سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ در ۱۲:۵۶ ب.ظ چاپ مطلب
حجت‌الله ایوبی:

تولیدات حوزه هنری دغدغه ما است/ جنجال‌آفرینی به نفع سینمای ایران نیست

ayubi1

رییس سازمان سینمایی توجه به مخاطب و تقویت ارتباط مردم با آثار سینمایی را یکی از اولویت‌های برنامه‌هایش دانست.

رییس سازمان سینمایی توجه به مخاطب و تقویت ارتباط مردم با آثار سینمایی را یکی از اولویت‌های برنامه‌هایش دانست.

سوره سینما- محیا رضایی: حضور دکتر حجت الله ایوبی در سازمان سینمایی با حمایت و همدلی اهالی سینما همراه بوده. امتیازی که معاون سینمایی دولت قبلی از آن بی بهره بود. اگرچه کارنامه رییس سازمان سینمایی در ماههایی که پشت سرگذاشتیم فراز و فرود داشته و می‌توان به بعضی اقدامات او و تیم همراهش انتقاد داشت، اما تلاش وی برای برقراری آرامش و نگاه حرفه‌ای در سینمای بیمار این روزها، قابل توجه و شایان ستایش است. ایوبی می‌کوشد با گفتگو و تعامل موانع رشد و بقای سینمای ایران را از میان بردارد. با او در حاشیه بازدید از پشت صحنه فیلم سینمایی «مزار شریف» صحبت کردیم.

در ماههای اخیر بارها پشت صحنه فیلم‌های سینمایی حضور پیدا کردید. بازدید از «مزار شریف» چطور بود؟

حجت الله ایوبی: «مزار شریف» یکی از پروژه‌های مهم سینمایی کشور است. هم به دلیل حساسیت موضوع و اتفاق مهمی که در این برهه از تاریخ روی داد، شهادت دیپلمات‌های ایرانی و آزادی یکی از این عزیزان و حوادثی که قبل و بعد از این ماجرا به وقوع پیوست. این اتفاق در تاریخ سیاسی معاصر اهمیت ویژه دارد، به همین خاطر وظیفه خودم دانستم برای تشکر از کسانی که مدت زیادی است مشغول تحقیق درباره این موضوع و ساخت فیلم درباره آن هستند به دیدنشان بیایم و روند کار را از نزدیک دنبال کنم.

 با توجه به اخباری که این مدت از ارائه پروانه ساخت برای فیلم‌های مختلف منتشر شد چند پروژه سنگین در برنامه تولیدات امسال قرار دارد؟

در طرح‌ها و فیلمنامه‌هایی که تا کنون به دست ما رسیده چند پروژه سنگین پیشنهاد شده که در دست بررسی است. فعلا به قطعیت نمی‌توان تعداد این آثار را مشخص کرد. بحث محتوای فیلمنامه‌ها از یک طرف و بحث امکانات، بودجه و دستگاههایی که برای تولید قرار است ما را یاری کنند در حال بررسی است. در این زمینه اصرار من به بخش های فرهنگی مختلف کشور برای همکاری است. این تعاون از گذشته بوده و ما قصد داریم نگاه جدی تری به این همکاری داشته باشیم. برای این هدف باید اراده ملی برای ساخت آثار سینمایی شکل بگیرد. چند پیشنهاد داریم که برای رساندن به مرحله تولید با حوزه هنری و بخش‌های دیگر فعال در عرصه دفاع مقدس مذاکراتی انجام شده تا بتوانیم حق موضوعاتی که قرار است تبدیل به فیلم سینمایی شود را به درستی ادا کنیم.

