سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۱ خرداد ۱۳۹۳ در ۱۱:۴۱ ق.ظ چاپ مطلب

سفر هنرمندان فردا صبح به برزیل/ حاشیه‌های ناتمام پروژه «یار دوازدهم»

yare-12

هنرمندان حاضر در پروژه «یار دوازدهم» فردا صبح پنجشنبه ۲۲ خردادماه به برزیل سفر می‌کنند.

هنرمندان حاضر در پروژه «یار دوازدهم» فردا صبح پنجشنبه ۲۲ خردادماه به برزیل سفر می‌کنند.

سوره سینما- فردا پنجشنبه ۲۲ خردادماه ساعت ۵ صبح گروهی از بازیگران و هنرمندان برای تشویق تیم ملی فوتبال به برزیل سفر می‌کنند، آنها در شهر گوارولهوس در کنار کمپ تیم ملی حضور خواهند داشت و بازیگران تیم فوتبال را در رقابت‌های جهانی تشویق خواهند کرد. طبق اطلاعات به دست آمده این سفر یک تا دو هفته به طول خواهد انجامید، اما این پایان قصه نیست. ماجرای سفر به برزیل از مدتی پیش کلید خورده، کافی است یک فلاش بک به گذشته بزنیم، اواخر سال گذشته با تمهیدات برخی مسئولان قرار شد تعدادی از هنرمندان با عنوان گروه «یار دوازدهم» در کنار فوتبالیست‌های ایرانی برای حمایت از تیم ملی به برزیل سفر کنند.

این برنامه از همان اول با برگزاری اولین نشست حاشیه‌های مختلفی همراه داشت. به گفته برخی دست اندرکاران حواشی پیش آمده کار اجرا را به سختی پیش برد تا جایی که اسپانسر از ادامه کار منصرف شد و در روند کار هم تغییر پیش آمد. آنچه ذهن بسیاری را متوجه کرده بود این که چرا لازم است گروهی از بازیگران سینما و تلویزیون به برزیل سفر کنند؟ هزینه این سفر چگونه و از طریق کدام نهاد تامین می‌شود؟ چرا همه چیز این قدر غیرشفاف و در گوشی است؟ این فضا باعث شده بود شک و شبهه درباره دلایل این سفر و مسافرانش بیشتر شود. شاید فشار افکار عمومی باعث شد که در نهایت تعدادی از بازیگران از همراهی با این پروژه منصرف شوند.

الهام چرخنده یکی دیگر از مسافران این پروژه عجیب گرفتار حاشیه‌هایی از نوعی دیگر شد و در نهایت از همراهی گروه بازماند. یکی دیگر از مسائلی که پرسش‌های فراوانی درباره حامی مالی این پروژه به وجود آورد، اعلام مبلغ ۴ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری برای این سفر در نشست خبری گروه بود. در شرایطی که از نظر زمانی مردم در گیرودار ثبت نام برای یارانه‌ها بودند و دولت تازه با مشکلات اقتصادی فراوان روبرو بود، حسی منفی نسبت به متولیان این سفر به وجود آورد. در حالی که سیدجواد هاشمی تهیه کننده این پروژه، حاضر به صحبت با رسانه ها نبود و محمدحسین لطیفی کارگردان پرکار این روزها، به تماس‌هایش پاسخ نمی‌داد، اخبار ضد و نقیض فراوان از داخل این گروه به بیرون درز می کرد.

به هر حال خبر از اختلاف اعضای گروه بلاخره عیان شد و به سمتی پیش رفت که در نهایت اختلاف درون گروهی به عنوان عامل اصلی ماجراها عنوان شد، هر چند در پس پرده حرفهای بسیاری برای طرح وجود داشت که راهی به رسانه‌ها نیافت. پیش از این قرار بود ۴۰ تا ۵۰ ورزشکار و هنرمند در این پروژه فرهنگی حضور داشته باشند و مستندی به کارگردانی محمدحسین لطیفی برای پخش از شبکه نمایش خانگی درباره این حضور ساخته شود.

جمشید مشایخی که بعد از شوخی و توهین برخی افراد به لیونل مسی از طریق رسانه‌های مجازی و بازتاب آن روی آنتن برنامه ورزشی ۹۰ از این بازیکن دلجویی کرد، به خواست مسئولان ورزشی از باشگاه استقلال و پرسپولیس بازدید کرد و برای حضور در برزیل هم دعوت شد، اما این برنامه کنسل شد. لاله اسکندری، نیوشا ضیغمی، مسعود رایگان، رویا تیموریان، فاطمه گودرزی، پژمان بازغی، کامبیز دیرباز و فرزاد فرزین آنهایی بودند که از سفر به برزیل انصراف دادند. محسن تنابنده، امیرعلی دانایی، اصغر همت که از اعضای تیم فوتبال هنرمندان هستند، ممکن است در این سفر نباشند. اما رضا یزدانی، کامران تفتی، سام درخشانی و پژمان جمشیدی حتما به این سفر می روند.

این روزها که شمارش معکوس برای شروع جام جهانی آغاز شده، هومن طالبی دیگر سرمایه گذار این پروژه نیست، اما روند کار کماکان پیش می‌رود. ویزا و بلیت همه هنرمندان گرفته شده و طبق آخرین اخبار حضور ۲۰ نفر از هنرمندان در این سفر قطعی است. برای ساخت این مستند مبلغی هم به هنرمندان اعزامی دستمزد تعلق می‌گیرد اما با نبود اسپانسر تغییراتی در میزان قرارداد رخ داده که در این صورت سفر برزیل با توافق دو طرفه هنرمندان و مدیران پروژه امکان پذیر است. آنچه در روزهای پیش اتفاق افتاده این تصور را به وجود می‌آورد که ماجرای «یار دوازدهم» به این زودی به پایان نمی‌رسد. قصه این سفر پرحاشیه با سکوت برگزارکنندگان آن ابعاد بیشتری می‌گیرد و با بازگشت آنها جدی تر خواهد شد.

 ***

محمدحسین لطیفی کارگردان، سیدجواد هاشمی تهیه‌کننده، ایرج طایفه مدیر تولید و عزیز‌الله محمدی رئیس اتحادیه فوتبال از بانیان برگزاری پروژه «یار دوازدهم» هستند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>