سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۳ خرداد ۱۳۹۳ در ۱۲:۱۷ ب.ظ چاپ مطلب

روایت خاطرات روزهای اول جنگ در «دا»/ روزهای پایانی نگارش فیلمنامه «دا»

homayoun-asadian

همایون اسعدیان از تعلق خاطرش به کتاب «دا» و نمایش واقعیت دفاع مقدس در این پروژه صحبت کرد.

همایون اسعدیان از تعلق خاطرش به کتاب «دا» و نمایش واقعیت دفاع مقدس در این پروژه صحبت کرد.

این کارگردان در رابطه با جدیدترین فعالیت خود و انگیزه ساخت مجموعه «دا» به سوره سینما گفت: کتاب «دا» را قبل از اینکه از طرف حوزه برای ساخت مجموعه تلویزیونی پیشنهاد شود خوانده بودم و به شدت تحت تاثیر قرار گرفتم. همه ما به نوعی در دوران جنگ حضور داشتیم و من طی این سال‌ها کتاب های زیادی در رابطه با جنگ و هشت سال دفاع مقدس خوانده بودم اما این کتاب تنها اثری بود که مستقیم به روزهای پر التهاب خرمشهر پرداخت. آن زمان فکر نمی‌کردم شرایطی پیش آید که بخواهم فیلم را بسازم. چند ماه بعد منوچهر محمدی قرار بود چندکارگردان برای ساخت این مجموعه به حوزه هنری معرفی کند که من هم یکی از آنها بودم. از آنجا که حس خاصی به این کتاب داشتم کارگردانی را پذیرفتم و از دو سال پیش کار نگارش و تحقیق را شروع کردم که تا چند روز آینده به پایان می‌رسد.

وی که پیش از این فیلم سینمایی «بوسیدن روی ماه» را درباره مادران شهید ساخته گفت: این فیلم سینمایی مربوط به حاشیه جنگ است و داستان امروز خانواده شهدا و مفقودین است که بیست سال بعد از جنگ را روایت می‌کند می‌پردازد. پیش از این بازهم به داستان های حواشی جنگ فکر کرده بودم اما اینکه روایتی باشد مستقیم از حمله عراق و آن روزهای خرمشهر جذابیت دیگری داشت. اگرچه قصد نداریم صحنه های دلخراش را به صورتی که توصیف شده به تصویر بکشیم اما قطعا از المان‌هایی استفاده خواهیم کرد که نشانگر آن فاجعه باشد. نباید فراموش کنیم که مردم چه روزهای دهشتناکی را پشت سر گذاشتند سعی ما این است که با کمک تصاویر شرایط را نزدیک به واقعیت نشان دهیم.

اسعدیان افزود: از ابتدا برای ساخت این سریال با خانم زهرا حسینی دیدار داشتیم و در چند گفت و گو به این نتیجه رسیدیم که کتاب «دا» مبنا و بستر اولیه داستان ما باشد اما از منابع و کتاب های دیگر هم استفاده کنیم. ما یک بار فرصت داریم تا قصه روزهای اول خرمشهر را به تصویر بکشیم. قصه ای که در برخی روزهای آن خانم حسینی فقط در یک مکان حضور داشت مثلا در ۵ روز اول جنگ او در جنت آباد بود و ما از اتفاقات جاهای دیگر غافلیم یا مثلا ایشان در روز بیست و چهارم به دلیل اصابت ترکش از خرمشهر می رود و ۱۰ روز آخر حضور ندارد ما با استفاده از منابع دیگر پل زدیم تا از زوایای دیگر هم قصه را ببینیم. این پروژه روزهای آخر نگارش فیلمنامه را سپری می کند، از آنجا که خرمشهر فعلی هیچ شباهتی به خرمشهر قبل و بعد از جنگ ندارد برای تصویربرداری دکور ساخته می‌شود و ما پیش تولید سنگینی خواهیم داشت.

منوچهر محمدی تهیه کننده مجموعه عظیم «دا» محصول سازمان سینمایی سوره است. همایون اسعدیان پیشتر فیلم‌های سینمایی «بوسیدن روی ماه»، «شوخی»، «مرد آفتابی»، «۱۰ رقمی» و … را کارگردانی کرده است.

 


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>