سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۱ تیر ۱۳۹۳ در ۱۲:۱۲ ب.ظ چاپ مطلب

یک مستند درباره آوارگان فلسطینی در سوریه/ ماجراهای مهاجران عرب

yarmook

مستند «یرموک بهانه‌ای برای آزادی» به کارگردانی سیدمحسن موسوی درباره آوارگان فلسطینی در سوریه است.

مستند «یرموک بهانه‌ای برای آزادی» به کارگردانی سیدمحسن موسوی درباره آوارگان فلسطینی در سوریه است.

سید محسن موسوی کارگردان مستند «به نام آزادی» در گفت‌وگو با خبرنگار سوره سینما از اتمام فیلمبرداری و تدوین مستند جدید خود به نام «یرموک بهانه‌ای برای آزادی» خبر داد و گفت: موضوع این مستند درباره آوارگان فلسطینی در کشور سوریه و سرگذشت آنان است. مستند «یرموک بهانه‎ای برای آزادی» داستان آوارگان فلسطینی است که به کشور سوریه پناه می‎برند. یرموک نام بزرگترین اردوگاهی در سوریه است که از ۷۰ سال پیش تاکنون آوارگان فلسطینی به این اردوگاه پناه می‎بردند. البته در طول این ۷۰ سال همواره این مهاجران با مشکلات زیادی با دولت سوریه درگیر بودند تا اینکه در چند سال اخیر و حضور دولت بشار اسد در این کشور فضای به نسبت امن تری برای مردم فراهم می‎شود.

کارگردان «یرموک بهانه‎ای برای آزادی» اضافه کرد: در حال حاضر با حضور نیروهای تروریستی و گروهک داعش در سوریه امنیت مردم نیز خدشه دار شده است. ما در این مستند طی حضور یک ماهه خود در اردوگاه یرموک به گفت‌وگو با فلسطینی‌ها می‌پردازیم و درد و دلهای آنها را از زبان خودشان می‌شنویم. این حضور یک ماهه و تصویربرداری در این اردوگاه به گونه‌ای مقارن با برقراری صلح در کشور سوریه می‎شود.

موسوی در ادامه گفت: کشور سوریه تنها کشور عربی است که اجازه حضور بیشترین مهاجر فلسطینی را در کشور خود می‌دهد. این کشور همچنین تنها کشور عربی است که از سوی دیگر کشورهای عربی همواره تحت فشار بوده است. این موضوع سبب شده است که در ماه‎های اخیر مهاجران فلسطینی به کشورهای اروپایی پناهنده شوند که البته این موضوع باعث می‎شود تا مردم فلسطین روز به روز از وطنشان دورتر شوند تا شاید برای همیشه از کشور و وطن خود دور بمانند.

وی درباره انگیزه خود از ساخت این مستند گفت: وظیفه یک مستندساز، فرهنگسازی در جامعه است. این مستند روایتگر اتفاقاتی است که شاید عموم مردم از پشت پرده آن خبر نداشته باشند. به احتمال زیاد این مستند در جشنواره سینما حقیقت شرکت می‌کند. تلاش می‌کنیم تا این مستند را در جشنواره‌های خارج کشور به نمایش در آوریم.

عوامل این مستند عبارتند از حسین ابراهیمی تصویربردار، امیر کیانی تدوینگر، سید محسن موسوی نویسنده و کارگردان سید محسن موسوی و مرتضی شعبانی تهیه‌کننده. این مستند به سفارش مرکز گسترش حقیقت ساخته شده است.