سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۹ بهمن ۱۳۹۱ در ۱۲:۲۱ ب.ظ چاپ مطلب
با «قاعده تصادف» در جشنواره فجر/

خطیبی: بهزادی به بازی نکردن در بازیگری معتقد است

ashkan-khatibi

اشکان خطیبی از همکاری در فیلم سینمایی «قاعده تصادف» به کارگردانی بهنام بهزادی ابراز رضایت کرد.

اشکان خطیبی از همکاری در فیلم سینمایی «قاعده تصادف» به کارگردانی بهنام بهزادی ابراز رضایت کرد.

سوره سینما- محمدکارت: اشکان خطیبی بازیگر جوان و با استعداد سینما، تئاتر و تلویزیون در سی و یکمین جشنواره فیلم فجر در فیلم سینمایی «قاعده تصادف» به کارگردانی بهنام بهزادی به عنوان بازیگر حضور دارد. با او درباره این فیلم و همکاری‌اش با بهزادی صحبت کردیم.

چگونه برای بازی در این فیلم دعوت شدید؟

اشکان خطیبی: این فیلم پیش‌تولیدی طولانی داشت و نزدیک به دوماه هرروز با بازیگران تمرین انجام می‌شد، در آخرین مراحل پیش‌تولید از من دعوت شد و من با اشتیاق قبول کردم.

در این فیلم قرار بود اغلب از بازیگران ناشناس تئاتر استفاده شود. درست است؟
بله از تعداد زیادی از بازیگران تست گرفته شده بود. تعدادی از بازیگران با استعداد تئاتر و چهره جدید در فیلم حضور دارند.

شما فیلم قبلی بهنام بهزادی«تنها دوبارزندگی می‌کنیم» را دیده بودید؟

بله . خیلی آن فیلم را دوست داشتم. برایم مهم بود که با این کارگردان همکاری کنم.

وجه تمایز عملکرد بهزادی در حوزه کارگردانی با دیگران در چیست؟

هرکدام از کارگردانان روش خاص خودشان را دارند. اما بهنام بهزادی نگرش و جهان بینی خاصی دارد که این نگاه در روند کاری اش تاثیرگذار است. او فیلمسازی است که در حیطه هدایت بازیگر، کارگردانی، فیلمنامه‌نویسی و تدوین توانایی دارد و این قضیه می‌تواند وجه تمایزش با بسیاری از همکارانش باشد. در این کار احساس خیلی خوبی داشتم. بهزادی به بازی نکردن در بازیگری معتقد است و شرایطی را فراهم می‌کند که لحظه‌ها کاملا واقعی و باورپذیر ارائه شوند.

داستان فیلم درباره یک گروه تئاتری است از تجربیات تئاتری خودتان به کار اضافه کردید؟

سینما یک کار گروهی است و بهزادی راه چگونگی تعامل با بازیگران را خوب می‌داند. مطمئنا سعی کردم با آرشیو ذهنی که از این مقوله داشتم خودم را درخدمت کار بگذارم.

داستان یک گروه تئاتری که قشر خاصی از جامعه را تشکیل می‌دهند برای مخاطب عام نیز می‌تواند جذاب باشد؟

داستان درباره یکسری انسان است که دست برقضا تئاتری هستند . بیشتر مسئله انسانی مورد توجه این فیلم است.

درطول کار ارتباط‌‌‌‌‌‌‌‌ شما با دیگر بازیگران چطور بود؟

از آنجا که کار در یک لوکیشن فیلمبرداری شد و ما اغلب اوقات در آن مدت باهم زندگی کردیم مانند یک خانواده ارتباط نزدیکی به لحاظ احساسی باهم داشتیم. اساسا این ماهیت تئاتر و سینما است که تداوم باهم بودن برای هدفی مشترک، ارتباط خوبی بین آدم‌ها ایجاد می‌کند.

بعضی کارگردانان زمانی برای تمرین می‌گذارند و بعد تولید را شروع می‌کنند. این روند چقدر به بازیگر فرصت تفکر و تامل بر روی نقش می‌دهد؟

خیلی روند خوبی است. اما متاسفانه برای همه فیلم‌ها این اتفاق نمی‌افتد حتی در تئاتر هم امروزه فرصت تمرین کمتر شده است. اما از آنجا که بازیگری یعنی خلق یکسری عادت و عبارت جدید از یک شخصیت، از این رو مجال تمرین، فرصتی برای کنکاش در نقش به بازیگر و کارگردان می‌دهد تا به واسطه این ممارست تمرین لحظات فیلم را باورپذیر و واقعی به تصویر بکشند.

با توجه به اینکه این فیلم در بخش بین الملل جشنواره نیز حضور دارد به لحاظ کیفی پیش بینی می‌کنید در چه درجه‌ای باشد؟

این فیلم با حساسیت و تلاش و همدلی ساخته شده اما از کیفیت و واکنش مخاطبان تا روز اکران نمیتوان پیشبینی خاصی کرد. اما خوشبختانه گویا از نظر کیفی از درجه مناسبی برخوردار بوده که در بخش بین الملل نیز حضور دارد. از این قضیه خوشحال هستم. مشتاقانه منتظرم آن را روی پرده ببینم.

فکر می‌کنید برای بازی در این فیلم کاندید دریافت سیمرغ بازیگری بشوید؟

به آن فکر نمی‌کنم. مهم ارتباط خوب فیلم با مخاطب است.