سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ در ۱۰:۰۰ ق.ظ چاپ مطلب

استقبال از میهمان ناخوانده‌ای به نام مرگ/ نگاهی به «زندگی جای دیگری است»

zendegi-jaye-digarist

فیلم «زندگی جای دیگری است» با استفاده از زبان و روایتی ساده و نقش‌آفرینی‌های درخشان بازیگرانش قابلیت استقبال مناسب از سوی مخاطب را دارد.

 فیلم «زندگی جای دیگری است» با استفاده از زبان و روایتی ساده و نقش‌آفرینی‌های درخشان بازیگرانش قابلیت استقبال مناسب از سوی مخاطب را دارد.

 میثم محمدی – سوره سینما: فیلم تازه منوچهر هادی که پیشتر با «یکی می‌خواد باهات حرف بزنه» استعداد و سلیقه سینمایی خود را نشان داده، در سی و دومین جشنواره فیلم فجر روی پرده رفت و به تازگی اکران عمومی شده. فیلم روایت روزهای پایانی زندگی مردی است که درگیر مشکلات خانوادگی و بحران‌های روحی است. فیلم در عین حال وجهی اجتماعی و رویکردی انتقادی دارد، بدون شعار و در قالب قصه‌ای تاثیرگذار ویژگی‌های انسان امروز را به تصویر می‌کشد.

خلاصه داستان: داوود بقایی که بواسطه شغلش (بهیار بیمارستان) مرگ بسیاری را دیده و خود واسطه بازگشت بسیاری به زندگی دوباره شده ، حالا خودش متوجه وجود یک تومور در مغزش شده و به گفته پزشک ۳ ماه فرصت دارد تا در این دنیای مادی نفس بکشد که این امر او را در تقابل با مرگ و بازنگری بر حال و گذشته اش قرار می دهد.

چند نکته درباره فیلم: این تفکر که انسان هیچگاه در این اندیشه نیست و نمی‌داند که چه وقت تقدیر دست مرگ را در دستانش خواهد گذاشت و غفلت از این امر مرگ را همچون مهمانی ناخوانده می کند.اینکه چنین موضوع و ایده ای را در دل بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌ها دیده ایم طبیعی است ، اما باز هم فکر میکنم که این اثر که یک درام اجتماعی است ، قابلیت تبدیل شدن به یک اثر متوسط رو به بالا را داشت. به نظر می رسد که تمرکز اصلی از هسته مرکزی داستان در فواصل مختلفی برداشته می شود و با رفت و برگشت های مداومی که به موضوعات و خرده پیرنگ های متعدد داستان شاهد هستیم ، نوعی اغتشاش و تشویش ذهنی در درک یکپارچه و متداوم پیام های فیلم بوجود می آید. البته این تشویش نه به معنای گنگ بودن یا پیچیدگی خاص فیلم است که اتفاقا یکی از ویژگی های فیلمسازی منوچهر هادی که در آثار قبلی او هم شاهد هستیم ، روایت ساده و مشت باز او برای تماشاگر است که مزد آن را در تلویزیون گرفته و تبدیل به یکی از فیلمسازان جوان و مورد اقبال مخاطب شده است.

اگر به عناوینی که در این اثر به آنها اشاره شده بازگردیم با یک فیلم در اصطلاح پر از محتوا و مضمون روبرو هستیم که تمامی این تلنگرها و گوشزدها و در واقع پیام ها نیز در قالب دیالوگ و بواسطه کنش های دو یا چند نفره بازیگران منتقل می شود که باز هم با براساس سلیقه کارگردان که این نوع ارتباط با مخاطب را می پسندد ، اتفاق افتاده است. ریتم اثر نیز براساس کسالتی که در ذات قصه و شخصیت های آن وجود داشت به نظر منطقی می آمد و شاید به نوعی شاید چندتکه بودن فیلمنامه و در واقع وجود چند جهان داستانی بلاتکلیف ، متفاوت و با پتانسیل بالا همچون تقدیر، امید، جایگاه خانواده و والدین ، تکبر و خودخواهی ، تردید و خیانت ،نازایی در ارتباط حسی ، فرزندان طلاق و …  که بی واسطه شخصیت هایی را به جریان اصلی فیلم وارد کرده بود و خیلی مستقیم و عریان طرح می‌شد و می‌گذشت، کمی به انسجام کلی اثر لطمه وارد کرده بود. در مجموع «زندگی جای دیگری است» اثری متوسط از کارگردانی جوان است که قابلیت استقبال از سوی مخاطب را دارد و باز هم می توان از روایت ساده و بی‌تکلف فیلمساز بعنوان یک مزیت نام برد ، چون براحتی می توانست در یک چرخش ساده ، اثری با مناسبات پیچیده سینمای خاص اندیش با مخاطب خاص بسازد که این اتفاق نیفتاده است.

نگاهی به نقش آفرینی‌ها: به جرات باید گفت که حامد بهداد با ایفای نقش داوود در «زندگی جای دیگری است» یکی از یکدست ترین و درست ترین نقش آفرینی های خود را در سالهای حضورش در عرصه بازیگری داشته است.این بازی روان و درست را باید از طرفی هم منشعب از شخصیت پردازی خوب فیلمنامه نویسان و انتخاب و هدایت درست کارگردان دانست که بهداد را برخلاف میل قالب خود به بازی بیرونی و اغراق شده، در یک فضای آرام تر به کار گرفته است. یکتا ناصر هم که در سالهای گذشته فاصله زیادی از بازی‌های گذشته خود گرفته ،در این اثر به خوبی توانسته نقش یک زن از طبقه پایین جامعه و معتقد به شرعیات را ایفا کند.در مجموع بازی‌های این فیلم در سطح قابل قبول و مناسبی قرار دارد که می تواند یکی از فاکتورهای موثر برای جذب مخاطب به سالن های سینما برای تماشای این اثر باشد.

اکران «زندگی جای دیگری است» و حاشیه‌ها: با وجود اینکه این فیلم پتانسیل بالایی برای فروشی مناسب در سینما دارد، اما نکته‌ای باعث شد تا منوچهر هادی کارگردان این اثر از شرایط بد اکران این فیلم توسط سید امیر سیدزاده تهیه کننده به شدت گلایه کند، هر چند که تهیه‌کننده اثر هم اعتقاد دارد که تشخیص داده زمان مناسبی برای اکران این فیلم است. اما هادی معتقد است که با نزدیکی به ایام جام جهانی فوتبال و از طرفی با وجود فیلم‌های پرفروش و میلیاردی روی پرده سینماها، امیدی به اکران موفق آخرین اثرش ندارد که باید نشست و دید پس از اکران «زندگی جای دیگری است» در سینماهای کشور که از هفته گذشته آغاز شده، حرف کدام یک صادق خواهد بود. با توجه به امتیازهای فیلم و تفاوت آن با بسیاری از تولیدات سینمای ایران در سال‌های اخیر، اکران مناسب «زندگی جای دیگری است» می‌توانست به دیده شدن شایسته این اثر بینجامد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>