سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۲ بهمن ۱۳۹۱ در ۱۰:۰۵ ق.ظ چاپ مطلب
گزارش سوره سینما از افتتاحیه جشنواره فیلم فجر/

یاد درگذشتگان، شعار همدلی و آتش بازی در آغاز یک جشن بزرگ

eftetahieh-fajr

آیین افتتاحیه سی و یکمین جشنواره فیلم فجر شامگاه چهارشنبه ۱۱ بهمن ماه در تالار وحدت برگزار شد.

آیین افتتاحیه سی ویکمین جشنواره فیلم فجر در محل تالار وحدت با حضور وزیر ارشاد،رئیس سازمان سینمایی،رئیس حوزه هنری و جمعی از مسئولین و هنرمندان طراز اول سینمای ایران با اجرای مهدی سلوکی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی سوره سینما پس از تلاوت قرآن مجید و پخش سرود جمهوری اسلامی، با پخش کلیپی از لحظات ماندگار سینمای ایران سال نوی سینمایی تبریک گفته شد.در ادامه محمدرضا عباسیان دبیر جشنواره‌ی فیلم فجر ،جواد شمقدری رییس سازمان سینمایی و سید محمد حسینی وزیر ارشاد به ایراد سخن پرداختند.

اختلاف صنفی ناشی از عدم شناخت سینماست

جواد شمقدری رییس سازمان سینمایی ضمن تبریک میلاد پیامبر اکرم (ص) و دهه فجر انقلاب گفت: خوشحالم که اکنون همزمان با میلاد پیامبر اکرم (ص) و در آستانه سی‌وچهارمین سالگرد دهه فجر، سینمای ایران وارد دهه چهارم فعالیتش می‌شود. در دهه چهارم باید آینده سینمای ایران پایه‌ریزی شود و فارغ ازاینکه نسبت به این سه دهه گذشته و افت و خیزهای آن چه ارزیابی داریم به چند ویژگی شاخص سینمای ایران توجه کنیم.

وی افزود: سینمای ایران یک پدیده شگفت‌انگیز است که در عرصه داخلی و خارجی جایگاه بسیار ویژه‌ای دارد. ویژگی سینمای ایران ظرفیت، توان فکری، محتوایی و هنری است که در اختیار آن است.

شمقدری در ادامه گفت: سومین ویژگی که باید ما در دهه چهارم فعالیت سینمای ایران به آن توجه کنیم، این است که ایران پذیرفته در پرتوی آرمان‌های انقلاب اسلامی و برای حضور در رقابت‌های جهانی و همچنین تاثیرگذاری در آنها و افکار مختلف، به شدت محتاج به یک سینمای پرشور و موثر است. اما معتقدم برای داشتن چنین سینمایی، نیازمند شناخت از وضعیت کنونی سینمای ایران هستیم تا بتوانیم برای دهه چهارم فعالیتش برنامه‌ریزی کنیم.

شمقدری با تاکید بر اهمیت اقتضاعات سینمای ایران بر تلاش بر حذف فرهنگ ها توسط استکبار جهانی و تاکید کرد. وی ادامه داد:دومین اقتضای امروز، دانش و تکنولوژی سینماست که آنقدر پیشرفته شده که با بن‌مایه قبلی دیگر نمی‌توان طی طریق کرد. سومین اقتضای امروز سینما، توجه به ماهیت تحمیلی سینماست که باید به جای انکارش، آن را شناخت و به کار گرفت. چه بخواهیم و چه نخواهیم، ماهیت سینما در دنیا سرگرمی است و به سرمایه‌گذاری‌های بسیار زیاد نیاز دارد، این سینما می‌تواند با برنامه‌ریزی درست هم قالب هنری و هم پیام‌های متعددی داشته باشد، یادمان باشد که سینما به شدت اثرگذار است.

وی پیرامون اختلافات و دعواهای سینمای ایران گفت:آنچه که امروز به عنوان اختلافات صنفی یا اجرای مطرح می‌شود، ناشی از ضعفی است که به عدم توجه به ماهیت سینما بازمی‌گردد. معتقدم بقای سینمای ایران در گروی شناخت درست این ماهیت و بهره‌گیری مناسب از آن است.

