سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۶ فروردین ۱۳۹۳ در ۱۱:۵۱ ق.ظ چاپ مطلب

قصه زندگی عارف مشهور در «نشان بی‌نشان» روایت می‌شود

neshan1

مستند داستانی «نشان بی‌نشان» پرتره شیخ حسن علی اصفهانی عارف معاصر معروف به حاج آقا نخودکی در چهار قسمت ۳۰ دقیقه‌ای تولید شد.

مستند داستانی «نشان بی‌نشان» پرتره شیخ حسن علی اصفهانی عارف معاصر معروف به حاج آقا نخودکی در چهار قسمت ۳۰ دقیقه‌ای تولید شد.

به گزارش خبرنگار سوره سینما، تصویرداری این مستند با توجه به کثرت و تنوع موضوعی و اقلیمی با توجه به اینکه بستر واقعی داستان در شهرهای مشهد  و اصفهان و نجف رخ داده بود در ساوه انجام شد. به دلیل این که پیشتر مجموعه تلویزیونی «کلاه پهلوی» آنجا تصویربرداری شده بود و هنروران زیادی به بازی گرفته شده بودند سهولت کار را دو چندان کرد.

پیش بینی می‌شود این مستند در قالب سری برنامه های حدیث سرو پخش شود. البته نسخه بلند سینمایی آن هم برای حضور در جشنواره ها ساخته خواهد شد و تا اردیبهشت ماه آماده نمایش می‌شود. به جز بازیگر اصلی که به همراه گروه از تهران انتخاب شده همه هنروران از ساوه هستند . روایت این مستند از سال ۱۲۴۲ تا ۱۳۲۱ شمسی را در بر می گیرد.

با توجه به مقام شامخ این عارف ربانی و همچنین شناخت توده مردم به واسطه کرامات ایشان، فیلم یک بیوگرافی از زندگی تحصیل و آموزه های گهربار اوست. ایشان در کودکی تحت تعلیم و تربیت محمدصادق تخت پولادی در اصفهان بود. بعدها از اصفهان به مشهد و نجف برای تحصیل مهاجرت کرد. در نجف خدمت ایت الله مرتضی کشمیری و آقای بهاری رسید سپس در مشهد به خاطر عشق و علاقه به امام رضا(ع) تا آخر عمر مجاور ماند. وی اواخر عمر نیز به دلیل برخی مسایل سیاسی و اقتصادی به روستای نخودک نزدیک مشهد نقل مکان کرد. قبل از شهرت نخودکی ایشان به شیخ حسن علی شانه ساز شهرت داشت چون درآمد اصلی وی از کسب حلال و شخصی شانه سازی و کشاورزی تامین می‌شد و به خدمت و دستگیری مردم می پرداخت.

neshan2

برای تولید این مستند دو سال تحقیق انجام و یکسال هم صرف مصاحبه با مشایخ و علما شد. ۱۵ روز هم به بازسازی و تصویربرداری در فروردین امسال اختصاص داشت. این مستند به سفارش معاونت سینمایی با سیستم فول اچ دی ساخته شد. عوامل این مستند عبارتند از پژوهشگر، نویسنده و کارگردان و تهیه کننده: امیرحسین خلیل زاده، مدیر تولید: محمدهادی حیدری، مدیر تصویر برداری: حسن کمالی، موسیقی: حبیب خزاعی، گریم: حجت الله بابایی، طراح صحنه و لباس: سیما سلامی، تدوین: محسن محمدی، عکاس: بهاره سیری و بازیگر: هاشم  روحانی.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>