سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۹ تیر ۱۳۹۳ در ۱۰:۰۶ ق.ظ چاپ مطلب

برخی کارگردانان در دوره قبل لجبازی می‌کردند/ با نگاه سیاسی وارد سینما نمی‌شوم

ahmad-najafi

بازیگر فیلم سینمایی «گروهبان» تاکید کرد برای رسیدن به سینمای مطلوب باید اختلاف‌های درون‌گروهی را کنار گذاشت.

بازیگر فیلم سینمایی «گروهبان» تاکید کرد برای رسیدن به سینمای مطلوب باید اختلاف‌های درون‌گروهی را کنار گذاشت.

سوره سینما – میثم محمدی: احمد نجفی به عنوان یکی از اعضای شورای عالی سینما در دولت دهم در محافل هنری و سینمایی حضور داشت و به فعالیت‌های اجرایی مشغول بود تا اینکه پس از ورود مدیران جدید سینمایی آرام آرام حضور او  در بخش مدیریتی کمرنگ شد و بدنبال مقدمات تولید یک اثر سینمایی رفت که در حال حاضر نیز مشغول فراهم کردن فضا برای تهیه کنندگی آن است. احمد نجفی بازیگر، کارگردان و تهیه‌کننده سینما در این گفتگو به عملکرد شورای عالی سینما و فعالیت های اخیر خود اشاره کرده است.

مدتی است که فعالیتی از شما در حوزه سینما شاهد نیستیم . دلیل خاصی وجود دارد؟

احمد نجفی: پیشنهادهایی برای بازی وجود داشته که سردستی و تکراری بوده. برای فیلمسازی قرار است یک فیلم به نام «من یک ایرانی هستم» را به عنوان تهیه کننده در اوکراین تولید کنم که به دلیل شرایط و اتفاقاتی که در این کشور وجود دارد کار به تعویق افتاد. روزهای اخیر در این کشور بودم و شرایط را بررسی کردم، هنوز دولت این کشور کامل مستقر نشده و ما منتظر فراهم کردن شرایط برای تولید فیلم هستم.

کارگردانی این کار بر عهده چه کسی است؟

هنوز در این زمینه چیزی قطعی نشده و شخصی که ما در نظر داریم مشغول فعالیت در تلویزیون است بهتر است نام او را اعلام نکنم.

فیلم در چه ژانری است؟ آیا تم سیاسی دارد؟

خیر.من با نگاه سیاسی وارد این کار نمی‌شوم و این اثر درباره مهاجرت و با نگاه ملی و قهرمان محور ساخته خواهد شد و از لحاظ پروانه ساخت هم مشکل ندارد و از دولت پیشین پروانه دریافت کرده و باید دوباره آن را به شورای فعلی بدهیم که مشکل خاصی نخواهد داشت.

هزینه های تولید این فیلم تامین شده یا بدنبال جذب سرمایه هستید؟

این فیلم از نظر هزینه بسیار سنگین است و به دنبال تامین آن هستم و با توجه به پروژه سینمایی «فیتیله‌ای‌ها» که ضرر مالی زیادی به ما زد باید منتظر بمانیم تا شرایط ارز و اقتصاد بهتر شود و از طرفی ببینیم نگاه و وضعیت فرهنگی، مدیریتی چگونه خواهد بود و چه خواهد شد تا خلاف نظر مدیران فرهنگی دست به کاری نزنیم.

به نظر می رسد که میزان فعالیت شما در دولت قبل بیش از حالا بود.

در دولت قبل من در زمینه بازیگری و تولید فعال نبودم و بیشتر وقتم صرف کارهای اجرایی در شورای عالی سینما می‌شد.

بسیاری شما را به عنوان یکی از کسانی که به تفکرات و نوع عملکرد دولت قبل نزدیکتر بود، می‌شناسند. نظر شما در این مورد چیست؟

سیاست دولت قبلی در زمینه فرهنگی و سینما بهتر بود، در شورای عالی سینما کارهای بسیاری انجام می شد و اگر نگاه کنید بسیاری از فیلم‌ها با دستور رییس جمهوری از محاق توقیف درآمد، ممنوع الکارها فعالیت کردند و فیلم های شاخصی به اسکار و ونیز و دیگر جشنواره‌ها رفتند و افتخار کسب کردند و فضا به قدری باز شد که اعتراض‌هایی را به همراه داشت.

البته هنوز هم  شورای عالی سینما به کار خود ادامه می‌دهد.