شمقدری با تاکید بر اهمیت نسل جوان افزود: جشنواره امسال نشانه‌ای از فصل جدید سینمای ایران است. نسل چهارم زنگ خطر را برای نسل‌های گذشته به صدا در آورده و از حضور جدی خود در عرصه سینما خبر می‌دهد. نسل دوم و سوم نیز که در جشنواره حضور دارند و من نیز از این نسل هستم، در جست‌وجوی مسیرهای طی نشده و در حسرت فرصت‌های از دست رفته است. همچنین تلاش‌های نسل اول نیز نشان می‌دهد که سینما چقدر بی‌رحم است و در عرصه تجربه روز به روز سخت‌تر و مهارنشده‌تر می‌شود. خوشحالم که جشنواره سی‌ویکم شاهد حضور نمایندگانی از همه نسل‌های سینمای ایران است.

 وی در پایان گفت: همانطور که در هفته‌های اخیر بعضی از رسانه‌ها جشنواره را محلی برای همدلی سینماگران می‌دانستند، امیدوارم که این انتظار در جشنواره سی‌ویکم عملی شود.

 وزیر ارشاد: سینمای بعد از انقلاب کوشیده تا مستهجن نباشد

 سپس وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اهمیت برگزاری جشنواره فجر گفت: سینما کلید پیشرفت کشور است آنگاه که آنرا گم نکنیم و برای ورود ناگزیر به از جا کندن و برداشتن لولا نشویم که خانه بی‌در، امنیت خود را از دست می‌دهد و هرکس به خود اجازه‌ی ورود می‌دهد.

وی افزود:سینمای پس از انقلاب گرچه کوشیده است به سمت استهجان نرود، لیکن کافی است که کار، خدای ناخواسته، به ابتذال بکشد و خوش‌ناخوا‌هان آنرا به انفعال بکشند.سینما امروز رسالتی دارد، صدبار مسوولانه‌تر از گذشته، اگر به رنج، این نظام برپای ایستاده است، و به‌خون، چهره سرخ نگه داشته است بر هنرمند است که تن به آسودگی نیالاید و راه راحت نپیماید.

سینما کلید پیشرفت کشور است آنگاه که آنرا گم نکنیم و برای ورود ناگزیر به از جا کندن و برداشتن لولا نشویم که خانه بی در، امنیت خود را از دست می‌دهد و هرکس به خود اجازه‌ی ورود می‌دهد. سینماگر باید از کلید معرفت و تعهد خود با تمام وجود مراقبت کند و حریم خود و دیگران را مواظبت کند. انتخاب مسوول از دایره‌ی هنرمندان این حوزه نیز با همین دیدگاه صورت گرفته است.

وی با تاکید بر تنوع موضوعی فیلم ها ادامه داد:سی و یکمین جشنواره‌ی فیلم فجر با تمایزی محسوس و تنوعی ملموس از اقلیم و موضوع، نقد سالم و مفید اجتماعی، دفاع مقدس و گونه‌ی دینی و حضور چشمگیر جوانان و فیلم‌اولی‌ها و نیز استقبال بین‌المللی، به‌نظر می‌رسد به تعریض جاده و علائم راهنما، مجهز گردیده است.

در ادامه ، کلیپ‌هایی از بخش‌های مختلف جشنواره و هیات انتخابی داوری برای حاضران در سالن و بینندگان این مراسم در شبکه نمایش پخش شد. در ادامه سیمرغ بلورین بهترین عکس فیلم به امید صالحی برای مجموعه عکس‌های فیلم «روزهای زندگی» اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین طراحی پوستر برای فیلم‌های حاضر در جشنواره سی‌ام فجر (سال قبل) به فرشته طائرپور برای طراحی پوستر فیلم «آیینه‌های روبه‌رو » اهدا گردید.

 سیمرغ به قالیباف رسید!

فرشته طائرپور پس از دریافت سیمرغ بهترین پوستر فیلم،با اهدای جایزه اش جایزه‌اش را به شهردار تهران گفت: به عنوان یک تهیه کننده این جایزه را به آقای قالیباف شهردار تهران تقدیم می‌کنم اما نه به خاطر خدماتی که برای شهر تهران انجام می‌دهد بلکه به خاطر توجهی که در شهر به سینمای ایران دارند.

وی در ادامه گفت: متاسفانه‌ با قدم زدن در شهر می‌توان سهم نزدیک به صفر سینمای ایران را در عرصه‌های تبلیغاتی در مقایسه با تنقلات، لوازم خانگی و موبایل‌ها و… مشاهده کرد. در پایتخت کشوری که صاحب سینمای ملی است جا دارد با چهره سینمای نجیب ایران مزین شود. هیچ اشکالی ندارد که با افتخار چهره شهرمان را مزین به این سینما کنیم.

