سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۳۱ تیر ۱۳۹۳ در ۱۲:۲۶ ب.ظ چاپ مطلب

شورجه و دو فیلمنامه درباره فلسطین/ فلسطین دغدغه مردم جهان است

jamal-shoorjeh

جمال شورجه پیگیری مسائل مربوط به فلسطین را دغدغه هنرمندان جهان اسلام دانست.

جمال شورجه پیگیری مسائل مربوط به فلسطین را دغدغه هنرمندان جهان اسلام دانست.

شورجه در رابطه با وظیفه سینمای ایران جهت حمایت از مردم مظلوم فلسطین در آستانه روز قدس به سوره سینما گفت: امیدوارم شرایطی بوجود آید دوستان دقت بیشتری روی سوژه‌ها داشته باشند تا درگیر حرکت های انفعالی برای مقابله با جنایاتی که این روزها از طریق رژیم غاصب صورت گرفته نباشیم. سینماگران باید به صورت عملی مقابله کنند. البته در این رابطه سینما مقصر نیست. مسئولین نهادهای فرهنگی که بخش جدی تولیدات سینمایی را در دست دارند باید برای چنین روزهایی خودشان را آماده می کردند. درباره مساله ای که تا این اندازه مورد اهمیت است مسئولانی که قدرت تامین بودجه دارند و می توانند تدابیر لازم را اتخاذ کنند باید پاسخگو باشند. به هر حال در هر دوره ای ما با جریان هایی از سوی دشمنان روبرو هستیم. مواجه شدن با فیلم های ضد اسلامی ، توهین به ساحت مقدس پیامبر و یا تجاوزهای وحشیگرانه که در سرزمین‌های اسلامی شاهد هستیم ما را بر آن می‌دارد تا یک سیاست درست، مدون و دراز مدت را سرلوحه کار خود و تولیدات نهادهای فرهنگی قرار دهیم.

این کارگردان افزود: مساله فلسطین مساله جهان اسلام است. برای حمایت از مردم این سرزمین تنها بیانیه کافی نیست. سیاست های فرهنگی ما باید تغییر محتوایی داشته باشد. همه ما وظیفه داریم برای تولید آثار جهان اسلام و مقاومت آماده و ثابت قدم باشیم و این مهم تنها با برنامه ریزی درست و مهیا شدن بودجه ممکن خواهد شد. بهتر است نهادهایی که بودجه دولت را صرف تولیدات سرگرم کننده و کم اثر می‌کنند نیم نگاهی هم به این مسائل داشته باشند تا در چنین مواقعی بتوانند پاسخگو باشند. الان زمانی است که رایزنی‌های فرهنگی نقش مهمی در رساندن صدای مردم فلسطین به دنیا دارد. نمایندگان ما در کشورهای مختلف باید جدی‌تر و فعال تر از گذشته عمل کنند. به نظر من در کنار ساخت فیلم نمایندگان فرهنگی ما با برپایی نمایشگاه های عکس و کاریکاتور برگزاری کنسرت های محتوایی در اقصی نقاط جهان این مساله را بازگو کنند و مردم سایر کشورها را در جریان چنین فضایی قرار دهند. متاسفانه کشورهای عربی بودجه مردم و مملکت شان را صرف جریان های کثیف می کنند و به آتش این جنایت دامن می زنند.

وی گفت: برخی هم با سکوتشان به نوعی از وحشی‌گری صهیونیست‌ها حمایت می کنند. مردم کشورهای دیگر در این زمینه از مسئولین فرهنگی ما جلوتر عمل می کنند. در این روزها تظاهرات و راهپیمایی های مردم نقاط مختلف دنیا را شاهد هستیم که بدون هیچ انتظاری حمایتشان را از مظلومان غزه نشان دادند اما متاسفانه نمایندگان ما در این زمینه از مردم عادی عقب هستند. هنرمندان در دو هفته اخیر حمایتشان را از مردم مظلوم فلسطین نشان دادند و این جای تقدیر دارد اما سینماگر باید فیلم بسازد و به صورت عملی وعملیاتی وارد جریان شود. علی رغم این پشتیبانی‌ها امیدوارم روز قدس که به نام امام راحل ثبت شده است در کشور ما فریادهای ملت گوش صهیونیسم را در جهان کر کند. تا هر کس که از رژیم صهیونیستی حمایت می‌کند از این عمل سرباز زند. من مطمئنم امسال این صدا بلندتر از سال‌های گذشته در همه دنیا شنیده خواهد شد. چراکه همه دنیا از این جریان ناراحت هستند.

شورجه همچنین در رابطه با فعالیت های خود در این زمینه افزود: در حال حاضر دو فیلمنامه «مسیح شاهد بود» و «هانا» که هردو مربوط به سرزمین اشغالی هستند را با دریافت پروانه ساخت آماده تولید دارم. اما چنین پروژه‌هایی با سرمایه بخش خصوصی قابل اجرا نیست. این مساله یک دغدغه شخصی نیست. فلسطین نگرانی همه دولت های جهان اسلام است و اگر نهادها مداخله جدی نداشته باشند نمی‌توان کاری از پیش برد. فلسطین مساله شخص من نیست، مسئله تمام کسانی است که در این راستا تلاش می کنند و رساندن صدای این مردم به جهان برایشان مهم است امیدوارم این پروژه های سینمایی مورد حمایت دولت قرار بگیرند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>