سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۴ تیر ۱۳۹۳ در ۱۲:۲۳ ب.ظ چاپ مطلب

پخش «سرزمین کهن» از «هفت سنگ» بدتر بود؟/ فیلمسازان فکر آبرویشان باشند

kasirian-7sang

یک منتقد سینما از شیوع کپی‌برداری در تلویزیون انتقاد کرد.

یک منتقد سینما از شیوع کپی‌برداری در تلویزیون انتقاد کرد.

کیوان کثیریان روزنامه نگار و منتقد سینما و تلویزیون در باره کپی برداری سریال مناسبتی «هفت سنگ» ومجموعه هایی از این دست از نمونه‌های خارجی به سوره سینما گفت: متاسفانه کپی برداری در تلویزیون بسیار رایج است و حتی در مسابقات و برنامه‌های سرگرم کننده هم شاهد این مساله هستیم که برنامه سازان ما هیچ ایده ای برای یک کار نو ندارند.

وی ادامه داد: این بار اول نیست این اتفاق می افتد مطمئنا آخرین بار هم نخواهد بود که این کپی‌ها بدون ذکر منبع و رعایت قواعد اقتباس روی آنتن می‌روند یا حتی در سینما اکران می‌شوند. این سریال اقتباس نبوده چون ما در بخش‌هایی از کار کپی نما به نما را شاهد هستیم. درست است که عوامل این مجموعه تنها کپی برداران سریال های تلویزیونی نبودند و روی سخن تنها با این مجموعه خاص نیست، اما بالاخره این واکنش ها از جایی باید شروع می‌شد و این از گناه سازندگان این سریال کم نخواهد کرد.

کثیریان گفت: اتفاقا این هجمه و حملات به یک کار تلویزیونی این سوال را پیش می‌آورد که چرا آثار قبلی علیرضا بذرافشان مورد انتقاد قرار نگرفت؟ کم نیستند نویسندگانی که آثار خارجی را به نسخه ایرانی تبدیل می‌کنند ولی در شرایطی که مردم در عصر رسانه و ارتباطات به راحتی به اصل نسخه خارجی دسترسی دارند شاید این واکنش ها باعث شود فیلمسازان سینما و تلویزیون کمی به خودشان بیایند. البته من شنیده بودم که سازندگان قصد داشتند اعلام کنند که کارشان کپی از منبع دیگری بوده ولی تلویزیون این اجازه را به آنها نداده است. به هر حال این عمل تقلب است. کپی با اقتباس فرق دارد. اقتباس یک کار شرافتمندانه است اما در این مجموعه حتی دکوپاژ هم کپی شده است. این انتقادها شاید باعث شود تا افرادی مثل عوامل این مجموعه در کارهایشان تجدید نظر کنند.

وی ادامه داد: از تلویزیون که نمی توان انتظار داشت چنین اتفاقاتی تکرار نشود. واقعا پخش این مجموعه بدتر است یا توقیف سریالی مثل «سرزمین کهن» که به خاطر یک اشتباه کوچک حتی از مردم عذرخواهی هم کردند. سریالی کاملا اصیل با زبان و فرهنگ مردم ایران که قطعا آبرومندانه‌تر از این کار بود. متاسفانه صدا و سیما قانع نمی‌شود چون کار دست افراد نابلد است. کسانی که سر خود را مثل کبک در برف فرو برده اند و هیچ توجهی به نگاه اطرافیان خود ندارند. تنها خاصیت واکنش ها این است که تک تک سازندگان آثار کپی به خودشان بیایند و بدانند همه چیز به همین سادگی نیست البته اگر از آبروریزی وحشت داشته باشند باید بدانند با این کارشان همان خرده اسم و آبرویی هم که دارند ممکن است از دست بدهند. بازیگران در انتخابشان دقیق تر شوند و فیلمنامه نویسان این رسوایی را بپذیرند تا به هر قیمت زیر بار چنین کاری نروند و گرنه تلویزیون که کار خودش را می کند.

مجموعه «هفت سنگ» به کارگردانی علیرضا بذرافشان با بازی مهدی سلطانی، پرویز پرستویی، شبنم مقدمی، الهام پاوه نژاد و … از شبکه سه روی آنتن می‌رود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>