یکی از اقدامات قابل ملاحظه این دوره از فعالیت‌های سازمان سینمایی کشور ارائه طرح اکران «هنر و تجربه» است. قرار است پس از سال‌ها در این بخش شاهد اتفاقی تازه باشیم؟

سینمای ایران بیش از ۴ دهه در حال کسب تجربه بوده و در این بین فراز و فرودهای فراوانی داشته. به نظر من حداقل هوشمندی در مدیریت پروژه‌ای بزرگ به نام سینمای ایران استفاده از تجربیات گذشته است. ما سعی کردیم این تجربه ها را با تیم‌های خوب و کارشناسان کار آزموده بررسی کنیم و به این نتیجه رسیدیم که باید برای سینمای فرهنگی و هنری که مخاطب کم‌تر اما مهمی دارد بطور خاص و جداگانه فکر ویژه داشته باشیم. به همین خاطر گروه سینمایی «هنر و تجربه» را راه اندازی کردیم . هدف اصلی این طرح کمک به اکران عمومی آثار هنری است. ما می‌خواهیم بار این قبیل فیلم‌ها را از دوش اکران عمومی کم کنیم تا اکران عمومی بتواند در عرصه‌های مربوط به خود موفق تر عمل کند. بعضی از این فیلم ها برای اکران عمومی گسترده مناسب نیستند اما آثاری از این دست باید ساخته شوند و به بخشی از فرهنگ سینما کمک کنند.

ayubi2

رویکردها و برنامه‌هایی که از ابتدا مد نظر داشتید چند در صد اجرایی شده؟ چقدر به اجرا شدن و تحقق همه وعده‌هایتان مطمئن هستید؟

خوشبختانه برنامه‌هایی را که از ابتدا برای کمک به سینمای کشور اعلام کردیم و برخی از آنها هم وارد مرحله مرحله اجرا شده تا الان عملی بوده‌اند. رویکرد اصلی ما در فضای کنونی، حفظ آرامش در سینما است. درک این موضوع مهم است که جنجال‌آفرینی واقعا به ضرر همه سینمای کشور است و آرامش و ایجاد فضایی امن به نفع سینما و هنرمندان است. هنرمندان بسیاری از طیف‌های گوناگون در این امر ما را یاری کرده‌اند. توجه ما در اصل به زیر ساخت‌ها است یعنی احیای اقتصاد سینما. باید سینمایی وجود داشته باشد که برسرش اختلاف نظر داشته باشیم، پس ماهیت سینما نباید تهدید شود.

سینما یعنی مخاطب و ما باید اول مساله مخاطب را حل کنیم. آشنایی مردم با سینما، تشویق بخش خصوصی در ساخت سالن‌های جدید و ایجاد فضاهای تازه برای اهالی سینما جزو برنامه‌های اصلی ما است. در بودجه مختصری که امسال در اختیار داریم سعی کردیم این مسایل را برجسته کنیم. یکی از این اقداماتی که شروع شد دیجیتال کردن سالن‌های سینما بود، تا هفته پیش ۲۱۰ سالن به این امکان مجهز شدند. همانطور که شاهد بودیم نتیجه استفاده از این سیستم، اکران موفق فیلم‌های نوروزی بود. بخشی از این استقبال بر می‌گردد به اکران فیلم‌های قابل اعتنا و دلیل دیگر دیجیتال شدن سالن‌ها و اکران همزمان فیلم‌ها در سراسر کشور است.

این نشانه‌ها ما را در ارائه طرحهایمان مصممتر می‌کند و این نتیجه را در بر دارد که رویکردهایمان عملی و قابل انجام هستند. وقتی چنین فضایی فراهم شود و فیلمسازان بتوانند فیلم‌هایشان رابرای مردم سینما دوست اکران کنند اتفاقات بسیار خوب دیگری هم خواهد افتاد که به تدریج نمود پیدا می‌کند. این بخش اصلی رویکردهای ماست. بخش دیگر شفافیت در کمک به ساخت فیلم‌های سینمایی و حمایت منطقی از تولیدات در بخش‌های مختلف فیلم کوتاه، انیمیشن و فیلم‌های بلند داستانی است. در حال حاضر مهمترین وظیفه ما این است که وضعیت سینمای کشور را از هر نظر به خصوص در بخش‌های مربوط به مخاطب، سالن‌های سینما، مناسبات بین مدیران و سینماگران به حالت عادی برگردانیم. ما نمی‌خواهیم معجزه کنیم فقط می‌خواهیم همه چیز سیر طبیعی خود را در پیش گیرد.

