سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۷ خرداد ۱۳۹۳ در ۱۱:۱۰ ق.ظ چاپ مطلب

روایت نسل‌کشی مسلمانان میانمار در «سرزمین مادری»/ «تولد در سرزمین سوخته» در راه پخش

sarzamin-madari

مستند «سرزمین مادری» ساخته مهدی عیوض زاده به موضوع نسل کشی مسلمانان در میانمار می‌پردازد.

مستند «سرزمین مادری» ساخته مهدی عیوض زاده به موضوع نسل کشی مسلمانان در میانمار می‌پردازد.

سید سلیم غفوری مدیر موسسه میثاق در گفتگو با سوره سینما آخرین وضعیت تولیدات موسسه میثاق را تشریح کرد و گفت: دو مستند آماده پخش داریم  که هر دو به اتمام رسیده است. مستند اول به نام «تولد در زمین سوخته» ساخته وحید فرجی است و مستند دوم به نام «سرزمین مادری» به کارگردانی مهدی عیوض زاده است. مستند «تولد در سرزمین سوخته» با موضوع حمله آمریکا به عراق و استفاده ارتش آمریکا از سلاح‌های اورانیوم است. این سلاح که به اورانیوم ضعیف شده معروف است از پسماندهای اورانیوم درست شده است. این سلاح کشتار جمعی آثار بسیار فجیعی بر روی انسان و محیط زیست دارد و به مراتب در جنگ آمریکا علیه عراق توسط ارتش آمریکا استفاده شده است.

مدیر موسسه میثاق اضافه کرد: در قسمتی از مستند می‌بینیم که این سلاح‌ها چه آثار زیانباری بر روی مردم یک منطقه داشته است به طوری که آمار سرطان در شهر فلوجه از سال ۲۰۰۶ به بعد چندین برابر می‌شود. در قسمتی از مستند نیز به استفاده اسرائیل از همین سلاح‌ها در جنگ ۳۳ روزه علیه لبنان اشاره می‌کند.

وی درباره تصویربرداری این مستند گفت: تصویربرداری این مستند در عراق، لبنان و ژاپن انجام شد. در این فیلم به لابراتوارهای آزمایش خاک می‌رویم تا آثار استفاده از این سلاح را به بیننده نشان دهیم. همچنین در قسمتی از فیلم به اروپا سفر می‌کنیم تا نظر کارشناسان را درباره این موضوع بدانیم.  این مستند در ۸ قسمت ۲۵ دقیقه‌ای آماده شده که در یک یا دو هفته آینده از یکی از شبکه‌های تلویزیون پخش می‌شود.

سید سلیم غفوری در ادامه گفت: مستند ۵۰ دقیقه‌ای «سرزمین مادری» درباره نسل کشی مسلمانان در میانمار است. در این فیلم مستندساز به کمپ‌های آوارگان میانماری در بنگلادش می‎رود و گزارشی از زندگی مسلمانان تهیه می‌کند. در این مستند می‌بینیم که مردم میانمار حتی از کمترین حقوق انسانی خود بهره‌مند نیستند. در ادامه مستند نیز سوالاتی در ذهن بیننده شکل می‌گیرد که سعی می‌کنیم به تمام آنها پاسخ دهیم. برای مثال به گفت‌ و گو با افرادی می‌پردازیم که دلیل ریشه‌ای این جنایت را در میانمار بررسی می‌کنند و هم چنین دلایل سکوت دولت میانمار درباره ین جنایت بزرگ را به کمک کارشناسان برمی‌شماریم. این مستند هم اکنون آماده پخش است که در حال رایزنی برای پخش آن از صدا و سیما هستیم.