سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۱ بهمن ۱۳۹۱ در ۹:۵۹ ق.ظ چاپ مطلب
فریده‌جهان‌آرا در گفتگو با سوره سینما:

فیلم «تاج محل» در راستای اهداف شهید جهان‌آرا است

jahanara-tajmahal

خواهر شهید محمد جهان‌آرا فیلم سینمایی «تاج محل» را یکی از تاثیرگذارترین آثاری که تاکنون درباره خطه آبادان و خرمشهر ساخته شده دانست و آن را تحسین کرد.

خواهر شهید محمد جهان‌آرا فیلم سینمایی «تاج محل» را یکی از تاثیرگذارترین آثاری که تاکنون درباره خطه آبادان و خرمشهر ساخته شده دانست و آن را تحسین کرد.

سوره سینما- محمد کارت: فیلم سینمایی «تاج محل» نخستین ساخته دانش اقباشاوی برشی از زندگی مردمی است که در آبادان پس از جنگ زندگی می‌کنند، فیلمساز با توجه به تجربه شخصی خود کوشیده در فیلمش جهانی باور پذیر طراحی کند. «تاج محل» اگرچه قصه امروز است اما پیوندی عمیق با قهرمانان و خاطرات دوران دفاع مقدس دارد، نام شهید محمد جهان آرا یکی از بزرگترین قهرمانان دوران دشوار جنگ با خاطرات خرمشهر و آبادان گره خورده است، خواهر این شهید بزرگوار یکی از تماشاگران فیلم «تاج محل» بود.

فریده جهان‌آرا که شامگاه یکشنبه هشتم بهمن ماه در سینما آزادی یکی از مهمان‌های ویژه نمایش فیلم سینمایی «تاج محل» محصول حوزه هنری بود، درباره تاثیر پرداختن این فیلم به دغدغه‌های مردم آبادان و فضای واقعگرایانه آن به سوره سینما گفت: این فیلم واقعا روایتگر یک خانواده اصیل آبادانی است. فضای شهر دراین فیلم کاملا ملموس است و مردمان آن را که همواره دچار مشکلات بسیارمانند: فقر، بیکاری، نبود امکانات شهرسازی مناسب و … هستند را کاملا واقعی نشان داده است. با تماشای این فیلم احساس کردم یکی از اعضای خانواده شخصیت‌های فیلم هستم.

وی افزود: روابط آدم‌ها، شادی وغم‌های فیلم واقعی است. آبادان و خرمشهر که به اعتقاد پدرم در دوران دفاع مقدس یک کشور را نجات داده و دارای ذخیره‌های نفتی و ثروت بسیار است چرا باید بیکاری و فقر در آن بیداد کند ۷۰ درصد مردم از بهزیستی به علت فقر حقوق بگیرند. «تاج محل» نگاه دقیقی به مسئله فقر در این شهر دارد و مخاطب سوالات مردمی که در چنین شرایطی زندگی می‌کنند را در ذهن خود واکاوی می‌کند.

جهان آرا ادامه داد: شهید محمدجهان‌آرا جمله‌ای دارد که « تو را به خدا بروید و بگویید به خرمشهر چه گذشت» سینما باید به اتفاق‌های این شهر نگاه دقیق‌تری داشته باشد. محمد همیشه از فقر متنفر بود و تا آنجا که می‌توانست با آن مبارزه می‌کرد. یادم است در دوران جوانی لباسی گران قیمت برای خودم خریدم، او مرا به خیابان برد و به من مردم فقیر را نشان داد و گفت: به این فکر کن اگر این لباس را بپوشی، شاید دختر فقیری که هم سن و سال تو است ببیند و از نداشتنش حسرت بخورد و به فساد کشیده شود. «تاج محل» وجدان‌ها را نسبت به مقوله فقر در آبادان و خرمشهر بیدار می‌کند و این قضیه به نظرم کاملا در راستای اهداف محمد و همرزمان شهیدش است.

وی افزود: یکی از وظایف سینما نشان دادن ناهنجاری‌ها، فقر ومسائل دیگری که مردم درگیر آن هستند است، تا برای مدیران و مسئولان این مسائل به چالش کشیده شود و آنها را رفع کنند. سینما باید صدای مردم باشد و مردم خودشان را در فیلم‌ها ببینند. این فیلم بدون آنکه اغراق و بزرگنمایی در تاثیر فقر بر جامعه انجام دهد، خوب و واقعی آن را روایت می‌کند. خانواده‌ای که در فیلم به تصویر کشیده شده نماینده مردم این شهر هستند که در قبل و بعد انقلاب تاثیرزیادی در کشور داشته‌اند، وهمچنان دچار عدم امکانات‌اند اما صبورانه و بی ادعا به اخلاق و خواسته‌های نظام پایبندند.

خواهر شهید جهان آرا ادامه داد: فیلم‌های زیادی درباره آبادان و خرمشهر ساخته شده اما بسیاری از آنها نتوانستند حق مطلب را ادا کنند. من فیلم‌های سینمایی زیادی درباره دفاع مقدس و زندگی مردم خوزستان دیدم که حتی با هزینه‌های زیادی ساخته شده‌اند. اما اغلب هیچ احساس نزدیکی و قرابتی به آنها نداشتم. اما با دیدن «تاج محل» حرف و خواسته مردم آبادان را درآن دیدم و فضای این فیلم بر تماشاگران دیگر نیز بسیار تاثیرگذار بود، به طوری که بعد از اتمام فیلم سکوت سنگینی درسالن به وجود آمد که معلوم بود فیلم اثرخودش را گذاشته است.

فریده‌جهان آرا در پایان گفت: باید از حوزه هنری تشکر کرد که با اهمیت دادن به نسل جوان به این فیلمساز با استعداد اعتماد کرده تا با حمایت این نهاد فیلمی تاثیرگذار از مردم این خطه پس از سال‌ها ساخته شود.