سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۰ بهمن ۱۳۹۱ در ۱۲:۳۹ ب.ظ چاپ مطلب
تیما امیری:

آبادانی‌ها حق دارند واقعیت زندگی‌شان را در «تاج محل» ببینند

taj mahal

تیما امیری بازیگر فیلم سینمایی «تاج محل» تأکید کرد مردم آبادان برای اولین بار فیلمی را می‌بینند که برای آنها و دغدغه‌هایشان ساخته شده است.

تیما امیری بازیگر فیلم سینمایی «تاج محل» تأکید کرد مردم آبادان برای اولین بار فیلمی را می‌بینند که برای آنها و دغدغه‌هایشان ساخته شده است.

تیما امیری بازیگری است که برای بازی در فیلم سینمایی «ماندو» در جشنواره بین‌المللی فیلم بیروت تقدیر شد. امیری که در فیلم سینمایی «تاج محل» ایفاگر یکی از نقش‌های اصلی داستان است درباره تجربه این فیلم و در ابتدا درباره تجربیات بازیگری‌اش به سوره سینما گفت: من از سال ۷۴ بازی در تئاتر را شروع کردم. در سال ۸۰ در فیلم «سفر سرخ» به کارگردانی حمید فرخ‌نژاد بازی کردم.

امیری گفت: در همان سال‌ها در «مزرعه پدری» رسول ملاقلی‌پور ایفاگر یکی از نقش‌ها بودم. در «گریه نکن سرزمین من» امیر قویدل و در تله فیلم «روی خط صفر» آرش قادری هم بازی کرده‌ام. در فیلم سینمایی «ماندو» به کارگردانی ابراهیم سعیدی که فیلمی درباره کردستان عراق بود یکی از نقش‌های اصلی را بازی کردم. این فیلم در جشنواره‌های پوسان، لوکارنو و جشنواره بین‌المللی بیروت مورد توجه قرار گرفت.

این بازیگر در ادامه درباره اولین مواجهه خود با فیلمنامه «تاج محل» گفت: فیلمنامه را که خواندم چیزی که بیشترین توجهم را جلب کرد این بود که در فیلمنامه تأکید بر نشان دادن شهریت آبادان و واقعیات زندگی امروز آبادانی‌ها بود. برای اولین بار فیلمی ساخته شد که برای آبادان و مردم آبادان است.

امیری افزود: همیشه آبادان را در فیلم‌های سینمایی جنگی و دفاع مقدس می‌دیدیم. هیچ وقت به خود آبادان و مردمش نزدیک نشدیم. با توجه به اینکه خودم اهل آبادان هستم خوشحال بودم که فیلم زاویه تازه‌ای به این شهر انتخاب کرده است.

وی در ادامه گفت: در فیلمنامه ابتدا قرار بود که شرکت نفت را محور داستان قرار داده شود ولی چون با مشکل امکانات مواجه شدیم قصه را در شرکت کشتی سازی تعریف شد. فیلم درباره یک حال و هوای انسانی است که در اثر فشار اقتصادی دارد از بین می‌رود.

این بازیگر با اشاره به نگاه جهانشمول فیلم اضافه کرد: هر نگاه انسانی در هر سرزمینی در اثر فشار اقتصادی و شرایط نامساعد زندگی ممکن است از بین برود. ما می‌خواستیم از این منظر به فشار اقتصادی که بر مردم آبادان وارد می‌شود و بعضا آنها را وادار به انجام رفتارهای ناخواسته می‌کند نزدیک شویم.

وی تأکید کرد: چون می‌خواستیم فیلم، لحن آبادانی‌اش را حفظ کند باید در انتخاب بازیگران و تمرینات فضایی یکدست را می‌ساختیم. فرصت چندانی برای تمرین و دورخوانی نداشتیم. مهم‌ترین سکانس برای کارگردان که بتواند شخصیت‌ها را بشناساند سکانس نشستن اعضای خانواده دور هم لب شط است.

امیری ادامه داد: این سکانس اولین سکانسی بود که شخصیت‌ها خود را تعریف می‌کردند و برای این سکانس تمرین زیادی داشتیم ولی به خاطر برخی مسائل نتوانستیم آنطور که انتظار داشتیم صحنه را بسازیم.

امیری گفت: برخی مواقع حین فیلمبرداری اگر وارد مکالمه با مردم آبادان می‌شدیم در ابتدا فکر می‌کردند این فیلم هم مثل خیلی فیلم‌های دیگر فقط از لوکیشن آبادان دارد استفاده می‌کند ولی وقتی می‌فهمیدند قصه فیلم درباره مردم آبادان و شهر آبادان است واکنش‌های خوبی نشان می‌دادند.

وی افزود: در فیلم پاساژها و مجتمع‌های مسکونی شیک آبادان را نمی‌بینیم بلکه واقعیتی را نشان می‌دهیم که اکثر مردم آبادان با آن درگیرند. بنابراین نشان ندادن خیابان‌ها و رنگ و لعاب احتمالی شهر در راستای سیاه‌نمایی نیست. این مردم بعد از جنگ و تا همین الان کمترین بی‌توجهی‌ها را شاهد بوده و هستند. پس حقشان است که در اولین فیلمی که برایشان ساخته می‌شود فضای واقعی شهرشان را ببینند. امیدوارم فیلم «تاج محل» عادلانه در جشنواره فجر مورد قضاوت قرار بگیرد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>