبر یک جامعه تا این حد نگران شده اند و همین موضوع است که جای تأمل دارد.

وی افزود: مسوولان فرهنگی به طور قطع نسبت به ماجرا عالم هستند و اگر حرکتی را صورت نمی‌دهند به خاطر گرایش سیاسی و سلیقه شخصی است. بارها در مورد  جنگ نرم اشاره شده و از فرهنگیان خواسته شده پاسخ مناسب در دفاع از فرهنگ وطن به بیگانگان داشته باشند، اما چه شد؟ هرازچندگاهی شاهدیم که فیلم های ضد ایرانی مختلفی ساخته می شود و ما هم واکنش مناسبی به آن نشان نمی دهیم. گذشته از موضوع فرهنگ، باید به مسئله اقتصاد هم بیش از پیش توجه کرد. مدت هاست دارد مقوله خودکفایی مطرح می شود و تأکید بر این است که متکی به نفت نباشیم، اما در عمل چه اتفاقی می‌افتد؟ باز بر سر میز مذاکره دست خالی ظاهر می شویم و تحریم ها بیشتر عرصه را بر ما تنگ می‌کند.

شیخ طادی با انتقاد  از کم کاری مسوولان مستقیم هر عرصه ادامه داد: آقازاده های ما که بر امور مهم مملکتی تصدی دارند، همگی مدارج بالای علمی خود را از دانشگاه های داخلی و خارجی دریافت کرده اند، پس ابدا نمی‌توان گفت این کم کاری از سر نا آگاهی صورت می‌گیرد. اگر موضوع ، اطلاعات روز جهان در حرکت امروز است، من از همه این آقایان می‌پرسم آیا به اینترنت دسترسی ندارند؟ آیا به راستی نمی دانند در دنیا چه چیز در جریان است؟ این آگاهی ها چرا به حرکت درخوری منجر نمی‌شود؟ گویی هر چقدر مغزهایمان بزرگ تر می شود، قلب‌های کوچک تری در سینه جا می‌گیرد.

این کارگردان سینما همچنین درباره پروژه متوقف مانده «کوروش» گفت: سرمایه گذارانی که برای این پروژه حاضر به همکاری شده بودند، پرداخت هزینه بیست میلیاردی آن را قبول کرده بودند، اما تنها شرط آنان مبنی بر تضمین اکران فیلم میسر نشد و منصرف شدند. البته ما هنوز کوتاه نیامده ایم و مصر هستیم «کورش» ساخته شود. تحقیقات درباره این شخصیت تاریخی بسیار مفصل بود و از کودکی کورش تا مرگ او را در بر می‌گرفت، بنابراین نمی‌توانستیم تنها در یک فیلم سینمایی حق مطلب را ادا کنیم. باید حتما یا یک مجموعه شود یا ۱۱ فیلم سینمایی. در تحقیقاتمان متوجه شدیم روایت‌های تاریخی اشتباهات زیادی دارد و به همین دلیل تدوین یک متن درست کار بسیار سختی بود که ما انجام دادیم و حالا نمی‌توانیم به سادگی موضوع را رها کنیم.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>