سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۴ مرداد ۱۳۹۳ در ۱۲:۴۸ ب.ظ چاپ مطلب

ساختن فیلم سفارشی بد نیست/ فیلمساز بیش از بودجه دغدغه داشته باشد

shahin-amin

یک منتقد معتقد است ساخت فیلم با موضوعات سیاسی یا اجتماعی ویژه اگر با اعتقاد فیلمساز همراه باشد، به نتیجه می‌رسد.

یک منتقد معتقد است ساخت فیلم با موضوعات سیاسی یا اجتماعی ویژه اگر با اعتقاد فیلمساز همراه باشد، به نتیجه می‌رسد.

شاهین امین در رابطه با سینمای مقاومت و وظیفه هنرمندان به سوره سینما گفت: تولید آثاری در رابطه با مساله فلسطین و جنایات رژیم صهیونیستی از وظایف هنرمندان است و هر کس با روش و رسانه خود باید به آن بپردازد. واکنش‌های سینماگران در قالب امضای بیانیه، حضور در همایش‌ها، کمپین ها و راهپیمایی روز قدس امری پسندیده است اما باید توجه داشت که سینماگران ابزار دیگری هم دارند که می توانند از آن هم بهره ببرند.

وی افزود: اصولا از مسئولیت‌های فیلمساز و هنرمند است درباره کشتار وجنایت های ضد بشری موضع بگیرد و نگذارد این فجایع در سکوت باقی بماند، اما آن‌ها می‌توانند از ابزار حرفه‌ای خود هم در این راستا بهره ببرند. مثل یک عکاس که با گرفتن عکس یا نویسنده که با ابزار قلم وظیفه اش را انجام می دهد.ضمن اینکه امروز به دلیل حضور شبکه های اجتماعی و فضای مجازی فقط رسانه های بزرگ نیستند که اطلاع رسانی می‌کنند و از راه های مختلف می توان این آثار را می‌توان عرضه کرد. ساخت فیلم درباره مساله فلسطین احتیاج به هزینه و بودجه دارد که می تواند از منابع مختلف تامین شود. تنها نباید از دولت انتظار بودجه داشت ما ۲۶ نهاد دیگر با ردیف بودجه مشخص داریم که در امر فرهنگ فعالیت می کنند باید به آنها رجوع کرد و قطعا بکارگیری این سرمایه نتیجه بخش خواهد بود.

این متقد گفت: این سال ها سریال، تله فیلم و آثار سینمایی متعددی در این زمینه ساخته شده که هیچ کدام آنها را اما با فیلم سینمایی «بازمانده» نمی‌توان مقایسه کرد. فیلمی که حتی در زمان خود بودجه ارزی هنگفتی نداشت و از بسیاری از آثار زمان خود هم هزینه کمتری داشت ولی تاثیر گذاری اش بیش از فیلم های دیگر بود. قبل از اختصاص بودجه برای ساختن چنین فیلم های نگاه،سلیقه و توانایی فیلمساز حرف اول را می زند. سفارشی ساختن یک فیلم بد نیست همانطور که «بازمانده» یک فیلم سفارشی بود، اما سفارشی که دغدغه خود کارگردان و تهیه‌کننده هم بود و مرحوم داد با بکارگرفتن توانایی هایش سعی کرد به بهترین نحو قصه خود را به تصویر بیاورد و شکل روایتی را انتخاب کند که بیش‌ترین تاثیر را بگذارد.

شاهین امین ادامه داد: سیف الله داد چند ماه به سوریه و لبنان سفر کرد، برای کارش وقت گذاشت و عرق ریخت تا زبان و روایت داستانی که در فیلم می‌بینیم برای مخاطب قابل قبول و باور پذیر باشد. هر کس بدون تعصب فیلم را در هر نقطه از جهان ببیند تا آخر با قصه آن همراه می‌شود. فیلمسازانی که برای ساخت چنین فیلم هایی آمادگی دارند باید وقت بگذارند و از همه توانایی خود استفاده کنند تا فیلمی که می‌سازند مورد قبول مخاطبان گسترده قرار گیرد. در این سال‌ها آثاری ساخته شد که اگرچه چند سکانس زیبا و قابل قبول داشت اما متاسفانه در کل فیلم‌هایی با قابلیت جذب مخاطبان گسترده در نقاط مختلف جهان نبوده‌اند و کیفیت بالایی نداشته‌اند و به همین خاطر است که بعد از این همه سال هنوز هم «بازمانده» مهمترین اثر سینمایی ما درباره فلسطین است.