سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۴ تیر ۱۳۹۳ در ۱۰:۱۴ ق.ظ چاپ مطلب

مستند «پاطوق» درباره محرم ساخته شد/ تصویر آیین‌های عزاداری در گرگان

mehdi-bagheri

ساخت مستند «پاطوق» درباره آیین‌های محرم در گرگان به پایان رسید.

ساخت مستند «پاطوق» درباره آیین‌های محرم در گرگان به پایان رسید.

مهدی باقری کارگردان این مستند درباره موضوع این مستند به سوره سینما گفت: مراسم آیینی محرم به نام «پاطوق» هر سال همزمان با دهه اول محرم در شهر گرگان برگزار می‌شود. در این مراسم نوعی خاص از علم‌ها که به صورت افقی بر دوش مردم حمل می‌شود وجود دارد. این علم‌ها در مراسم عزاداری آیینی  مردم گرگان بر دوش مردم حمل می شود. حتی این گونه عزاداری بر بافت شهری گرگان اثر گذاشته است به گونه ای که این دو رابطه مستقیمی با هم دارند.

وی ادامه داد: روایتگران داستان چهار مداح از چهار محله قدیمی گرگان هستند. به همراه این مداحان در مراسم آیینی شهر حضور پیدا می‌کنیم و این مداحان ضمن معرفی این مراسم به طور کامل برای بیننده، تاریخچه آن را بیان می‌کنند. این مداحان در مراسم محله خود مداحی می‌کنند و ما به همراه آن ها به مراسمشان می‌رویم. نکته قابل توجه در مورد این مداحان این است که آنان مداحی را با شعرهای سنتی ایرانی و در دستگاههای ایرانی انجام می‌دهند.

باقری افزود: در حقیقت تمرکز اصلی این مستند روی آیین سنتی برگزاری مراسم پاطوق در شهر گرگان، تاریخ شهر گرگان و  مداحی سنتی اشخاصی است که به گونه‌ای ریش سفیدان یک محله در گرگان بوده و به مداحان آیینی معروفند.«پاطوق» به همراه ۹ مستند دیگر با موضوع محرم به صورت یک مجموعه همگی با حمایت موسسه رسانه‌های تصویری ساخته شده ومراحل تولید آن ها به اتمام رسیده است. این مجموعه به احتمال فراوان قبل از آغاز محرم امسال رونمایی خواهد شد.

عوامل این مستند عبارتند از تصویربردار: محمدرضا جهان پناه ، صدابردار: حسن شبان کاره، تدوینگر: فرحناز شریفی و تهیه‌کننده: مونا زندی حقیقی، زمان : ۷۰ دقیقه.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>