سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۳ خرداد ۱۳۹۲ در ۸:۱۶ ق.ظ چاپ مطلب

در «فرزند صبح» تلاش کردم حق مطلب ادا شود/ علاقه به بازی در نقش‌های تاریخی

abdolreza-akbari-emam

بازیگر نقش امام خمینی (ره) در فیلم «فرزند صبح» تاکید کرد کوشیده بازی‌اش به واقعیت شبیه و وفادار باشد.

بازیگر نقش امام خمینی (ره) در فیلم «فرزند صبح» تاکید کرد کوشیده بازی‌اش به واقعیت شبیه و وفادار باشد.

سوره سینما- محیا رضایی: بازی در نقش یکی از بزرگترین شخصیت‌های تاریخ معاصر تجربه ای ویژه برای هر بازیگری است. عبدالرضا اکبری این بخت را داشته که در فیلم سینمایی «فرزند صبح» و فیلم تلویزیونی «یازده دقیقه و سی ثانیه» هر دو ساخته بهروز افخمی نقش امام خمینی (ره) بازی کرده و حضوری باورپذیر و دوست داشتنی داشته است. او در این گفت و گو از خاطره حضور در نقش امام خمینی (ره) صحبت کرده است.

چطور برای نقش امام خمینی در «فرزند صبح» انتخاب شدید؟

عبدالرضا اکبری: این سوال را باید از کارگردان بپرسید. اما تا آنجا که من می دانم بهروز افخمی یکی دو گزینه بیشتر برای این نقش مد نظر نداشت که بعد از تست گریم مرا برای نقش انتخاب کرد.

هیچ‌وقت برایتان سوال نشد که معیار انتخابشان چه بود؟

این مساله هیچ‌وقت دغدغه ذهنی من نبود. چون ظاهر نقش با گریم شکل می‌گرفت. آنچه اهمیت داشت حسسایت نقش بود و وقتی که برای چنین مسئولیتی انتخاب شدم اگرچه دیده ها و شنیده هایم در این زمینه کم نبود اما تصمیم گرفتم مطالعاتم را به طور جدی آغاز کنم. در این بین خواندن کتاب و دیدن عکس‌ها و تصاویر خیلی کمکم کرد. همینطور راهنمایی های کارگردان و ملاقات با بستگان و نزدیکان امام (ره) تاثیر بسزایی در ایفای نقش داشت.

بعد از اکران فیلم نظر بستگان و نزدیکان شان را هم در رابطه با بازیتان جویا شدید؟

این فیلم بعد از جشنواره هنوز اکران نشده و ما هم منتظریم تا مراحل فنی طی شود به همین خاطر فرصتی برای خانواده و نزدیکان ایشان فراهم نشده که فیلم را کامل ببینند.

خودتان چطور؟ فیلم و بازیتان را دوست داشتید؟

فیلم را خیلی دوست داشتم. به نظرم یکی از کارهای تاریخی وزین است که با دیدگاهی متفاوت سه مقطع از زندگی بنیانگذار جمهوری اسلامی را به تصویر می‌کشد. در بین آثار تاریخی مربوط به این دوران «فرزند صبح» ویژگی‌های منحصر به فرد دارد. در رابطه با بازی خودم هم تمام تلاشم را کردم بتوانم حق مطلب را ادا کنم. اما نتیجه زمانی معلوم می شود که نظر مردم را بدانم.

abdolreza-akbari-emam2

دومین تجربه بازی درنقش حضرت امام خمینی (ره) در تله فیلم «یازده دقیقه و سی ثانیه» چطور؟

این تله فیلم را هم بهروز افخمی کارگردانی کرد که مربوط می شود به خاطره حقیقی از زندگی امام راحل و نزدیکانشان که در آن مقطع زمانی حضور داشتند.

با توجه به کارنامه بازیگری تان به خصوص در سال های اخیر ایفای نقش های تاریخی انتخاب کارگردان است یا علاقه شخصی؟

نقش‌های تاریخی را خیلی دوست دارم، به این دلیل که بعد تازه ای از آگاهی را برای بازیگر به همراه دارد. من در سریال «معمای شاه» نقش سرلشکرزاهدی را دارم. کسی که در کودتای ۲۸ مردادماه نقش مهمی در تاریخ ایران داشت. کارهای تاریخی باعث می‌شود چهره ها و اندیشه هایشان از گوشه و کنار بیرون آمده و به تصویر کشیده شوند. لازمه این تصویر هم مطالعه دقیق کتبی و میدانی بازیگر است که بتواند هرچه بیشتر به اصول اولیه شخصیت پردازی پایبند باشد.

تا به حال چه نقشی مد نظرتان بوده که هیچوقت فرصت ایافای آن را نداشتید؟

من تا آخر عمرم بازیگر هستم . قطعا این فرصت پیش نخواهد آمد همه نقش‌های دنیا را بازی کنم، اما از نظر من فیلمنامه اگر خوب باشد نقش مثبت، منفی، سیاه یا خاکستری معنا ندارد. فیلمنامه است که بازیگر را به هر نقشی ترغیب می‌کند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>