 طائر پور ادامه داد: در این روزگاری که از همه طرف به سینما جفا می‌شود، حق است که به سینمایی که عوارض پرداخت می‌کند توجه بیشتری شود. طائرپور به عنوان طراح پوستر فیلم «آیینه‌های روبه‌رو» از عسل شاکری دخترش به عنوان مجری ایده اش برای این فیلم نام برد. باید از همه غایبینی که می‌توانستند در این مراسم باشند و نیستند مانند مسعود بهنام عزیز و همه غایبینی که می‌توانستند در اینجا حاضر باشند و نیستند، مانند رخشان بنی اعتماد را خالی کنم.

 در ادامه مراسم پس از صحبت‌های علی عطشانی پیرامون فیلمش،آقای الف و محمدرضا عباسیان در مورد تجهیز سینماها از سیروس شقایقی، منوچهر قاضی‌زاده و شیرافکن از طراحان قدیمی سردر سینماهای ایران تقدیر شدند. در ادامه از جهانگیر الماسی و نادر طالب زاده تقدیر به عمل آمد.

تقدیر مریلا زارعی از مهری شیرازی

سومین تقدیر افتتاحیه سی‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر به تقدیر از مهری شیرازی چهره‌پرداز باسابقه‌ی سینمای ایران اختصاص داشت.مریلا زارعی درباره‌ی مهری شیرازی گفت: هیچ وقت تا این حد قلبم این‌قدر تند نمی‌تپید. فکر می‌کنم من بازیگری هستم که دلیل حضورم در صحنه‌ی بازیگری، حضور طراحان چهره‌پرداز چیره‌دستی بوده که در سینما حضور داشتند. من به واسطه‌ی مهین نویدی (از چهره‌پردازان باسابقه‌ی سینمای ایران) به عرصه‌ بازیگری وارد شدم. من با دستان پرمهر مهری شیرازی تمام این سال‌ها را سپری کردم.

بازیگر جدایی نادر از سیمین ادامه داد: دستان پرمهر او در پشت صحنه به ما انرژی می‌داد اما شاید وقتی جایزه‌ای می‌گرفتیم یادمان می‌رفت دست چیره‌دست فردی به نام مهری شیرازی به دنبال ما بوده و آن‌طور که باید یادشان نکردیم. برای من امشب شب ارزشمندی است و در مقابل این جمع از شما می‌خواهم که اجازه دهید در مقابل خانم شیرازی زانو بزنم و دستش را ببوسم.

مریلا زارعی پس از این سخنانش در میان استقبال بسیار زیاد حاضران در سالن روبه‌روی مهری شیرازی زانو زد و دست او را بوسید که این اقدام او با تشویق بسیار زیاد حاضران همراه شد.

 تقدیر جمعی از جمشید مشایخی

بخش آخر مراسم افتتاحیه سی‌ویکمین جشنواره فیلم فجر به تقدیر از چندین دهه حضور جمشید مشایخی در سینمای ایران اختصاص داشت.در این بخش پس از پخش کلیپی درباره‌ی ویژگی‌های مشایخی، او در میان تشویق بسیار زیاد حاضران که ایستاده بودند به تنهایی روی سن حاضر شد و پس از آن محمد سلوکی مجری برنامه از جوانان و پیشکسوتان حاضر در سالن خواست هرکه مایل است برای تقدیر از مشایخی روی سن بیاید.

 پس از این سخنان امین حیایی، پویا امینی، رضا ناجی، کوروش تهامی، محمد متوسلانی و مسوولانی چون جواد شمقدری، سید احمد میرعلایی، محمدرضا عباسیان، روی سن آمدند و جمشید مشایخی با همه‌ی آنها روبوسی کرد.

جمشید مشایخی سپس پشت میکروفن رفت و پس از خواندن شعری از حافظ گفت: افتخار می‌کنم که همیشه شاگرد هستم. او پس از آن صحنه را بوسید و به میان حاضران بازگشت.

با پایان تقدیر از جمشید مشایخی و اجرای گروه موسیقی برای حاضران،مراسم افتتاحیه با آتش بازی به پایان رسید.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>