تعدادی از فیلم‌ها در سال‌های اخیر برای اکران مشکل داشتند. رفع مشکل نمایش عمومی این فیلم‌ها دغدغه شما است؟

یکی از مشکلات سینمای کشور نبود شرایط اکران برای فیلم‌هایی است که در سال‌های گذشته مشکل نمایش داشته‌اند. تعداد محدود سالن‌ها و ظرفیت پایین محیطی در ارائه و اکران برخی فیلم‌ها یکی از مسایلی است که حتما مورد توجه ما قرار می‌گیرد.این گنجایش با حجم تولیدات ما برابر نیست. از طرفی ما در سال جدید بعد از چندین ماه پر فراز و فرود این فیلم‌ها را بررسی کردیم و فراهم کردن چگونگی شرایط اکران را در دستور کار قرار دادیم. در این دوره ما برای ارائه پروانه ساخت تیمی را تشکیل دادیم که مورد اعتماد سینماگران هستند و فیلمسازان به این مساله اذعان دارند که مشاوران امین آنها برای بهبود شرایط سینما نمی‌خواهند یک فیلمساز بی جهت به دردسر بیفتد، وقت و سرمایه را هزینه فیلمی کند که عاقبتی برای نمایش نداشته باشد.

تلاش ما بر این است هر فیلمی که پروانه ساخت می‌گیرد پروانه نمایش هم برایش در نظر گرفته شود. جالب اینکه با ایجاد فضای اعتماد بین سینماگران و مدیران تا به حال هر فیلمنامه‌ای که به ما ارائه شده هیچ کدام مشکل ساخت و تولید نداشتند. من با همه گرفتاری‌هایی که دارم اکثر فیلمنامه‌ها را خوانده‌ام و معتقدم همه در فضای سینمای کشور قابل تولید هستند، چون با مولفه‌های سینمای امید همسویند. دراین فضای صمیمیت و اعتماد بنای سینما بر این نیست فیلم‌هایی تولید کند که می‌داند مشکل اکران پیدا خواهند کرد.

همانطور که مستحضرید تعداد سالن‌های سینمایی حوزه هنری افزایش پیدا کرده است. پیش از این به توسعه همکاری تان با حوزه هنری اشاره داشتید. رویکردتان برای این تعامل به چه صورت است؟

در تعامل و همکاری ما با حوزه هنری همین بس که تولیدات این نهاد یکی از دغدغه‌های ماست و بازدید و بررسی تولیدات آن ادعای ما را ثابت می‌کند. در چند جلسه با مدیران حوزه هنری مذاکرات خوبی داشتیم که در آینده شاهد نتایج مثبت آن برای سینما خواهیم بود. افزایش تعداد سالن‌های سینمایی که در اختیار حوزه هنری است اتفاقی خوب است که البته مسولیت حوزه هنری را در عرصه اکران سنگین‌تر می‌کند.

یکی از مباحثی که این روزها مورد توجه قرار گرفته نمایش مسابقات جام جهانی در سالن‌های سینمای کشور است. نظر شما درباره این طرح چیست؟

به نظر من اتفاق قابل توجهی است که سال‌های پیش هم رخ داده. من مخالف نمایش مسابقات جام جهانی در سالن سینما نیستم اگر شورای صنفی با رعایت همه ضوابط و اصول از همه جوانب موافق باشد بنده مخالفتی با این موضوع ندارم. معتقدم این ماجرا بهانه‌ای است برای اینکه مردم با دیدن تصویر روی پرده بزرگ آشناتر شوند و به سینما رفتن بیشتر عادت کنند.


One thought on “تولیدات حوزه هنری دغدغه ما است/ جنجال‌آفرینی به نفع سینمای ایران نیست”

  1. شلمچه نیوز می‌گه:

    باسلام، در صورت امکان این خبر را انتشار دهید: حال و روز سینمای بابل ناخوش است!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>