سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱ مرداد ۱۳۹۳ در ۱۲:۰۳ ب.ظ چاپ مطلب

داستان بانوی خبرنگار عرب در «کوثر»/ مستندی درباره یک فعال رسانه‌ای

kawthar

مستند «کوثر» به کارگردانی مهدی خوش‌نژاد درباره یک بانوی خبرنگار عرب ساخته شد.

مستند «کوثر» به کارگردانی مهدی خوش‌نژاد درباره یک بانوی خبرنگار عرب ساخته شد.

خوش‌نژاد درباره موضوع و داستان این فیلم مستند به سوره سینما گفت: داستان این مستند درباره خانم کوثر بشراوی از برنامه سازان و خبرنگاران شبکه های مطرح عربی است. ایشان سال های زیادی از عمر خود را در حوزه رسانه و در شبکه‌های مختلف عربی نظیر MBC ، العربیه و الجزیره صرف کرده است اما بنا به دلایلی از هرکدام از این شبکه ها استعفا داده است و اکنون به عنوان خبرنگار آزاد فعالیت می‌کند. در جریان تصویربرداری مستند «زائران صلح» با خانم کوثر بشراوی آشنا شدیم. ایشان مسئول رسانه‌ای کاروان صلح سوریه بود. بعد از آشنایی با ایشان و تصویربرداری زائران صلح در سوریه برای تهیه مستند «کوثر» به منزل ایشان در لبنان رفتیم.

این فیلمساز ادامه داد: او درباره تجربه رسانه‌ای خود به ما گفت: در شبکه ام بی سی از سال ۱۹۹۱ تا سال ۲۰۰۰ فعالیت کردم. بعد از ۱۰ سال به دلیل  انتفاضه مسجد الاقصی استعفا دادم، طبق قانون بریتانیا خبرنگار عرب نمی‌تواند اسرائیل را به عنوان دشمن یاد کند. آسان نبود این خفت را قبول کنم حتی در حد یک کلمه. سپس در شبکه الجزیره مشغول شدم و تا سال ۲۰۰۳  آن جا بودم. دلیل استعفای من از الجزیره بعد از دو سال همکاری با آن‌ها موضوع کرامت بود. متاسفانه بعضی از این افراد به ظاهر روشنفکر خلیجی حس نژادپرستانه در مقابل همه دارند. مغربی را تحقیر می‌کنند، پاکستانی را تحقیر می‌کنند، حتی اگر مسلمان باشند. جلوی آمریکایی دست بوسند و به انگلیسی در «هیلتون» شام می‌دهند و اگر پاکستانی همراهش باشد، او را تحقیر می‌کند. چون پاکستانی است و فراموش می‌کنند که او مثلاً دانشمند هسته‌ای است. من این فکر بیمار را نمی‌پذیرم و قبول نمی‌کنم که احدی به من توهین کند، هر کس که باشد.

خوش‌نژاد افزود: این بانو در بخش دیگری از خاطرات حرفه‌اش گفت: بعد به شبکه «العربیه» که یکی از شعبه‌های شبکه «ام بی سی» بود رفتم. من از نسل مؤسس شبکه العربیه بودم، در جلسه قبل از افتتاح این شبکه به همراه بعضی از همکاران و مسئولین شبکه، یک شرط گذاشتیم که اسرائیلی به شبکه راه ندهیم و بر سر آن پیمان بستیم. ولی به پیمانمان خیانت کردند و من به خائن احترام نمی‌گذارم و رفتم.

وی درباره پخش این مستند گفت: تولید و تدوین این مستند تمام شده است. از فیلم‌های آرشیوی خانم بشراوی در ساخت مستند استفاده کردیم و کار ترجمه این مستند به فارسی را تمام کردیم. انشاالله تا چند هفته آینده رونمایی این مستند را خواهیم داشت. این مستند در جشنواره‌های پروین اعتصامی، حقیقت و مقاومت شرکت داده شده است.

عوامل این مستند عبارتند از کارگردانی و تدوین: مهدی خوش‌نژاد، تصویربردار: محسن اسلام‌زاده، تهیه‌کننده: سید سلیم غفوری، مدیر تولید: حمیدرضا مجیدی و ترجمه: خانم عبیر صلاح. این مستند به سفارش موسسه فرهنگی میثاق تهیه شده است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>