به این سادگی نیست. در یکسال گذشته رییس جمهوری در معدود جلسات شورای عالی حضور نداشته، در صورتی که ما در سال حداقل ۶ جلسه برگزار می کردیم و در دو سال آخر به کیفیت کارها و فعالیت هایی از جمله نگاه آکادمیک و آموزشی به وضعیت هنر که قرار بود با مشارکت وزارت آموزش و پرورش انجام شود و بحث ورود تجهیزات سینمایی بدون عوارض و همچنین سهمیه مسکن مهر هنرمندان و بحث مهم مالیات ها پرداختیم و بسیاری کارهای خوب دیگری که تایید و مصوب شد ، اما حالا هیچکس پیگیر آن نیست.

با این وجود میزان انتقادات از عملکرد مدیران سینمایی دولت گذشته بسیار زیاد بود.

متاسفانه عملکرد آنها دیده نشد، شاید این عملکرد خوب عنوان نشد و یک عده از دوستان که مدعی دانش و بینش بیشتر و بهتر هستند مسائل را نمی پذیرفتند و اعتقاد داشتند که خودشان بهتر انجام می‌دهند و اقلیت خاصی بدنبال انتقاد بودند و اینها مشکلاتی است که در سطح جامعه ما وجود دارد.

پس اعتقاد دارید که در شورای عالی فعلی فعالیت های خوبی انجام نمی شود؟

من منتظر می مانم تا خروجی ببینم و در موضع ایجاد چالش و انتقاد نیستم. آرزومندم که این اتفاق صورت بگیرد و در خصوص پیگیری مسائلی چون نگاه آکادمیک و مشارکت وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش و از طرفی بحث مسکن که در شورای پیشین مطرح شده بود حضور و دستور رییس جمهوری در جلسات شورای عالی سینما الزامی است و اگر این کارها صورت نگیرد باید شورا را منحل کنند.

فکر نمی کنید که حضور متوالی رییس جمهوری به عنوان شخصی که مسائل کلان تر کشور را دنبال می کند در شورای عالی سینما الزام ندارد؟

چه ضرورتی بالاتر از فرهنگ؟  تبلور تمام هنرها سینماست که جایی بهتر از سینما برای اشاعه فرهنگ وجود ندارد و در نتیجه سینمای خوب ، تلویزیون و رسانه مفید و موثر را به همراه دارد و این کارها باید انجام شود.

در مورد رفع توقیف و فعالیت فیلمسازان در دوره قبل صحبت کردید. ما در جشنواره امسال شاهد حضور بسیاری از فیلمسازان و آثارشان بودیم که در دوره قبل به مشکل برخوردند.

بعضی سینماگران آن روزها از روی لجبازی کار نمی‌کردند و کسی جلوی کار آنها را نگرفته بود. فیلم‌های موفق «شیار ۱۴۳» و «چ»  در همان دوره مدیریت آقای شمقدری ساخته شده. عده‌ای با نگاه سیاسی دست به چنین مخالفت‌هایی می‌زدند. آنها بعد از مدتی با آثاری می آیند که یکسری حرفهایی را می زند که با وجود رسانه ها و دنیای فناوری امروز بعید می‌دانم کسی از آنها آگاه نباشد و مطمئن هستم که مردم پای یک مشت شعار این چنینی به عنوان فیلم سیاسی نمی نشینند.

چرا شما با شورای جدید وارد تعامل نمی شوید و این مباحث را مطرح نمی کنید ؟

من یک وظیفه اخلاقی دارم که آن را انجام دادم و الان هم گله ندارم. حالا که شورای جدید هست آرزو می کنم که کارهای خوبی در آن انجام شود و ما خروجی را ببینیم. اگر تا به حال سکوت کردم به این دلیل است که مثل بعضی از دوستان نمی‌خواهیم کار را به صدای آمریکا و بی بی سی بکشانیم، این خیانت است و مسائل سینما را باید به عنوان یک مشکل خانوادگی با درایت در درون جامعه حل کنیم.

اما مشکل سینمای ما مربوط به یک دوره و دو دوره نمی‌شود و یک جریان اساسی و ریشه‌ای است که ما سال‌هاست با آن مواجه هستیم.

نگاه  افراط و تفریطی و مشکلات در دوره های مختلف سیاسی وجود داشته و مادامی که این تفکر و نگاه از پایه تغییر نکند، سینما درست نمی‌شود. ما به همین جهت بحث نگاه آکادمیک و آموزشی از پایه را مطرح کردیم ، اما با راهی که ما می‌رویم و با این تفکرات اتفاقی در جهت بهبود اوضاع در سینما نخواهد افتاد.

با این تفاسیر آینده سینما را چگونه ارزیابی می کنید؟

این نگاهها مربوط به سینمای بدنه است و این تفکرات در درون آدم‌ها عوض نخواهد شد. باز هم می‌گویم که باید دانش و بینش و تفکر ما تغییر کند و منتظر خواهم ماند تا عملکرد و خروجی دوستان را ببینیم و آرزومندم که اتفاقات خوبی بیفتد.